Egy egész generációt tönkretesznek az okostelefonok? – ezzel a provokatív, de a kérdőjellel rögtön tompított címmel jegyzett hosszas értekezést a legfiatalabb generációról Jean M. Twenge ifjúságkutató az Atlanticben. A generációs különbségeket negyed százada elemző pszichológus szerint az 1995 és 2012 között született nemzedéket, a Z generációt a statisztikákban felbukkanó jelentős különbségek miatt a szokásosnál is élesebben lehet leválasztani az Y generációról: ő a saját terminológiája szerint egyébként az iPhone-ra utalva iGenként hivatkozik rá.
Twenge tapasztalatai szerint egy adott generációt leíró jellemzők általában fokozatosan, időben elnyújtva jelennek meg és lesznek meghatározók, és gyakran olyan trendeket visznek tovább, amelyek a korábbi generációváltások során is megfigyelhetők voltak. Ez azonban az iGen esetében szerinte egyáltalán nem így történt. Az okostelefon és a közösségi médiumok tíz évvel ezelőtti megjelenése, majd elterjedése ugyanis éles cezúraként jelenik meg a statisztikákban. Az Y generáció és elődei között főleg abban volt szerinte különbség, ahogy a világot látták; az iGen azonban abban is erősen eltér az Y generációtól, ahogy a szabadidejét tölti. „A generációs különbségekről szóló – gyakran 1930-ig visszamenő – adatok elemzésekor még sosem láttam ilyesmit” – írta Twenge.
Ez a generáció kiskamasz volt az első iPhone megjelenésekor, és középiskolás akkor, amikor az iPadet bemutatták. Az okostelefonok elterjedtsége Amerikában 2012-ben tartott ott, hogy a lakosság felének volt ilyen eszköze; egy friss felmérés szerint pedig az amerikai tinik háromnegyedének van ma iPhone-ja.
De nézzük, mi a helyzet Magyarországon! A 15–29 éves korosztályt vizsgáló Magyar Ifjúság 2016 kutatás eredményei szerint a válaszadók 85 százalékának van okostelefonja. (Jelentős régiós különbségekkel: Észak-Magyarországon és az Észak-Alföldön kevesebben rendelkeznek ilyen eszközökkel.) Az eszközök 70 százalékához tartozik itthon internet-előfizetés is, illetve minden negyedik 15–29 évesnek van saját táblagépe.