Továbbra is túl sokan dőlnek be az online csalóknak

Olcsó, kényelmes – és veszélyes. A vevők jóhiszeműségére utaznak az átverő webshopok.

Lázár Fruzsina
2017. 12. 07. 5:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Okostelefon fél áron, márkás farmer fillérekért – amennyiben webáruházak feltűnően olcsó hirdetéseit látjuk, bármilyen kecsegtető is az ajánlat, jobb, ha tájékozódunk, mielőtt a vásárlás gombra kattintunk. A karácsony közeledtével gombamód szaporodnak az átverő webáruházak, és előfordulhat, hogy nemcsak a pénzünktől szabadítanak meg bennünket, hanem az adatainkat is ellopják.

A webáruházak népszerűsége elképesztő ütemben nőtt az utóbbi években, ami nem meglepő. Sokkal kényelmesebb a fotelból ülve, néhány kattintással megrendelni a karácsonyi ajándékot, mint plázákban tülekedni, sorba állni a próbafülkénél, zsúfolt parkolókban róni a köröket szabad helyért. A felmérések szerint a hazai online kiskereskedelem forgalma az idei év első kilenc hónapjában csaknem 20 százalékot növekedett a tavalyi azonos időszakhoz képest. Ez a szám vélhetőleg még meggyőzőbb lesz, az online üzletek jó része ugyanis az év utolsó másfél hónapjában bonyolítja le a legnagyobb forgalmat. A karácsonyi vásárlási őrület az újabban nálunk is népszerű fekete péntekkel kezdődik. Ezekben a napokban – ma már általában egy egész hosszú hétvégén – óriási kedvezményekkel juthatunk hozzá a kiszemelt árucikkekhez. Az eNet felmérése alapján tavaly 2,1 millió felnőtt internetező vásárolt a fekete pénteken. Bár az idei forgalomról még nincs adat, azt lehet tudni, hogy az idén több mint 3,3 millió felnőtt magyar internetező tervezte, hogy e napokra időzíti vásárlását.

Az 50–70 százalékos árengedmény jelentős, ám a csalódásunk is legalább ekkora lesz, ha például a megrendelt cipő egyik fele barna, a másik fekete, vagy éppen a kabát két számmal kisebb. Még rosszabb, ha a pénzünkért nem kapunk semmit. A nem megfelelő árut természetesen vissza lehetne küldeni, a kifizetett pénzt vissza lehetne igényelni, de ehhez legalább azzal tisztában kell lenni, hogy mégis kitől rendeltünk. A csaló online cégek egyik trükkje éppen az, hogy a vásárlók nemhogy kapcsolatba lépni nem tudnak az áruház üzemeltetőivel, de még arról sincs fogalmuk, hogy egyáltalán kinek utalták el a pénzüket. A szélhámosok előszeretettel hirdetnek a közösségi portálokon. E virtuális piacokon még könnyebb átverni a vevőt.

Klausz Melinda közösségimédia-szakértő szerint sokan túl tágan kezelik a webáruház fogalmát. Például Facebookon közzétett fényképek alapján rendelnek terméket, és a megrendelést is üzenetben küldik el. – Ha megbízható webáruháztól rendelünk, a közösségi portálon közzétett hirdetés kivezet a Facebookról az adott cég oldalára, ahol kosárba tudjuk tenni a terméket, elolvashatjuk az általános szerződési feltételeket. Ha Facebook-üzenetben rendelünk, egyik feltétel sem teljesül – fejti ki Klausz. 

Persze ha webáruházból rendelünk, akkor sem árt figyelni néhány dologra. Például hogy titkosított-e a böngészési forgalom, azaz a böngésző címsorában szerepel-e a https jelölés. Ha biztonságos a kommunikáció az ügyfél és a szerver között, akkor nem érhet bennünket az a meglepetés, hogy később visszaélnek az adatainkkal, vagy kéretlen üzenetek áradata zúdul e-mail-címünkre.

A szakértő szerint jó, ha vetünk egy pillantást az url-re, más néven webcímre is. Gyanús, ha egy világmárka neve szerepel benne valamilyen változatban, például olcsogasfarmer.hu vagy akciosnikecipo.com, ugyanis az adott márka neve csak a hivatalos webshop címében lehet ott. Legyünk résen, ha rossz minőségű fényképeket, helyesírási hibáktól hemzsegő termékleírásokat tesznek közzé a weboldalon, valamint ha tízezerért kínálnak mondjuk egy Rolex órát. Ha túl olcsó a termék, jó eséllyel hamis árut akarnak a nyakunkba sózni. A leginkább akkor gyanakodjunk, ha az oldalon nem találjuk a cégadatokat, az adatvédelmi nyilatkozatot, az ügyfélszolgálat elérhetőségét, az általános szerződési feltételeket. – Az álweboldalak működtetői általában nem fordítanak kellő gondot arra, hogy a törvény által előírt szabályoknak megfeleljenek – taglalja a szakértő. Szerencsére már léteznek olyan weboldalak – Magyarországon például ez –, ahol a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatait megtekinthetjük.

Az általános szerződési feltételeket azért sem árt alaposan átolvasni, mert onnan derül ki az is, hogy milyen feltételekkel lehet elállni a vásárlástól, vagy hogy mennyi időn belül kell visszaküldenünk az árut, ha nem vagyunk vele elégedettek. Előfordulhat, hogy az áruház a kifizetett összeget nem adja vissza, a vevő legfeljebb levásárolhatja a visszaküldött termék árát. Ez kellemetlen meglepetés lehet egy olyan webáruház esetében, amelyik csak négy-ötféle terméket árul. Ha pedig az áru nem érkezett meg, vagy elégedetlenek vagyunk vele, és mégsem tudjuk felvenni a kapcsolatot a webshopot üzemeltető céggel, akkor a fogyasztóvédelemhez vagy az illetékes békéltető testülethez fordulhatunk. Ha mindez nem vezet eredményre, akkor marad a bíróság.

Persze még így sem biztos, hogy viszontlátjuk a pénzünket. Kevesebb az esély a kellemetlen meglepetésre, ha betartunk néhány nem túl bonyolult szabályt. Például nagy értékű árut, műszaki cikket, ékszert csak ismert webáruházakból rendeljünk, valamint vásárlás előtt tájékozódjunk az interneten, például olvassuk el a vásárlói véleményeket. A panaszokból részletesen kiderül, hogy ami a képen mélyfekete, az a valóságban piszkosszürke, a száz százalék pamut tiszta műszál, a pihe-puha ruhadarabbal szöget lehet verni a falba, a márkás cipő silány utánzat. Mindig lesznek vállalkozások, amelyek a vásárlók hiszékenységére alapozva akarnak meggazdagodni. Ha mi, fogyasztók tudatosabban és elővigyázatosabban vásárolunk, akkor valószínűleg a csaló webshopok száma is csökkenni fog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.