„Megtiszteltetésnek érzem és büszkeséggel tölt el, hogy engem tűzött zászlajára a 70. cannes-i filmfesztivál, és örülök, hogy ehhez ezt a fotót választották. Az a tánc egy római ház tetején a gyökereimre emlékeztet engem és arra, amikor arról álmodtam, hogy felmegyek a világ leghíresebb [cannes-i] filmszínházának lépcsőin” – e közleményt adta ki az idén tavasszal a most 78 éves Claudia Cardinale annak alkalmából, hogy a fesztivál fő plakátján az ő 1959-es pörgő-táncoló képe volt látható.
Kérdés, hogy jól megnézte-e a plakátot, észrevette-e rajta a furcsaságokat, és ha igen, zavarták-e egyáltalán. „Claudia Cardinale ledobott egy ruhaméretet egyetlen pörgés alatt” – jegyzi meg a Libération, és valóban: az eredeti képpel összehasonlítva a plakáton a színésznő látványosan soványabb, ami főként a derekán és a bokáján látható. Ezen sokan felháborodtak, valaki azt írta a Twitteren: „Ezek retusálni merészelték Claudia Cardinalét – hova tart ez az őrült világ?” Mások, például Jean-Paul Salomé filmrendező nem értette a felzúdulást: „Mi ez a nevetséges felháborodás a cannes-i poszter miatt? Minden reklámfotót retusálnak így vagy úgy” – idézi a BBC.
Igaza van, a divatlapokban gyakorlatilag nem jelenhet meg kép digitális utómunka nélkül. Fontos viszont észrevenni, hogy míg Cardinale 1959-es képe akkor tökéletesnek minősült, és megfelelt a nőideállal szemben támasztott követelményeknek, addig ma már soványítani kellett (pedig képretusálás már hatvan évvel ezelőtt is volt). Soha nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a reklámozó cégek alakítják a divatot, vagy követik a társadalom elvárásainak, ideáljainak trendjeit (vélhetőleg a kettő együttesen hat), ugyanakkor kétségtelen, hogy az emberek érzékenyek a hirdetésekre, keresik azokat, és magukat rendszeresen összehasonlítják a képeken látható hölgyekkel (ritkábban férfiakkal). A vaskos női magazinok oldalainak akár hetven-nyolcvan százalékán semmilyen organikus tartalom nincs, csak nőket szerepeltető és nőknek szóló reklám, a legtöbb olvasó mégis „végigolvassa” ezeket.