A bor folyékony földrajz

Szerves a kapcsolat a bor és a földrajzi, időjárási, valamint az emberi környezet között – fejti ki az új francia boratlasz (Atlas des vins de France).

2012. 11. 05. 9:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A borokat eredetmegjelölésük és földrajzi jelzésük szerint besoroló, illetve minőségüket ellenőrző francia országos intézet, az INAO is e három jellemzővel dolgozik. Az Európai Unió kérésének megfelelően az intézet az utóbbi négy év során átvizsgálta és átírta a borok eredetére vonatkozó (AOC) és földrajzi (IGP) kategóriák szerinti besorolásainak teljes követelményrendszerét. „Ugyanarra az időre vonatkoztatva következetes módon meghatároztuk az előírásokat abból a célból, hogy megóvjuk a borok származási és minőségi jellegzetességeit” – mondta az AFP-nek Jean-Louis Buer, az INAO igazgatója.

Jean-Pierre Monza, az atlasz kiadója és társszerzője kiemelte, hogy Franciaország bortermelése igen változatos, ezért telt ennyi időbe az új követelményrendszer létrehozása. A kiadó az addig évenként megjelentetett publikációt hat éven át szüneteltette, hogy megvárja az INAO munkájának eredményét. A minőségi borok listájának felülvizsgálata nyomán az országos eredetlistán szereplő elnevezések (AOC) száma 400-ról 357-re, a földrajzi jelölésű (IGP)  boroké 153-ról 75-re csökkent.

Monza szerint az olvasó az új besorolások alapján számtalan érdekes felfedezést tehet, hiszen például csak a bordeaux-i borvidéken hatezer termelő működik, és mindegyiküknek megvan a maga sajátossága, tudása.

Az új atlasz több mint száz térképet tartalmaz, a 352 oldalas kiadvány felsorolja az összes eredetmegjelölés alapján, illetve földrajzi jelzés szerint védett bornevet. Előszavát az ismert író, Erik Orsenna jegyzi, aki erre utalva idézi egy borász jelszavát: „A bor folyékony földrajz.”

 

„Franciaország szerencsés abban, hogy a legszélesebb borválasztékkal rendelkezik, így a fogyasztók minden kategóriájának rendelkezésére állhat. A bor a globalizáció egyik legnagyobb francia sikere, mivel ez a nemzeti jellegű termék egyaránt keresett a japán, az amerikai, a kínai, az orosz fogyasztók körében, az egész világon” – fűzte hozzá Buer, az INAO igazgatója.

Jean-Pierre Monza a talaj fontosságát is kiemelte: „Franciaországban található a világ agyagos földjeinek 55 százaléka, ezeken a szőlők jól érzik magukat, és olyan tulajdonságokra tesznek szert, mint sehol másutt.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.