Pillantás a határokon túlra

Sorozatunk végén átlépjük a trianoni határt, s egy rövid kirándulást teszünk Kárpátalján, majd pedig Erdélyben.

nagy
2014. 12. 21. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első állomásunk Beregszász, a néhai Bereg vármegye központja, ahonnan a Borzsavölgyi Gazdasági Vasút valaha kiindult. A 106 kilométeres, 760 milliméter nyomtávolságú vonalhálózat 1908 és 1911 között épült ki, a fővonal Beregszászról Kovácsrétre vezetett Komlóson és Ilosván keresztül. Ezenkívül volt két szárnyvonal is, az egyik Ilosva és Gyilalja, a másik Komlós és Nagyszőlős között.

A beruházás célja – mint valamennyi eddig bemutatott kisvasút esetében – az volt, hogy a Kárpátok lábainál található bányákat és erdőgazdaságokat bekapcsolja az országos forgalomba. Erre Beregszászon és Nagyszőlősön nyílt lehetőség. Az áruszállítás mellett idővel a személyszállítás is megjelent.

Mára a hálózat nagy részét üzemen kívül helyezték. A helyi híradások szerint a Nagyszőlős– Komlós–Ilosva vonalon vannak még menetrend szerinti járatok. Említésre méltó továbbá, hogy minden év augusztusában megtartják a beregszászi kisvasúti napot, s ebből az alkalomból különvonat közlekedik Beregszászról Komlósra.

A térség flórája és faunája egészen sokszínű. A különböző leírások például a fák kapcsán megemlítik, hogy a bükk, a tölgy, a fenyő, a nyír, az éger, a gyertyán, a tiszafa, a kőris és a juhar mellett számos egzotikus fajta is megél erre; a 19. század végén, illetve a 20. század elején telepítették be ezeket a megye előkelő családjai.

A vadvilág képviselői közül pedig – csak az emlősök közül kiemelve néhányat – olyan lakói vannak Kárpátaljának, mint a róka, a farkas, a barna medve, a nyérc, a vadmacska, a hiúz, a vaddisznó, az őz, no meg a szarvas.

Erdélyországból ugyanakkor a Kovászna–Kommandó erdei vasútról szeretnénk röviden megemlékezni.

A Kovászna-Térréti Vasutat 1892-ben helyezték üzembe. A vonatok Tündérvölgybe tartottak, ahol a mérnökök egy különleges, úgynevezett gravitációs siklóvasúton keresztül csatlakozási lehetőséget alakítottak ki a Kommandó környéki hálózathoz, ezzel – legnagyobb kiterjedése idején – egy 200 kilométeres erdei vasút jött létre. (A gravitációs rendszer azt jelenti, hogy a rakott kocsik a súlyukkal húzzák fel az üreseket.) A siklót amúgy az Erdélyi Erdőipar Részvénytársaság rendelte meg, s ami megmaradt belőle, az a világon immár egyedülálló.

A Kovászna–Kommandó vasúthálózatot egészen a kilencvenes évekig használták arra, hogy a kitermelt fát eljuttassák a nagyobb csomópontokba. Az ezredfordulóra viszont az áruszállítás megszűnt, a pályák pusztulni kezdtek; a személyforgalom korlátozott, ám gyalog is érdemes szétnézni, hiszen – ugyan kinek kéne bizonygatnunk: Erdély vadregényes tájait, a helyenként még szinte érintetlennek tetsző erdőségeket néhány sorban, de még egy könyvben, dokumentumfilmben sem lehet a maga teljességében bemutatni. Azokat bizony egyszer az életben mindenkinek látnia kell!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.