Mértékkel, de inkább sehogy sem – nagyjából így foglalható össze a szakértők véleménye azzal kapcsolatban, hogy nézzenek-e a gyerekek – iskoláskor előtt – televíziót, vagy sem. Ennek ellenére ma már sok kisgyerek úgy nő fel, hogy a televízió szinte mindig be van kapcsolva, néhány nyugodt perc reményében a szülők már a csecsemőket is a képernyő elé ültetik. A rengeteg ingert, információt azonban a kisgyermek agya képtelen feldolgozni. Az értelmezhetetlen képsorok, a gyors váltások, az erős hangeffektusok félelmet, feszültséget, szorongást okoznak.
Az M2 gyerekcsatorna a hét elején jelentette be, hogy már reggel öt órától sugároz mesefilmeket. Vass Éva csatornaigazgató azzal indokolta a korábbi műsorkezdés melletti döntést, hogy a kutatások szerint a 4–12 éves korosztályból körülbelül 15 ezren már ilyenkor is a televízió elé ülnek. A csatornaigazgató elmondta, hogy a korán kelő gyerekeknek is szeretnék megadni a biztonságos, erőszak- és reklámmentes televíziózás lehetőségét.
A szülőknek nyilván könnyebbséget jelent, ha tovább alhatnak, más kérdés azonban, hogy jót teszünk-e gyermekünknek azzal, ha a televíziót használjuk bébiszitternek.
Egy néhány évvel ezelőtti felmérés szerint a magyar gyerekek naponta több mint három órát töltenek tévénézéssel, és ennek a hatvan százalékát egyedül. Pedig régóta tudvalevő, a túl sok televíziónézés károsan hat a gyermek kognitív és személyiségfejlődésére, magatartás- és figyelemzavarhoz, szélsőséges esetben agresszióhoz vezethet. Mi több, kutatások szerint éppen az életkornak nem megfelelő rajzfilmek nézése közben növekszik leginkább a gyerekekben a feszültség, pedig a mese feladata pontosan az volna, hogy megnyugtassa, gondolkodásra késztesse, érzelmileg feltöltse a gyermekeket.
Érvek sokasága szól amellett, hogy miért jobb mesélni a kicsiknek, mint a képernyő elé ültetni őket. Először is amíg a mesemondás összehoz, a tévénézés elszigetel bennünket egymástól. Amíg mesehallgatás közben a gyerekek maguk formálják a belső képeket, addig a televízióból készen kapják őket, a televíziónézés hatására sem a kreativitásuk, sem a fantáziájuk nem fejlődik. A mesélés közben a szülő hanghordozása segít a kicsiknek a történet megértésében, de a szülő is figyeli a gyermek reakcióit, válaszol a kérdéseire, a gonosz szereplők tetteiből, a szomorú részletekből pedig a gyermek csak annyit fogad be, amennyit szeretne. A televízió azonban nincs tekintettel a kicsik egyéni érzékenységére, és még beszélgetni sem lehet vele.