Múltbéli vadászok nyomában

Az ős- és ókori szokásokról és forrásokról mesélt a Seuso-kincs kutatója, Szabó Imre.

Nagy Áron
2015. 02. 08. 10:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kárpát-medence mintegy harmincötezer esztendeje ad otthont a modern embernek. Habár az első vadászó közösségek legalább félmillió évesek, a kutatók többsége egyetért abban, hogy csak a homo sapiens jutott el a stratégiai gondolkodásnak arra a magas szintjére, amely lehetővé tette a legkülönbözőbb méretű emlősök elejtését s a gyűjtögetés és dögfogyasztás helyett a vadászatra épülő társadalmak kialakulását.

A múlt megidézésében a vadászat történetét kutató Szabó Imre volt segítségünkre. Kérdésünkre ő elevenítette fel, hogy a kőkor korai, barlangokban, sziklaperemek alatt meghúzódó emberősei még jobbára csapdákat használtak, s ritkán vadásztak tervszerűen.

– E távoli idők kis közösségei gödröket ástak szálláshelyük körül, így védve magukat a vadtól, amiért is tevékenységüket védekező vadászatnak nevezzük. A végeredmény persze akkor sem volt más, mint a későbbiekben: a prédát elfogyasztották, szőrét, csontjait feldolgozták. Magyarországon is találtak mamutagyarból készített karperecet vagy a szarvas gyöngyfogából készült függőt a régészek – tudtuk meg Szabó Imrétől.

A modern ember megjelenésével a technikai fejlődés üteme felgyorsult, s ez lehetővé tette, hogy többet és hatékonyabban vadásszon. A zsákmányok közt kezdetben az ősbölényt, a gyapjas orrszarvút, az ősszarvast, az őstulkot, a kardfogú tigrist találjuk, majd ezek eltűntével a szarvas, az őz, a vaddisznó, a bölény és a medve lépett a helyükbe.

Az úgynevezett neolitikus forradalom, azaz a tudatos földművelés elterjedése után a vadászat valamelyest veszített jelentőségéből, de az átalakulás lassú volt, és a vadászok a domesztikáció sikerei ellenére sem tűntek el.

Szabó Imre szerint a bronz- és a vaskor népei közül elsőként a keltákat és a szkítákat érdemes megemlíteni. Róluk tudni lehet, hogy szenvedélyes vadászok voltak, s ezer szállal kötődtek a természethez, ami művészetükben is nyomot hagyott. Ékes példája ennek a szkíta ötvös keze munkáját dicsérő zöldhalompusztai aranyszarvas. A Pusztavámon előkerült Diana-szobor szintén figyelemre méltó alkotás. Ezt feltehetően görög–római hatás alá került kelta mester készítette.

A vadat gyalogszerrel vagy lóháton űzték, s miként a puska feltalálásáig bármikor, úgy ebben az időben is íjjal, hajítódárdával, lándzsával kellett elejteni.

– A rómaiak a Kr. u. I. században rendezkedtek be tartósan a Kárpát-medencében. Megtelepedésükkel azonban Pannónia őslakóinak vadászati rendje és módszerei nem sokat változtak. A hódítók efféle kérdésekbe nem szóltak bele, legfeljebb beszolgáltatási kötelezettséget írtak elő a helybéli népeknek. Ennek egyik oka biztosan az volt, hogy a jövevények nem számítottak szenvedélyes vadásznak – fejtette ki a kutató, majd hozzátette: akadtak persze olyanok, akik elcsábultak. Sőt, vannak adataink arról, hogy néha nemcsak a tartományi elit, de maga a császár is felkereste a provincia erdeit. Hadrianusról például tudjuk: vaddisznóra vadászott a mai Dunántúl területén.

A korabeli vadászatra jellemző, hogy társas esemény volt. A vadat lóhátról hajtották a segédek által kifeszített hálóba, majd dárdával döfték agyon. Más alkalmakkor viszont kifinomult csapdákat használtak, és a vadat – mindenekelőtt a medvét és vadmacskát – élve fogták be, aztán a birodalom amfiteátrumaiba szállították.

