Milánóból és környékéről reggel 7 óra körül több mint 60 ezer olasz kel útra, hogy svájci munkahelyére idejében odaérjen. Két tényező motiválja a napi ingázást. Egyrészt Svájcban az éves átlagfizetés meghaladja a 63 ezer eurót, Olaszországban ennek felét sem keresik meg a munkavállalók. Másrészt akinek a határ húsz kilométeres körzetén belül van a hivatalos lakhelye, csak Svájcban kell adót fizetnie, ami jóval alacsonyabb az olasz átlagnál. Így nem csoda, hogy sok olasz próbál szerencsét az északi szomszédnál.
Ezek a munkabevándorlók viszont csak kispályások az olyan adóbevándorlókhoz képest, amilyen például a Gucci vezérigazgatója, Marco Bizzarri. A francia Mediapart nevű információs oldal jutott hozzá a dokumentumokhoz, melyek alapján a szövevényes ügyletet föltárták. Ezeket aztán az EIC újságírói konzorcium, köztük az olasz L’Espresso vizsgálta meg részleteiben. (A L’Espresso a Gedi kiadócsoporthoz tartozik, ami a balközép La Repubblicának is tulajdonosa.)
A francia óriás, a több mint 12 milliárd eurós Kering-csoport bevételeinek majdnem felét a Gucci teremti elő, valamint a Bottega Veneta, a Brioni, a Sergio Rossi, de az Yves Saint-Laurent márka is ennek a holdingnak a tulajdonában áll. Bizzarrit 2014 végén nevezték ki a Gucci vezérigazgatójának, előtte öt évig a Bottega Venetát vezette. A szaklapok a történelmi márka nagyszerű újraindítását ünnepelték. A menedzser olyan értékes volt a Gucci számára, hogy a tulajdonos, a francia milliárdos, Francois-Henri Pinault évente nettó 8 millió eurós fizetést ajánlott neki.
Ebből a nyolcmillióból az olasz adóhatóság 2016-ban csak 1,2 milliót eurót látott a törvényes 4,2 helyett. Hogyan tudott 3 milliót spórolni az ügyes vezető? Úgy, hogy csupán 2,5 milliót kap az olasz törvények szerint.
A pénz kétharmada – 5,5 millió euró – egy luxemburgi székhelyű kisvállalat bankszámláiról származik. Bizzarrit már akkor is ez a cég alkalmazta, amikor a Bottega Venetában dolgozott. Így az itt keresett jövedelem 2010–2016 között mindvégig titokban maradt a római adóhatóságok előtt. Az EIC vizsgálata szerint ez azt jelenti, hogy az elmúlt években összesen körülbelül 14 millió eurót takarított meg a vezető.