Mint megannyi másikét, e vasút alapjait is a 19. században rakták le, hogy a gúthi erdőművelést segítse. A pálya azonban egyedülálló módon 950 milliméteres nyomtávval épült, s faaljakra fektetett, úgynevezett kutyafejű sínek alkották. Az első vonalszakaszt 1882. július 16-án nyitották meg, amelyen kezdetben két gőzmozdony közlekedett. Az egyik a fatüzelésű Zsuzsi, a másik pedig egy széntüzelésű gép volt.
A vasúti hálózat a későbbiekben tovább bővült, és a fejlesztés részeként itt épült fel hazánk első vasúti vasbeton teknőhídja. A Zsuzsi honlapján olvasható történeti áttekintésből kiderül, hogy 1923-ig csak teherszállítás volt a vonalon, ekkor viszont engedélyezték a korlátozott közforgalmat. 1931-ben pedig beindult a motoros vontatás. Ekkorra már turisták kedvencévé vált; sokan pihenték ki a hét fáradalmait a gúthi erdőben.
A háború sorsfordítónak bizonyult a vasút történetében: a mellékvonalakat és a hidat 1945-re elbontották. Ám az élet nem állt meg. Sőt a személyforgalom folyamatosan fejlődött, miközben a teherszállítás is jelentős maradt. Ennek dacára a közlekedéspolitikai koncepció halálra ítélte a vonalat, és 1977. augusztus 31-én bezárták, egy részét felszámolták.
A megmaradt 16,6 kilométeres szakaszt a megyei tanács kezdeményezésére a MÁV Debrecennek adta át úttörővasút szervezéséhez. 1978. május 1-jétől DKV Úttörővasút néven, 1990-től DKV erdei vasútként üzemelt. De 1995-ben az üzemeltetőnél pénzügyi problémák léptek fel, és ez a vasút újabb bezárásával fenyegetett. Ekkor alakult meg a Zsuzsi Erdei Kisvasútért Baráti Kör és a hasonló nevű alapítvány, amelyek a Zsuzsi Erdei Vasút Kht.-t létrehozva 1996. július 13-ával vették át a vonalat, és ezzel elindult a Zsuzsi erdei vasút.
Ha az országnak ebben a szegletében időzünk, érdemes felkeresni a gúthi erdőtömböt, az Alföld legnagyobb kiterjedésű összefüggő, zárt gyöngyvirágos tölgyesét és a Nyírség egyik legszebb és legnagyobb fatömegét adó akácosát.
Vadászoknak, vadgazdálkodóknak aligha kell bemutatni ezt a térséget, amely híres vaddisznóhajtásairól, a lovas kocsis, lovas szános programjairól, de még inkább a világelső trófeáiról.