Az ókori fauna meglehetősen színes volt. Élt itt szarvas, őz, vaddisznó, medve, farkas, hiúz, róka, vadmacska, a sík vidéken fogoly, fürj, túzok, mezei nyúl, aranysakál és rengeteg vízimadár, hiszen akkoriban óriási vizes, mocsaras területek voltak Pannóniában. A rómaiak ezek mellé más vadfajokat is telepítettek: dámot, fácánt és üregi nyulat hoztak magukkal.

A római eredetű Seuso-kincs jelenlegi ismereteink szerint egy 15 darabos, 14 ezüstedényből és egy rézüstből álló leletegyüttes, de valószínű, hogy a „készlet” eredetileg jóval több tárgyból állt. A leletet tulajdonosáról nevezték el, akinek nevét egy majdnem 9 kilogrammos, 70 centiméter átmérőjű tál szélére köriratban felvésett vers örökítette meg. Seuso (minden bizonnyal igen gazdag) hadúr vagy a Római Birodalom tartományi főtisztviselője volt, aki a Kr. u. 4. században élhetett. A kincseket birtokosuk rejthette el, talán a betörő barbárok elől, s az 1970-es évek közepéig a földben nyugodtak, aztán külföldre kerültek, ahonnan nyolc darabját tavaly sikerült visszavásárolnia a magyar kormánynak.

Római forrásaink legizgalmasabbika a Seuso-kincs néven ismert leletegyüttes vadásztálja, amelynek külső peremrészén egzotikus táj vadjait vonultatta fel a művész. Megjelenik rajta az oryx és addax antilop (ennek világrekordját 1935-ben Széchenyi Zsigmond lőtte a Szahara sivatagban), a hiéna, az oroszlán, a párduc, a vadszamár. A fajok közt feltűnik a dám is, amit a tál belső medalion részén is fontos szerepet kapott.

Szabó Imre felidézte: a dámnak akkoriban létezett egy mezopotámiai és egyiptomi alfaja. A trófeája alapján, az ötvösmunkán ez utóbbiba tartozó példányokat láthatunk.

A kutató véleménye az, hogy a rendkívüli értékkel bíró ezüstkészlet néhai tulajdonosa talán egyiptomi birtokkal is rendelkezett, s ott foghatták be azokat a szarvasokat, amelyeket később hajóval egy adriai kikötőbe, onnan pedig szekéren a pannóniai Seuso-uradalomba szállítottak.

– Jó eséllyel a kincseket készítő mester Seuso úr házi művésze volt. S minekutána az ókorban nem léteztek a vadféleségeket és a vadászatokat precízen ábrázoló képes albumok, az alkotó pontossága azzal magyarázható, hogy saját szemével látott mindent – mutatott rá Szabó Imre.

A kutató elképzeléseit szerinte további jelenetek is igazolhatják, hiszen a tál belső részén a Pelso, azaz a Balaton tűnik elénk. A kép középpontjában a Seuso család „piknikezik\". A kompozíció alapján talán az északi oldalon lehetett birtokuk és a vadaskert, ahová az egyiptomi dámokat hozatták. A medalion felső részén egy lovas vadász dárdával a kézben, kutyákkal tereli a kifeszített háló felé a szarvasokat, a középső traktusban egy már elejtett példány feldolgozását kezdik meg. A Pelsótól délre eközben egy gyalogos, dárdás, kutyás vadász lendül a zsákmány után. Környezetében vaddisznó, őz, és egy pihenő dám.

– A tál jelentősége óriási a magyar vadászattörténelemben, mert eddig csak feltételezések voltak a dám római telepítéséről, de nem volt rá semmilyen bizonyíték. Se egy tárgyi lelet, se valamilyen iromány, amely a gyanút egyértelműen igazolhatta volna. A Seuso-kincs tehát az első és egyetlen forrásunk erre vonatkozóan. Mivel azonban részletes képi forrás, így még arra is alkalmam nyílt, hogy azonosítsam: melyik alfajba tartozott az „importált\" vad – fejtette ki a kutató. Szabó Imre ugyanakkor jelezte: vélhetően sem Seuso előtt, se utána nem került sor hasonló telepítésre, mivel egy ilyen akció csillagászati összegeket emészthetett fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.