„Medencés hotelben kötöttünk ki háromezer forint per fő per éjszakáért”

Egyes utazási irodák utálják, az utazni vágyók viszont imádják. Hogy lett az egyik legnépszerűbb közösségi oldal az Utazómajom?

Herczeg Szonja
2017. 05. 24. 12:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tóth Ákos fanatikus ember. Ezt ő mondja, nem én, de eredményeit elnézve kicsit sem lep meg. Ákost, közismertebb nevén Utazómajmot kevés internetezőnek kell bemutatni. Egy nemrég készült felmérés alapján benne van a top 5-ben, ami a leglájkoltabb (324843) és legtöbb felhasználó által követett (332997) magyar Facebook-oldalakat illeti. Aki mégsem ismerné, az Utazómajom Tóth Ákos blogja (és az ahhoz tartozó Facebook-oldal), amin a lehető legolcsóbb utazási lehetőségeket mutatja be az odalátogatóknak.

Visszatérve Tóth Ákos fanatizmusára, azt mondja, ő csak teljes erőbedobással képes bármit csinálni. A 28 éves fiatalember ezt már gyerekkorában tudta, amikor azért hagyta abba a versenyszerű sakkozást, mert érezte, a következő megyei bajnokságon már nem tudna az első helyen végezni. Márpedig neki csakis az jelentene kihívást.

Pár évet ugrunk előre, egészen Ákos tinédzseréveihez, amikor gazdaságinformatikát tanult az egyetemen. Mindig is érdekelte az utazás, de rettegett a repüléstől. – Egy nap az egyetemre tartva ültem a buszon és megláttam egy fapados légitársaság hirdetését, amiben 83 forintért kínáltak jegyeket. Erre az ajánlatra nem csaptunk rá, de rögtön megfogalmazódott bennem, hogy érdemes lenne olcsó utakat nézni - meséli.

Az első repülést végül nem is Ákos szervezte, a barátokkal Barcelonába mentek. – Azt vettem észre, hogy egy külföldi útról teljesen más emberként térsz vissza. Felülről néztem a világot, milyen kicsik az autók, a házak, és mi emberek is az egész világhoz képest. Teljesen megváltoztatta a szemléletemet, hogy négy órája még a budapesti lakásból indultam, most pedig a kontinens túlsó felén vagyok.

Ákos és barátai nagyon jó élményekkel tértek haza, ezért a fiatal srác ráfeküdt az utazás-projektre. – Ekkor találtam meg az első elárazott repülőjegyet New Yorkba, tízezer forint alatti összegért mentünk fejenként. Összesen tizenhat barátomat szerveztem be a kalandba – meséli nevetve. Egyetemisták voltak, alig volt pénzük, ezért a következő kihívás az volt, hogyan találjanak jó szállást, kevés pénzért. – Medencés hotelben kötöttünk ki háromezer forint per fő per éjszakáért. Ez, valljuk be, nevetséges összeg.

Persze ilyenkor felmerül az emberben, bennem is, hogy ilyen elárazásnál nem kapnak-e agyvérzést a szállodai vezetők, amikor meglátják Ákosék foglalását. – Volt, hogy féltünk, mi lesz, annak ellenére, hogy teljesen legálisan foglaltuk a szobákat. De nem volt mitől tartani, sőt! Egyszer az is előfordult, hogy a szálloda menedzsere még ingyen reggelit is biztosított nekünk, ha már ilyen leleményesek voltunk. Csak hogy értsék: a reggeli többe került volna, mint amennyiért a szobákat foglaltuk. Persze az ilyen esetekről be is számolok a blogon, hiszen nagyon korrekt hozzáállás volt a vezetőség részéről.

Ákost ezek az árak már akkor sem érték váratlanul. Addigra már hónapok óta hosszú órákat töltött a gép előtt, hogy megfejtse az ilyen lehetőségeket. A repülőjegy-hekkerkedés módszeréről túl hosszú lenne beszámolnia, de azt mondja, hogy amit mi, olvasók látunk, az a kutatás és rengeteg befektetett energiának a csúcsa. A munka oroszlánrésze nem látványos. – Egy nemzetközi csapat tagjaként privát csoportban repülőjegy-hekkerkedéssel, hibák felderítésével foglalkozunk. Sajnos erről a részéről többet nem is mesélhetek.

Ákos egy idő után már nem csak maga miatt, hanem másokért is végezte a kutatást. Azt vette észre, hogy rengeteg embert érdekelne az utazás, csak nincs rá pénze. Így, mint mondja, szerencséje volt, hisz ami őt ennyire érdekelte, az másnak is hasznos lehetett. – Az Utazómajom sikere nem jött könnyen. Sokáig kellett várnom, mire tömegesen felfedezték a blogot. A nagy áttörést a tavaly márciusi Járatlan utakon fesztivál jelentette. Pedig rettegtem tőle, két napig nem aludtam, féltem az emberek elé kiállni és beszélni a módszeremről. Akkora volt az érdeklődés, hogy a tervezett kis workshopot áttették egy nagyobb terembe, ahova még így sem fértek be, többen a folyosón álltak.

