Kevés főemlősfaj él ma már a világon, amelynek az élete mindeddig viszonylag érintetlen maradhatott az emberi zavarástól. Ezek egyike az Indonéziához tartozó Celebeszen és a környező szigeteken élő üstökös makákó. Éppen ezért határozta el 2011-ben az angol természetfotós, David Slater, hogy felkeresi őket az esőerdőben, és képriportot készít róluk. Helyi vezető segítségével rá is talált egy csapat makákóra, és összebarátkozott velük. Ezután napokon keresztül követték őket, a majmok pedig hozzászoktak a jelenlétükhöz, nem voltak agresszívek, nem féltek tőlük, sőt kifejezetten érdekelte őket a fotófelszerelés.
Slater elmondta a The Guardiannek – és ez a történet folytatása szempontjából fontos lesz –, hogy a fotózás rendkívüli előkészületeket és erőfeszítést igényelt, így nem jöhetett volna létre az ő szakértelme és munkája nélkül. Emiatt abszurd azt állítani, hogy semmi köze az elkészült képekhez. Mindez azért merülhetett egyáltalán fel, mert egyik nap a fotós felállította gépét egy állványra, majd mással foglalatoskodott, nem figyelt a kamerára. Amikor visszament, meglepetten tapasztalta, hogy a majmok a fényképezőgép körül legyeskednek. Egyikük véletlenül megnyomta az exponálógombot, a gép pedig készített egy felvételt. A hangtól először megijedtek a majmok, de hamar visszatértek, és rákaptak a fényképezés ízére. Több száz képet csináltak ezután, némelyeken társaik, sőt maga David Slater is szerepel. Vélhetően látták saját tükörképüket az objektív üvegén, mert sokat grimaszoltak. A leghíresebbé mind közül azonban az egyik makákó szelfije (önarcképe) vált, amelyen mosolyszerűen szélesre húzott ajkai között elővillan makulátlan fogazata is.
Slater, aki sohasem volt tehetős sztárfotós, azt hitte, megcsinálta a szerencséjét. Hiszen melyik pályatársa büszkélkedhet azzal, hogy gépével ritka majmok örökítették meg saját magukat, méghozzá szívmelengető képeket alkotva? Hazatérve Angliába feltöltötte az internetre a legsikerültebb darabot, amely – ahogy mondani szokás – azonnal virálissá vált, vagyis emberek milliói kezdték továbbosztani a közösségi honlapokon. Az első időkben a jelentősebb médiumok, amelyek persze szintén lelkesen vették át a képet, még fizettek a fotósnak a felvételért. A bevétel Slater szerint arra volt elég, hogy fedezze az indonéziai út költségeit. Aztán a kép anélkül kezdett feltűnni blogokon és honlapokon (a leghíresebb ezek közül a Wikipédia volt), hogy erre a fotós engedélyt adott volna, és persze fizetséget sem kapott a publikálás fejében.