Környezetkímélő, olcsó és kényelmes – tízéves az Oszkár

Az első hazai online telekocsirendszer alapítójával a kezdetekről és a jelenlegi közösségről is beszélgettünk.

Lázár Fruzsina
2017. 09. 11. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felesleges órákon át a tömött vonaton zötykölődni, ha gyorsabban, olcsóbban és kényelmesebben is lehet utazni. Ezt Prácser Attila és Gyürüs Máté, az Oszkár, azaz leánykori nevén az Online személyfuvar-közvetítő rendszer megalapítója is így gondolta tíz évvel ezelőtt. Az akkor még közlekedésmérnöknek tanuló egyetemisták hetente ingáztak vonattal Budapest és Szombathely között. – Még intercityvel is több mint három óráig tartott az utazás, a vonatok rendszeresen késtek, ráadásul a diákkedvezményt is csökkentették akkoriban – meséli Prácser Attila. Mivel a diákok közül sokan jártak haza autóval, a két egyetemista elhatározta, hogy egy kis szervezéssel, az internet na meg az egyetemen szerzett programozói tudás segítségével megkönnyítik a saját és mások dolgát. Létrehozták az Oszkár alapváltozatát, és eleinte az Iwiw-en, valamint egyetemi levelezőlistákon hirdetni kezdték, hogy ki mikor indul autóval az ország különböző pontjaira, és hány utast tud elvinni. A hobbiként induló szolgáltatás egyre népszerűbb lett, és 2014 óta – egyebek mellett egy befektetésnek köszönhetően – az alapítók már főállásban is az Oszkár működtetésével foglalkoznak.

– Nyugat-Európában már több évtizeddel ezelőtt is voltak telekocsi-irodák. Itthon pedig a nyolcvanas években a Petőfi rádión keresztül zajló betelefonálós módszert tekinthetjük a telekocsizás elődjének: az autósok a rádión keresztül üzenték meg, hogy honnan, mikor és hová indulnak. Hasonló elven működött később a sofőröket és az utasokat összekötő, Kenguru nevű vállalkozás is – taglalja Prácser Attila.

De nézzük, hogy működik az Oszkár! A leendő sofőrnek vagy utasnak először is regisztrálnia kell. Teszek egy próbát: utasként szeretnék Budapestről Szegedre eljutni. Bepötyögöm az indulási és az érkezési helyszínt, az időpontot, mire azonnal kiderül, hogy számos ajánlat közül válogathatok, és nagyjából kétezer forintba kerül majd az út. A választást segíti, hogy a hirdetésekből megtudhatom a gépjárművek típusát, valamint azt, hogy van-e bennük klíma, szállítanak-e csomagot, kisállatot, biciklit, illetve hogy autópályán közlekednek-e. Az utasok visszajelzései alapján pedig az is kiderül, hogy az autó kényelmes-e, a sofőr mennyi ideje oszkározik, valamint hogy mennyire megbízható, pontos és rugalmas. A kalkulátor segít kiszámolni, hogy mennyi pénzért érdemes telekocsiba ülni, így nagy csalódás senkit nem érhet. A Budapest–Szeged út vonattal másodosztályon 3700–4000 forintba, busszal 3400 forintba kerülne.

– A kalkulátor megadja az adott útra vonatkozó, három utasra 12-13 forintos kilométerenkénti benzinárral kiszámolt árajánlatot, de az árak természetesen valamelyest eltérhetnek ettől. Többletköltséget jelenthet például, ha valakinek sokat fogyaszt az autója, vagy ha a vezető több helyen is tervez megállni az út során – részletezi Prácser Attila.