Ákos mára csak ezt csinálja, hiszen ahogy az oldal népszerűsége növekedett, úgy kellett egyre több időt fordítania sok mindenre, köztük a napi szinten érkező üzenetáradatra. – Sokan félreértik az Utazómajom célját és azt hiszik, én egy utazásszervező iroda vagyok. A legtöbben azért írnak, hogy szervezzem le neki X időponttól Y időpontig a spanyolországi nyaralást , lehetőleg 4 csillagos szállodában, ahová a házi kedvencüket is elvihetik. Néha nagyon fárasztó ezekre válaszolni, hiszen én csak megkeresem az adott nap legjobbnak gondolt ajánlatait, és publikálom a Facebook oldalon . Azoknak viszont szívesen segítettem már többször is, akik kétségbeesve kerestek meg, hogy egy adott utazási iroda cserbenhagyta őket és kint ragadtak valahol. Nekik ahogy tudok, keresek minél olcsóbb jegyet, hogy hazajussanak.

Ákos viszonya az utazási irodákkal ugyancsak érdekes. Amikor oldala népszerű lett, és előadásokra hívták, nem egy utazási iroda alkalmazottja jelent meg továbbképzésre nála. Ekkor még ajánlatokat is kapott az együttműködésre, ám komoly feltételeket szabott, meg akarta őrizni hitelességét. – Mindezek hatására a turisztikai szakmán belül elindult a gyűlölködés, sőt lejáratási próbálkozások is voltak az Utazómajom ellen. Például tudok arról, hogy egy légitársasággal azért nem akart együttműködni egy iroda, mert velem már együtt dolgoznak. Az iroda vezetése nem is értette, hogy köthetett velem egy légitársaság bármiféle megállapodást. Ekkor magyarázták el nekik, hogy egyes utazási irodákhoz képest utasok sokszorosát irányíthatom hozzájuk, ha jó ajánlataik vannak.

Ákos szerint az utálkozás valahol érthető volt, hiszen azzal, hogy megmutatja a jó árakat, nyilván egyre kevesebb nyerészkedő tudja megvezetni az utazni vágyó embereket nem túl korrekt ajánlatokkal. A tisztességes utazási irodákra pedig a továbbiakban sem jelent „veszélyt”. – Én elvettem tőlük egy fizetőképes csoportot, akik úgy gondolom, hogy ahogy rutinos utazók lesznek, amúgy is elpártoltak volna tőlük. Nekem is óriási segítség lett volna, amikor televíziót akartam venni, ha valaki megmondja, hogy ár-érték arányban melyiket éri meg megvennem. Én tulajdonképpen ugyanezt csinálom, csak utazással.

Ákosnak sokáig egy forint bevétele sem volt az Utazómajomból. Amikor már pénzt termeltek a reklámok és megállapodások, azt az összeget is a startupjába fektette, például további szerverekre. Magát képezte, ahogy mondja, most ő a jogi osztály, a sajtós, a közösségioldal-felelős, a tulajdonos. – Nekem ez a szenvedélyem, érdekel és motivál, valószínűleg ezért lett sikeres az ötlet.

Most pedig, hogy learathatja sikerei gyümölcsét – több cég első számú európai partnere is lett –, tovább fejlesztené magát, átadná az Utazómajom mindennapi ügyeit másnak és jótékonykodásra is egyre több energiát fordítana. Legújabb terve, hogy más cégek segítségével napelemes lámpákat vigyen Délkelet-Ázsiába. – Vannak olyan térségek, ahol nincs elektromosság, és az határozza meg az emberek mindennapjait, hogy mikor van fény. Óriási életszínvonalbeli növekedést jelentene, ha jó pár órát hozzáadhatnának a napjukhoz.

A jótékonykodás már jó ideje az Utazómajom egyik profilja. – Tavaly egy este kitaláltam, hogy egy hotellel együttműködve próbáljunk meg karácsonyi nyaralást ajándékozni egy szegény családnak. Végül tíz rászoruló család közül kellett volna sorsolni, de annyi szállásadó jelentkezett, hogy segítene, hogy mind a tíznek jutott ingyen nyaralás. Ezen felbuzdulva néhány segítőkész ember tovább akarta vinni a dolgot, erre készítettem a Facebook-csoportot, amelyben mára már 100 családnak segítettünk. Nem csak nyaralásban, de például télen, fűtésben is.

És hogy hova utazna még maga Utazómajom? A Fülöp-szigetekre szeretne visszatérni, eddig az volt a kedvence. – A helyiek kedvessége, sokszor naivitása teljesen elvarázsolt. Utazásnál nekem fontosabb, hogy megismerjem a helyieket, mit esznek, hogyan élnek, hogy telik egy napjuk, mint maga a táj. A Fülöp-szigeteken a tájak és az emberek is csodálatosak voltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.