Elkészült a turistaövezetek fagylaltártérképe

Magyarországon 180 és 650 forint között mozog a fagylalt ára. Nem mindegy, hol vásároljuk!

2013. 08. 22. 16:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi internetes utazási oldalakon már több panaszt is olvashatunk arról, hogy sokszor találkoznak extrém árakkal a hazánkba érkező turisták. Sok esetben a fagylalt árával elégedetlenkednek. Magyarországon 200 forint körül mozog az átlagára a fagylaltnak, ugyanakkor a Balaton partján találkozhatunk 300 forintos hideg nyalánksággal, a budai Vár környékén pedig 500 forintot is elkérnek egy gombócért. Mindez nem csak a magyarok pénztárcájához mérve drága, de a külföldi turisták többsége is sokallja ezeket az extrém árakat – derül ki az egyik jótékonysági akció megfigyeléseiből.

Magyarország nyolc, turisztikailag meghatározó településén kérdezték a külföldi és magyar turistákat arról, hogy milyen árakkal találkoztak a hazai vendéglátóegységekben. A legextrémebb fagylaltárakat az orosz turisták jelezték, akik a budai Vár környékén 500 forintot fizettek egy gombóc fagylaltért. Az úgynevezett „csavart” fagylaltért pedig 650 forintot is elkértek Siófokon. A Budapesten, Balatonlellén, Balatonfüreden, Bükfürdőn, Keszthelyen, Siófokon, Tihanyban és az Eger környékén található Bükkszékfürdőn megkérdezett turisták elmondása szerint Magyarországon 180-200 forint körül mozog az átlagára a fagylaltnak, amely a többség számára olyan lélektani határ, amelyet már nem szívesen lép át, ha gombócos fagylalt vásárlásáról van szó. Az 500-600 forintos ártáblák pedig kimondottan felháborodást váltanak ki a külföldi és a magyar turistákból.

A magyar árak azonban eltörpülnek például az olasz árak mellett: néhány hete a nemzetközi sajtó arról írt, hogy van olyan vendéglátóegység, ahol 25 eurót kérnek egy adag fagylaltért, egy adag tejszínhabért pedig plusz 3,50 eurót (összesen mintegy  8500 forintot) kellett fizetniük a vendégeknek. Az olasz magas árak miatt már több turista a római polgármesteri hivatalhoz fordult panaszával. A római polgármesteri hivatal turisztikai tisztségviselője, Antonio Gazzellone szerint „a turistákat védeni kell, nem kirabolni” – idézte a legutóbbi nemzetközi botrányt Éskovács Péter, a Jótékonysági Fagylaltgyár szervezője.

A magyar szervezők szerint az olasz szakértő mondatát a hazai vendéglátósokban is tudatosítani kell, hiszen a magyar vendéglátásra  is sok a panasz. Az elmúlt hónapokban az olaszországi átveréshez hasonló esetről számolt be több hazánkba érkező turista a nemzetközi Tripadvisor internetes oldalon. A fagylalt mellett itthon divatos túlszámlázási étel még a gulyásleves, volt már példa rá, hogy 75 000 forintot is elkértek egy adagért, de nem ritka a 2500 forintos kávé sem.

A cukrászdákban helyben főzött fagylaltok eladási statisztikáiról keveset tudnak a piackutatók. De a nagy tételben gyártott jégkrémekkel kapcsolatos fogyasztási szokások sok mindent elárulnak arról, mely országokban szeretik legjobban a hideg édességeket. A felmérésből kiderül, a csokoládé és a vanília népszerűsége a jégkrémek közt évtizedek óta töretlen, ezekből fogy a legtöbb. Magyarországon jégkrémből 3-4 liter fogy fejenként évente, a fagylaltfogyasztás becslések szerint ennél kevesebb. Sokak számára meglepetés lehet, hogy a finnek eszik a legtöbb jégkrémet, ott évi 12 liter a fejadag, Németországban, Franciaországban és Olaszországban is mindössze 6 liter körül vásárolnak a jeges édességből. Az Egyesült Államok 26 literes egy főre eső éves fogyasztási adataihoz képest ezek az európai adatok szerénynek mondhatók, ám ha a táplálkozási kutatásokat és a gasztroenterológiai szakemberek ajánlásait is figyelembe vesszük, nem feltétlenül javasolt az USA eredményeinek felülmúlása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.