A koronavírus az interneten terjed leggyorsabban

A koronavírusról szóló hírek szökőárként özönlötték el az internetet, ezzel együtt az álhírek és a pánikszerű reakciók is megjelentek. Egy kutatásban megvizsgálták, hogy csak januárban milyen intenzitással és milyen formákban terjedt el a téma itthon és világviszonylatban.

Magyar Nemzet
2020. 02. 12. 14:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt hetek meghatározó fejleménye a kínai Vuhanból induló új vírus megjelenése. Ahogy napról napra újabb és újabb információk látnak napvilágot, úgy nő az internetezők érdeklődése és pánikszerű online reakciója. Bauer Zsófia (Ynsight) és Mezei Márk (­Silberstein and Partners) közös szociálismédia-kutatásában azt vizsgálta, hogy az első hírek óta hol milyen intenzitással terjedt el a téma a globális webtérben.

Az Ynsight Research és a ­Silberstein and Partners csapatának kutatása a január 1. és január 31. közötti időszakban a koronavírussal kapcsolatos ­online diskurzusokat vizsgálta, 190 országban. Csak januárban több mint 18 millió bejegyzés foglalkozott a témával, amelyek további 330 millió reakciót váltottak ki.

Mint írták, a beszélgetés volumene folyamatos emelkedést mutat, ahogyan az érkező reakciók is, és az elkövetkező hetekben előreláthatóan tovább növekszik a virtuális térben folyó párbeszéd mennyisége. A trendben jól látható, hogy míg a január első felében megjelenő kínai megbetegedések kevésbé foglalkoztatták a felhasználókat, addig az utóbbi napok fejleményei lavinaszerű reakciót váltottak ki.

A világhálón nem ritka az álhírek terjedése sem
Fotó: MTI/EPA/Alex Plavevski

Az elemzett időszakban Magyarországon csaknem 19 ezer bejegyzés született a közösségi médiában. A magyar trend megfelel a globálisnak. A helyzet eszkalálódásával egyre többen és többet foglalkozunk a témával, ugyanakkor a reakciók növekedése nem egyenletes: kiugrás tapasztalható január 24-én, amikor arról cikkeztek, hogy öt nap alatt felépítenek Kínában egy új kórházat a vírusos betegeknek. Erre a bejelentésre rengeteg olyan komment érkezett – elsősorban a Facebookon –, amelyik a gyorsaságot hasonlítja össze a magyar egészségügyben történő fejlesztések lassúságával. Érdekes különbség, hogy míg globálisan a legnépszerűbb platform a Twitter, addig itthon gyakorlatilag elhanyagolható a súlya. Nálunk a hírportálok után elsősorban Facebook-posztokban és -kommentekben foglalkoznak a vírussal.

Ha a tartalmat vizsgáljuk, akkor a hírek, közlemények és orvosi tanácsok mellett nagy súllyal jelennek meg az álhírek, összeesküvés-elméletek. A radikálisabb felhasználók emberkísérletnek, terrorizmusnak vagy egyszerű álhírnek állítják be a jelenséget. Külön izgalmas, hogy globálisan a legtöbb felhasználóhoz eljutott cikket a VICE online magazin publikálta, amelyben a keresési trendek mellett azzal is foglalkoztak, hogy a koronavírust (coronavirus) sokan összekapcsolják a népszerű Corona sörmárkával. (Erre 156 ezer komment, 607 ezer Facebook-like és 89 ezer Facebook-megosztás érkezett.) A megállapítás egyfelől a szóviccek és szellemes mémek újabb hullámát indította el, de szintén intenzív diskurzus kezdődött a tájékozottságról, az álhírekre és félinformációkra fogékony közönségről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.