Okostelefon fél áron, márkás farmer fillérekért – amennyiben webáruházak feltűnően olcsó hirdetéseit látjuk, bármilyen kecsegtető is az ajánlat, jobb, ha tájékozódunk, mielőtt a vásárlás gombra kattintunk. A karácsony közeledtével gombamód szaporodnak az átverő webáruházak, és előfordulhat, hogy nemcsak a pénzünktől szabadítanak meg bennünket, hanem az adatainkat is ellopják.
A webáruházak népszerűsége elképesztő ütemben nőtt az utóbbi években, ami nem meglepő. Sokkal kényelmesebb a fotelból ülve, néhány kattintással megrendelni a karácsonyi ajándékot, mint plázákban tülekedni, sorba állni a próbafülkénél, zsúfolt parkolókban róni a köröket szabad helyért. A felmérések szerint a hazai online kiskereskedelem forgalma az idei év első kilenc hónapjában csaknem 20 százalékot növekedett a tavalyi azonos időszakhoz képest. Ez a szám vélhetőleg még meggyőzőbb lesz, az online üzletek jó része ugyanis az év utolsó másfél hónapjában bonyolítja le a legnagyobb forgalmat. A karácsonyi vásárlási őrület az újabban nálunk is népszerű fekete péntekkel kezdődik. Ezekben a napokban – ma már általában egy egész hosszú hétvégén – óriási kedvezményekkel juthatunk hozzá a kiszemelt árucikkekhez. Az eNet felmérése alapján tavaly 2,1 millió felnőtt internetező vásárolt a fekete pénteken. Bár az idei forgalomról még nincs adat, azt lehet tudni, hogy az idén több mint 3,3 millió felnőtt magyar internetező tervezte, hogy e napokra időzíti vásárlását.
Az 50–70 százalékos árengedmény jelentős, ám a csalódásunk is legalább ekkora lesz, ha például a megrendelt cipő egyik fele barna, a másik fekete, vagy éppen a kabát két számmal kisebb. Még rosszabb, ha a pénzünkért nem kapunk semmit. A nem megfelelő árut természetesen vissza lehetne küldeni, a kifizetett pénzt vissza lehetne igényelni, de ehhez legalább azzal tisztában kell lenni, hogy mégis kitől rendeltünk. A csaló online cégek egyik trükkje éppen az, hogy a vásárlók nemhogy kapcsolatba lépni nem tudnak az áruház üzemeltetőivel, de még arról sincs fogalmuk, hogy egyáltalán kinek utalták el a pénzüket. A szélhámosok előszeretettel hirdetnek a közösségi portálokon. E virtuális piacokon még könnyebb átverni a vevőt.