Rajzfilmek hajnaltól: a tévé nem jó bébiszitter

Az M2 gyerekcsatorna már reggel öt órától sugároz meséket. Ébredés után nem feltétlenül tesz jót tévézni.

Lázár Fruzsina
2018. 01. 14. 6:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mértékkel, de inkább sehogy sem – nagyjából így foglalható össze a szakértők véleménye azzal kapcsolatban, hogy nézzenek-e a gyerekek – iskoláskor előtt – televíziót, vagy sem. Ennek ellenére ma már sok kisgyerek úgy nő fel, hogy a televízió szinte mindig be van kapcsolva, néhány nyugodt perc reményében a szülők már a csecsemőket is a képernyő elé ültetik. A rengeteg ingert, információt azonban a kisgyermek agya képtelen feldolgozni. Az értelmezhetetlen képsorok, a gyors váltások, az erős hangeffektusok félelmet, feszültséget, szorongást okoznak.

Az M2 gyerekcsatorna a hét elején jelentette be, hogy már reggel öt órától sugároz mesefilmeket. Vass Éva csatornaigazgató azzal indokolta a korábbi műsorkezdés melletti döntést, hogy a kutatások szerint a 4–12 éves korosztályból körülbelül 15 ezren már ilyenkor is a televízió elé ülnek. A csatornaigazgató elmondta, hogy a korán kelő gyerekeknek is szeretnék megadni a biztonságos, erőszak- és reklámmentes televíziózás lehetőségét.

A szülőknek nyilván könnyebbséget jelent, ha tovább alhatnak, más kérdés azonban, hogy jót teszünk-e gyermekünknek azzal, ha a televíziót használjuk bébiszitternek.

Egy néhány évvel ezelőtti felmérés szerint a magyar gyerekek naponta több mint három órát töltenek tévénézéssel, és ennek a hatvan százalékát egyedül. Pedig régóta tudvalevő, a túl sok televíziónézés károsan hat a gyermek kognitív és személyiségfejlődésére, magatartás- és figyelemzavarhoz, szélsőséges esetben agresszióhoz vezethet. Mi több, kutatások szerint éppen az életkornak nem megfelelő rajzfilmek nézése közben növekszik leginkább a gyerekekben a feszültség, pedig a mese feladata pontosan az volna, hogy megnyugtassa, gondolkodásra késztesse, érzelmileg feltöltse a gyermekeket.

Érvek sokasága szól amellett, hogy miért jobb mesélni a kicsiknek, mint a képernyő elé ültetni őket. Először is amíg a mesemondás összehoz, a tévénézés elszigetel bennünket egymástól. Amíg mesehallgatás közben a gyerekek maguk formálják a belső képeket, addig a televízióból készen kapják őket, a televíziónézés hatására sem a kreativitásuk, sem a fantáziájuk nem fejlődik. A mesélés közben a szülő hanghordozása segít a kicsiknek a történet megértésében, de a szülő is figyeli a gyermek reakcióit, válaszol a kérdéseire, a gonosz szereplők tetteiből, a szomorú részletekből pedig a gyermek csak annyit fogad be, amennyit szeretne. A televízió azonban nincs tekintettel a kicsik egyéni érzékenységére, és még beszélgetni sem lehet vele.

Víg Sára gyermekpszichológus szerint mivel a gyerekeknél nehezen válik el egymástól az ébrenlét és az álomvilág, különösen fontosak az altatás előtti, ébredés utáni rituálék. – Az ébredés utáni időszak meglehetősen érzékeny, ilyenkor nem feltétlenül jó a gyerek idegrendszerét villódzó képekkel, erős hanghatásokkal terhelni. Még rosszabb egyedül hagyni őt a televízió előtt. Ugyanis a gyermekek számára érthetetlen képek, történetek feszültséget keltenek. Az sem biztosíték, ha a mesék erőszakmentesek, ugyanis egyéni érzékenység kérdése, hogy melyik gyereknek mi a megterhelő. A televíziónézésre a legalkalmasabb a délutáni időszak, amikor már hazajöttek az óvodából, de még nem jött el az alvás ideje.

A szakértő szerint a test, a lélek, a szellem a valódi, és nem a virtuális élmények hatására fejlődik. A televíziónézés, a számítógépezés sem a szociális, sem a kommunikációs képességeket, sem a fantáziát nem fejleszti. Felmérések bizonyítják, hogy azoknak a gyerekeknek, akik televíziós műsorokból tanulják meg a világ működését, az érzelmi intelligenciája és a szókincse is szegényesebb, továbbá a mozgás fejlődésének sem tesz jót az, hogy hosszú órákon keresztül ülnek tévé, monitor előtt.

– Tizenkét éve figyelem az iskolaérettségi felméréseket. A mozgásos feladatokat illetően egyre rosszabbak a mutatók. Hatévesen a gyerekek 20-30 százaléka nem tud bukfencezni. Ez az arány tíz éve még jóval alacsonyabb volt – mutat rá a problémára Víg Sára.

Egyes szakértők szerint iskoláskorig egyáltalán nem kellene televíziót nézniük a gyerekeknek. Csakhogy ezt ott, ahol van tévé, nehéz megvalósítani. Arról nem is beszélve, hogy hiteltelenné válik az a csemetéjét a képernyőtől tiltani próbáló szülő, aki maga minden este kalandfilmeket nézve alszik el a kanapén. A pszichológus szerint a tévéimádó szülőknek is fontos volna betartani azt a szabályt, hogy csak meghatározott ideig engedjék a gyermekeiket a képernyő elé. Például egy 4-5 éves gyereknek bőven elég napi 20-30 percet tévénézéssel tölteni. És lehetőleg olyan rajzfilmet válasszon a szülő, amely egyszerű életigazságokat tartalmaz, könnyen érthető, és vizuálisan is befogadható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.