Hogyan jutunk el a mocsártól a szúnyogban élősködő egysejtűig?

A tudományos tudás is hiedelem, csak az ellenőrzötten valóságos elképzelés – mondja Csányi Vilmos etológus.

Molnár Csaba
2017. 12. 18. 13:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A könyv a hiedelmekről szól, de milyen értelemben használják ezt a kifejezést? A köznapi használatban ez leginkább a tévhitekkel rokonítható.
– Ez valóban komoly problémát jelentett, hiszen a magyarban a hiedelemnek általában negatív töltete van. Jó darabig kerestünk más, esetleg szerencsésebb kifejezést, de mind csak rosszabb volt. Így nem tehettünk mást, újradefiniáltuk: hangsúlyozottan nem a köznapi értelemben használtuk a hiedelmet. Ez pedig gyakorlatilag minden tudás, amellyel az ember személyesen kapcsolatba kerül élete során. A természet, a környezet alkotóelemei, a körülöttünk élő személyek mind gondolatokat ébresztenek bennünk. E gondolatokat nevezzük személyes hiedelmeknek. Ha ezeket elmeséljük embertársainknak, akkor közösségi hiedelmekké válnak. E gondolatok ezután kisebb-nagyobb sikerességgel terjedni kezdenek a közösségben. Lesznek sikeres hiedelmek, amelyek nagyon közismertté válnak, és sokáig fennmaradnak, mások viszont hamar eltűnnek.

– Miért fontosak e hiedelmek? Egyáltalán miért nem hívjuk őket tényeknek?
– A hiedelmek jelentik a közösségek kultúrájának alapját. A közös hiedelemkészlet nagyban elősegíti a közösség túlélését és sikerességét. Ebből tudják, hogy hogyan kell az ételeket elkészíteni, mely növények ehetőek és mérgezőek, hogyan kell házat építeni. Tehát gyakorlatilag minden emberi gondolat hiedelemnek tekinthető. Csak a természettudománynak van meg az eszközkészlete arra, hogy e gondolatokat szembesítse a valósággal, és kiderítse, a hiedelem mögött tények húzódnak-e meg vagy csak alaptalan feltételezés.

– Eszerint a hiedelmek adott esetben igazak is lehetnek?
– A tévhit és az igaz hit is hiedelem, ez képezi a gondolkodásunk alapját. Ha az archaikus társadalmakat tekintjük, nekik minden, a mindennapi élethez elengedhetetlen tudásuk a fejükben volt, és (a barlangrajzoktól eltekintve) csak szóban voltak képesek átadni e tudást az utánuk jövő generációknak. E hiedelmek nem csupán a külső környezetre, például a vadászat technikáira vonatkoztak, de a társadalom belső működésére is. Ezek közösségről közösségre gyökeresen eltérőek lehetnek, az egyik csoport szigorúan fogja a gyerekeket, míg a másik úgy tartja, hogy mindent meg kell engedni nekik, ráérnek felnőttkorukban „jól” viselkedni. És mindkét közösség úgy tartja, hogy a saját elképzelései a helytállóak. De még a XXI. századra is igaz, hogy a világról alkotott legtöbb elképzelésünk hiedelmeken alapszik. Ezek között persze ott a mag, amely a valósághoz kötődik, de e köré rengeteg megalapozatlan gondolat épül.

– Hogyan jönnek létre a később valótlannak bizonyuló hiedelmek?
– Nem feltétlenül kell igaznak lennie egy elképzelésnek ahhoz, hogy abban a pillanatban jól magyarázza az ember tapasztalatait. Régen például azt gondolták, a maláriát az okozza, hogy belélegezzük a mocsarak nyirkos levegőjét. Ez logikusnak tűnt, hiszen a sivatagban nem lettek maláriásak az emberek, ellenben a mocsaras területeken igen. Később kiderült, hogy nem elég a mocsárban tartózkodni, a maláriafertőzéshez az is kell, hogy megcsípjen minket egy szúnyog. Ebből azt hitték, hogy a maláriát a szúnyogcsípés okozza. Látható, hogy ez már leszűkített hiedelem, a valóság több elemét tartalmazza, ugyanakkor még mindig nem a teljes igazság. Még több lépésre volt szükség, amíg rájöttünk, hogy csak a maláriaszúnyog csípése terjeszti a betegséget, és nem is a szúnyog a közvetlen kórokozó, hanem a benne élősködő egysejtű. Az egymásra épülő hiedelmek útján jutunk el a tudományos megértéshez.

– Gondolhatnánk, hogy ma már mindenki tudatában van: a hiedelmek és a tények nem mindig egyenértékűek. Miért maradnak fenn mégis a tévhitek?
– A hiedelmek nemcsak gondolatainkra hatnak, hanem adott esetben szervezetünk működésére is, így gyakran a tévhitek is megerősítést nyerhetnek. Ez a placeboeffektus. Hiába nincs semmi a homeopátiás készítményekben, csak tiszta víz és cukor, ha elhisszük, hogy javulni fog tőle az állapotunk, akkor ez bekövetkezhet annak ellenére is, hogy a homeopátia állításainak nincs semmi alapjuk.

– Nehéz szabadulni attól a gondolattól, hogy a természeti, „fejletlenebbnek” tekintett társadalmak hajlamosabbak a hiedelmekre, mint a fejlett civilizációkban élő emberek. Megalapozott ez a feltételezés?

– Nem tud olyan gondolatot mondani, amely valójában ne hiedelem lenne. A tudományos tudás is hiedelem, csak az ellenőrzötten valóságos elképzelés. Természetesen a tudományos „tények” egy részéről is kiderül utólag, hogy csupán téves hiedelem volt. Arisztotelész biológiai elméletei tele vannak ma már megmosolyogtató tévedésekkel, mégis fontosnak tartjuk munkásságát mint a tudományos hiedelmek fejlődésének jelentős állomását. Más elméletek viszont kiállták az idő próbáját, és akár másfél évszázad múltán is helyesnek, sőt akár tökéletesnek tekinthetők. Darwin A fajok eredete című munkája például ma is megállja a helyét, szinte nincs is szükség arra, hogy az esetleges tévedéseket lábjegyzetekkel helyesbítsük. Ez a zsenialitás jele: amikor valaki annyira ismer egy tárgykört – jelen esetben a természetet –, hogy a róla alkotott gondolatai a kor elég gyenge hiedelmei dacára is nagyon közel állnak a valósághoz. 

Tóth Balázs – Csányi Vilmos: Hiedelmeink – Az emberi gondolatok építőkövei. Libri Kiadó, Budapest, 2017. 3999 forint

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.