Negyedmilliárdba kerül, de megéri a Bubi

Komoly sikereket ért el első naptári évében a budapesti közösségi biciklirendszer.

Földi Bence
2016. 04. 05. 12:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A statisztikákból kiderül, hogy a hagyományosan bringaszezonnak tartott tavasz közepétől ősz közepéig tartó időszakban mindig meghaladta a bérlések száma a havi ötvenezret, júniustól szeptemberig a havi nyolcvanezret is. És valóban: tavaly nyáron a belvárosban sokat lehetett látni a világoszöld bringán suhanókat.

Pedig a 2014. szeptember 8-án elindult rendszer nem volt sikerre ítélve. Amint arról az első fél év tapasztalatai után beszámoltunk, a Bubi termináljai néha meghibásodnak, a biciklik nehezek – a tömör gumikerekek miatt – és nehezen tekerhetőek, az elektronikus lakatok használata sem egyszerű. Ám ahogy már akkor is írtuk: a BKK sorra nyitja az új állomásokat és szívesen fogadja a fogyasztói visszajelzéseket is. A rendszer pedig talán épp emiatt sikeres: 2014 szeptemberétől 2015 novemberéig több mint egymillió bérlést regisztráltak, akkor már több mint kétmillió kilométert tettek meg zöld bringán a fővárosiak.

Illetve, azt nem tudni pontosan, hogy kik használják a Bubit. Hipotézisünk szerint sok Budapesten tanuló külföldi diák és turista is igénybe veheti a nyugat-európai pénztárcához mérve nem túl drága szolgáltatást: egynapos jegyet 500 forintért lehet váltani, amellyel alkalmanként fél órát lehet ingyen tekerni. Azaz ha a turista vagy diák elindul szállásáról a belvárosba, ahol leteszi a bringát 25 perc tekerés után, csak a napijegyért kell 500 forintot fizetnie – és még a reggeli testmozgás is megvolt. Erre rákérdeztünk a BKK-nál is, de kiderült, hogy nem vezetnek külön nyilvántartást a külföldi használókról.

A rendszer sikerességét jelzi, hogy 2015-ben összesen 651 592 bérlést regisztráltak. Ez azt jelenti, hogy naponta átlagosan 1785-ször használtak bubis biciklit a fővárosban. A már említett április–októberi időszakban 447 746 kölcsönzés volt, ebben a 213 napban tehát naponta átlagosan 2102 alkalommal pattantak a zöld bringákra az emberek. A 2016-os év első két hónapjának adatai is bizakodásra adnak okot: mind januárban, mind februárban több bérlést regisztráltak, mint 2015 azonos hónapjaiban. A BKK kiemelte: a kölcsönzések száma februárban, a 2015-ös év ezen időszakához képest 29,4 százalékkal emelkedett.

Oké, ezek valóban komoly számok, de vajon megéri-e fenntartani a rendszert? A BKK szerint ez a kötelességük: állításuk szerint Budapest a Mol Bubi rendszert a közszolgáltatási szerződésben szereplő tevékenységként, Budapest Főváros közösségi közlekedési rendszerének kiegészítőjeként működteti. Az alternatív közlekedési módot nyújtó Bubit szerintük „megéri fenntartani, hisz a felhasználók a rendeltetésének megfelelően, a közösségi közlekedés alternatívájaként, más közlekedési eszközökkel kombinálva, rövid távú utazásokra használják”.

Elárulták: évente több mint negyedmilliárd forintból, pontosabban 260 millióból működtetik. Azaz, ha összevetjük ezt az adatot a 2015-ös bérlések számával, kijön, hogy egy bringabérlés 400 forintba kerül a fenntartónak. Persze azt nem tudni pontosan, mekkora bevételek folynak be a bérlésekből – ugyan erre is rákérdeztünk, de nem kaptunk választ –, ha valaki egy napijeggyel egy alkalommal használja a biciklit, akár még nyereséges is lehet a biznisz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.