Az Oszkár-sofőrök nem a profitért telekocsiznak, hanem a költségmegosztás miatt, ezért a bevételükből – a NAV hatályos állásfoglalása szerint – adózniuk sem kell. Az üzleti céllal oszkározókra egészen más szabályok vonatkoznak. Ők általában jóval több személyt szállítanak, mint a költségmegosztók. – Eleinte ez nem volt benne a koncepcióban, de mivel valós igény, és sokaknak segítséget jelent, ezért hozzájárultunk. A hirdetésben ilyen esetben mindig fel kell tüntetni, hogy a sofőr üzleti jelleggel vállal utasszállítást – tudjuk meg Prácser Attilától.

A kérdés ezek után már csak az, hogy az utasnak van-e mersze beülni a vadidegen sofőr mellé, illetve hogy a vezető vajon megbízik-e a sosem látott utasokban?

– Utasok és sofőrök kölcsönösen értékelik egymást a weboldalunkon, a visszajelzésekből így kiderül, ha a sofőr például veszélyesen vezet, vagy ha rendszeresen elkésik, valamint az is, ha az utas nem megy el az általa lefoglalt útra – fejti ki a rendszer társalapítója. Egy ideje már átutalással is lehet fizetni. A sofőr beállíthatja a hirdetésben, hogy csak online előrefizetést engedélyez, ilyenkor ha az utas hibájából nem valósul meg az út, akkor a sofőr kárpótlást kap. Mivel az utóbbi évek során többször felmerült, hogy a női felhasználók egy része tart a telekocsizástól, ezért a részletes keresőben most már lehetőség van olyan szűrőt beállítani, amely csak a női sofőrök hirdetéseit mutatja meg. Talán ennek az eredménye, hogy ma már több a női utas, mint a férfi. – Előfordult már, hogy – bizonyos számú negatív értékelés után – ki kellett zárnunk azokat a személyeket, akik nem alkalmazkodtak a belső szabályokhoz, de szerencsére ritkák a kellemetlen élmények, az értékelések 97 százaléka pozitív – taglalja Prácser Attila.

Eddig félmillióan regisztráltak az Oszkáron, húszezer aktív sofőr van, egy forgalmasabb nyári hétvégén akár tizenötezer utazás is létrejön. A leggyakrabban egyetemisták, illetve fiatal pályakezdők használják a szolgáltatást, valamint azok, akik külföldön dolgoznak. – Lehet, hogy a München–Budapest út repülővel olcsóbb, de mivel autóval, háztól házig kényelmesebb az utazás, sokan a telekocsizás mellett döntenek – részletezi az alapító.

Azonkívül, hogy olcsó és kényelmes, a telekocsizásnak még egy nagy előnye van, hogy környezetkímélő. Sokkal kevesebb benzin fogy, és kisebb mennyiségű kipufogógáz termelődik, ha öten nem öt autóval, csupán eggyel utaznak. Hazánkban ennek különösen nagy a jelentősége, ugyanis a levegő súlyosan szennyezett, kutatások szerint a magyarok átlagosan egy évvel élnek rövidebb ideig a légszennyezettség miatt. Tekintettel arra, hogy Magyarországon a gépjárművek kihasználtsága alacsonyabb, mint 1,4 ember/autó, a járművek hatékonyabb igénybevétele sokat javít a levegő minőségén is. Ami pedig az emberi szempontokat illeti, az sem utolsó, hogy a sofőrök társaságban tölthetik el az utat. – Munkaszerződések, baráti, szerelmi kapcsolatok, házasságok is köttettek már az Oszkár jóvoltából. Sőt tudunk jó néhány Oszkár-babáról is – meséli Prácser Attila.

Az alapítók célja a jövőben külföldön is megjelenni, a magyarok mellé nemzetközi útitársakat keresni. Ami pedig a konkurenciát illeti, az Uberrel nem kellett versenyezniük, hiszen az másképp működött, ott nem a költségmegosztás miatt, hanem a keresetért autóztak a sofőrök. És bár 2015 óta Magyarországon is elérhető a világ legnagyobb telekocsirendszere, a francia BlaBlaCar, egyelőre úgy tűnik, a hazai utazni vágyók szívesebben veszik igénybe az Oszkár szolgáltatásait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.