Hortobágy: az Alföld legjava

A puszta e része gazdag madárvilágával védetté vált, ez a vasút helyzetére is kihatott.

nagy
2014. 09. 23. 8:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dunántúl dimbes-dombos vidékei és észak hegyei után augusztusban érkeztünk meg az Alföldre, amely már akkor bebizonyította: a puszta látszólagos egyhangúsága ellenére sok kalandot és látnivalót ígér. Ha van még, aki kételkednék ebben, annak Debrecent követően érdemes a Hortobágyon is szétnéznie, elvégre ez az Alföld legjava.

Az ismerkedést a Hortobágyi-halastavi Kisvasúttal fűszerezhetjük. Ami a történetét illeti: alapjait 1915-ben fektették le. A lóvontatású kocsik a halgazdaságok szállítási igényeit voltak hivatva kielégíteni, tehát e vonalon szállították a haleleséget és a halakat is. A vasút később kis teljesítményű dízelmozdonyokat kapott, közülük az egyik máig megmaradt. A puszta e része gazdag madárvilágával később védetté vált, ez a vasút helyzetére is kihatott, hiszen a Hortobágyi Nemzeti Park úgy döntött, beindítja rajta a személyszállítást. A pályát így felújították, új járműveket szereztek be, majd 2007-ben a vonalat átadták a kirándulóknak.

Mint az a park leírásából kitűnik, a hortobágyi halastavak Közép-Európa egyik legnagyobb halastórendszerét alkotják, amelyek a tógazdasági hasznosítás mellett változatos és gazdag élővilágot rejtenek. A kétezer hektáros központi tóegység a Hortobágyi Nemzeti Park megalakulása óta védett. Különösen értékes az itt fészkelő és átvonuló madárvilág. Az utóbbi 35 év alatt csaknem 300 madárfajt figyeltek meg a tavakon, ezzel a halastórendszer Közép-Európa egyik legismertebb madárélőhelyévé lett.

A halastavi kisvasúttal kényelmesen érhetjük el ennek az összetett vizes élőhelynek a távolabbi pontjait is, a kocsikból pedig a nap tüzétől óvó árnyékból merülhetünk el az egyedülálló tájban, s figyelhetjük a belső tavak gazdag madárvilágát. Magyarországon ez az egyetlen kisvasút, amely halastavi környezetben fut – valóban páratlan tehát az élmény, amelynek itt részesei lehetünk. A vonal a halastavak belső gátja mentén halad hozzávetőlegesen öt kilométeren át. A végállomástól egy rövid séta, majd magasles vár ránk. Ennek tetejéből kitárul a horizont, s talán még szembetűnőbb a flóra és fauna változatossága.

A vasúttól eltávolodva érdemes bejárni még a hortobágyi vadasparkot is, amely az ősi puszta vadvilágából nyújt ízelítőt. A vadaspark az ember megjelenése előtt ezen a tájon élő, de a civilizáció térhódítása miatt a területről kiszorított, illetve a nemzeti parkban ma is vadon élő állatfajokat mutatja be. Olyanokat, amelyek a földtörténeti jelenkorban a Hortobágyon bizonyítottan, vagyis paleontológiai leletek, írásos dokumentumok alapján előfordultak. Így például három nagy testű patásfajjal ismerkedhetnek meg a látogatók: az eurázsiai vadlóval (Przsevalszkij-ló), az úgynevezett rekonstruált őstulokkal (Heck-marha), illetve a vadszamárral. Az egykori madárfaunát a területről rég eltűnt pelikán és ritka ragadozófajok: sasok, keselyűk képviselik. A ragadozó emlősök közül pedig – nagy ritkán – farkassal és sakállal is lehet találkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.