Az okostelefon nem teszi boldogabbá a fiatalokat, sőt

Itt egy generáció, amelyik alig hasonlít a korábbiakra. Nemcsak a felnőttlét felelősségét, hanem az örömeit is elhalasztják.

Pintér Bence
2017. 09. 03. 14:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy egész generációt tönkretesznek az okostelefonok? – ezzel a provokatív, de a kérdőjellel rögtön tompított címmel jegyzett hosszas értekezést a legfiatalabb generációról Jean M. Twenge ifjúságkutató az Atlanticben. A generációs különbségeket negyed százada elemző pszichológus szerint az 1995 és 2012 között született nemzedéket, a Z generációt a statisztikákban felbukkanó jelentős különbségek miatt a szokásosnál is élesebben lehet leválasztani az Y generációról: ő a saját terminológiája szerint egyébként az iPhone-ra utalva iGenként hivatkozik rá. 

Twenge tapasztalatai szerint egy adott generációt leíró jellemzők általában fokozatosan, időben elnyújtva jelennek meg és lesznek meghatározók, és gyakran olyan trendeket visznek tovább, amelyek a korábbi generációváltások során is megfigyelhetők voltak. Ez azonban az iGen esetében szerinte egyáltalán nem így történt. Az okostelefon és a közösségi médiumok tíz évvel ezelőtti megjelenése, majd elterjedése ugyanis éles cezúraként jelenik meg a statisztikákban. Az Y generáció és elődei között főleg abban volt szerinte különbség, ahogy a világot látták; az iGen azonban abban is erősen eltér az Y generációtól, ahogy a szabadidejét tölti. „A generációs különbségekről szóló – gyakran 1930-ig visszamenő – adatok elemzésekor még sosem láttam ilyesmit” – írta Twenge. 

Ez a generáció kiskamasz volt az első iPhone megjelenésekor, és középiskolás akkor, amikor az iPadet bemutatták. Az okostelefonok elterjedtsége Amerikában 2012-ben tartott ott, hogy a lakosság felének volt ilyen eszköze; egy friss felmérés szerint pedig az amerikai tinik háromnegyedének van ma iPhone-ja.

De nézzük, mi a helyzet Magyarországon! A 15–29 éves korosztályt vizsgáló Magyar Ifjúság 2016 kutatás eredményei szerint a válaszadók 85 százalékának van okostelefonja. (Jelentős régiós különbségekkel: Észak-Magyarországon és az Észak-Alföldön kevesebben rendelkeznek ilyen eszközökkel.) Az eszközök 70 százalékához tartozik itthon internet-előfizetés is, illetve minden negyedik 15–29 évesnek van saját táblagépe. 

A kutatás szerint a magyarországi fiatalok 88 százaléka tekinthető napi internethasználónak, negyedük gyakorlatilag folyamatosan online – az adatok szerint a kor emelkedésével a napi internethasználók aránya csökken, tehát a fiatalok többet neteznek. A válaszadók háromnegyede (79 százalék) tagja valamilyen internetes közösségi oldalnak, amely 2016-ban is leginkább a Facebookot jelenti. „Az idősebb korcsoportokban alulreprezentáltak a közösségi oldalakon tagsággal bírók, és a kor csökkenésével növekszik a regisztráltak aránya” – áll a kutatásban.

Twenge szerint az új eszközök megjelenése, illetve a közösségi médiás oldalak párhuzamos felfutása radikálisan változtatta meg a fiatalok életét, éljenek kisvárosban vagy nagyvárosban, legyenek szegények vagy gazdagok, tartozzanak bármilyen etnikai kisebbséghez. A kutató leszögezi, hogy a változásokat nem érdemes helyből, valamiféle nosztalgiára alapozva elítélni, viszont fontos tisztában lenni azzal, hogy mit jelent a gyakorlatban: a változások nyomán ugyanis a tinédzserkori depresszió és az öngyilkosságok száma az egekben van Amerikában. 

A legfiatalabb generáció tagjai Amerikában a kutatások szerint kevésbé törekednek a szülőktől való függetlenség klasszikus feltételeinek a megteremtésére: míg a korábbi generációk igyekeztek minél előbb jogosítványt szerezni, addig manapság ez nem annyira jellemző; ahogy az iskola melletti munka sem. A fiatalok kevesebbet járnak el: a beszédes számok szerint 2015-ben egy középiskolás végzős kevesebbet ment el otthonról, mint 2009-ben egy nyolcadikas. A romantikus élet is máshogy alakul: egy párkapcsolat kezdeti szakasza az interneten zajlik, a randizás csak ezután jön. 2015-ben a végzősök 56 százaléka volt már randizni, míg ez a szám a Baby Boomer- és az X generációkat tekintve 85 százalék volt. 

Ennek következtében a szexuális aktivitás is később kezdődik: Amerikában a kilencedikesek körében 40 százalékkal esett vissza az aktív szexuális életet élők száma 1991-hez képest; ezzel párhuzamosan a tinédzserkori terhességek száma 1991-hez képest 67 százalékkal csökkent: a szám sosem volt ilyen alacsony. Az iGen tagjai nemcsak a felnőttlét felelősségének vállalását, de az örömeit is elhalasztják. Összességében nézve a felnőtté válás folyamatát, Twenge úgy látja, hogy manapság egy 18 éves úgy viselkedik, mint korábban egy 15 éves, egy 15 éves pedig úgy, mint egy 13 éves – a gyerekkor tehát bőven kitolódik a középiskoláig. 

A számok azt mutatják, hogy e generációnak sokkal több szabadideje van, mint az előzőknek: kevesebbet dolgozik, de nem tanul többet, és a szabadidős tevékenységekben (sportolás stb.) sem mutat nagyobb aktivitást. De nem is a barátaival lóg: 2000 és 2015 között 40 százalékkal esett azon tinédzserek száma, akik naponta találkoznak személyesen a barátaikkal. Ennek Twenge szerint megvannak az előnyei is: a mai fiatalok fizikailag sokkal nagyobb biztonságban vannak, mivel otthon ülnek a négy fal között. A szabadidőt elsősorban az okostelefonon keresztül élt közösségi élet emészti fel – ami azonban nem teszi boldoggá a fiatalokat, sőt. 

A kutató szerint a felmérések eredményei világos képet rajzolnak: „Azok a tinik, akik az átlagosnál több időt töltenek a telefonjukat nyomkodva, sokkal nagyobb eséllyel boldogtalanok; azok, akik kevesebbet, sokkal nagyobb eséllyel boldogak. Nincs kivétel” – írja. Hozzáteszi persze, hogy ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy az okostelefonozás okozza a boldogtalanságot; az is lehet, hogy a boldogtalanabb tinédzserek töltenek több időt az interneten – a legfrissebb kutatások azonban az első verziót igazolják. A felmérésekből egy magányos, bizonytalan generáció képe rajzolódik ki, amelynek tagjai közül sokan gyakran úgy érzik, hogy „kihagyták őket valamiből”.

Twenge szerint bár nehéz lesz megvalósítani, mégis fontos, a szülők valamilyen módon rávegyék a gyerekeket, hogy kevesebbet használják a telefonjukat, ami gyakran az utolsó dolog, amire lefekvés előtt ránéznek, és az első, amikor felkelnek. Reményre ad okot szerinte, hogy a kutatásaihoz készített interjúkból kirajzolódik, sokan kezdik összekötni a boldogtalanságukat az okoseszközökkel töltött idővel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.