– Különleges vadgazdálkodási rendeltetéssel bír a Gyulaj Erdészeti és Vadászati Zrt. által kezelt területek mindegyike. Mit jelent ez, illetve milyen tényezők határozzák meg, hogy egy terület különleges rendeltetésű besorolás alá kerüljön?
– Négy önálló vadászterületünk van, ezek mindegyike különleges rendeltetésű. Elsőként a gyulaji vadrezervátumot említeném, amely nyolcezer hektáron terül el. Itt a dámszarvas genetikai állományának védelme az elsődleges szempont. 2011-ben lett különleges rendeltetésű a fennmaradó három területünk, a hőgyészi, a kisszékelyi, illetve a nagydorogi. A hőgyészi a gímszarvas genetikai tulajdonságai miatt, a kisszékelyi a dámállomány genetikai értékeinek védelme érdekében, a nagydorogi pedig az oktatás és kutatás tekintetében, elsősorban a vaddisznó vizsgálatának szempontjából lett különleges rendeltetésű terület.
– Fő tevékenységük, ami a jelmondatukból is kiderül az „Erdő és vad harmóniája”. Miért fontos a közjólét egy kifejezetten erdészettel, vadgazdálkodással foglalkozó állami erdészeti részvénytársaságnak?
– Nagyon fontos eleme, megnyilvánulása cégünknek, hiszen a közjóléti beruházások által nyitni tudunk a társadalom felé, jobban, életszerűbben tudjuk bemutatni a munkánkat, ezáltal a kezelt erdőterületeink, illetve az arra kijelölt, a lakosság részére is nyitva álló erdőrészek ismertebbek, látogatottabbak, kihasználtabbak lesznek.
– Mindezek megvalósítására milyen anyagi forrásokat tudnak biztosítani?
– Egyrészt természetesen nagymértékű az önerő-felhasználás. Másrészt a Magyar Fejlesztési Banktól – mint tulajdonosi joggyakorlótól – származik pénzünk, köszönhetően a huszonkét állami erdészeti részvénytársaságtól az elmúlt években megkövetelt szigorú, költségtakarékos gazdálkodásnak, és e fegyelmezett vezetés hatására az alaptevékenységből származó nyereségnek. Ezen összegeket tudjuk közjóléti fejlesztésekre is fordítani, természetesen a tulajdonosi joggyakorlóval együttműködve, az ő támogatásával.
– Melyek ezek a fejlesztések?
– A legkiemeltebb az erdei iskolák rendszere. Fontos, hogy a gyerekeknek legyen egy olyan oktatási lehetősége, ahol tő mellett, a valós, kinti körülmények között ismerhetik meg a természet, az erdő szépségeit, sajátosságait. Erre normál iskolai keretek között kevés vagy csak korlátozott lehetőség adódik. Szerencsére egyre jobb, egyre fejlettebb erdőpedagógiai rendszer kezd hazánkban kialakulni, ami nagyban segítheti majd a természettudatos fejlődést. Az erdei iskoláknak saját, tematikus, kidolgozott programjaik vannak. Itt a madár-, az emlős-, a rovarvilág, a hüllők megismerése mellett a gyerekek betekintést nyerhetnek még a talajszint, a fák és cserjék, valamint a lágyszárúak szintjének világába, illetve az adott terület különleges, természeti értékei is külön figyelmet kaphatnak. Meg kell említenem a tanösvényeket, ahol megfelelő installációs táblákkal az érdeklődők szöveges formában és fotókon is külön kihangsúlyozva látják azt, hogy mi található az őket körülvevő területen. Azt gondolom, hogy ha a gyerekek ezeken az oktatási terminusokon átesnek, akkor a kapott információból nyert tudásanyag nagymértékben meg fogja határozni a természethez való tudatos kötődésüket. Ez az egyik nagyon fontos eleme a közjólétnek. A másik tényező a turistautak, kilátók, esőbeállók, tűzrakók, különböző látogatóhelyek kezelése, fenntartása. Fontos az arborétumok, botanikus kertek felügyelete, de idetartoznak még az erdészeti múzeumok, illetve a kisvasutak világa is.