Az elmúlt öt-hat évben eszméletlen sebességgel tört utat magának a gasztrokultúra Budapesten. Eleinte csak annyit vettünk ebből észre, hogy megjelent egy-két prémiumétterem a városban, egyértelműen megcélozva a felső tízezret, majd szépen bekúsztak a francia és a keleti konyha ízei is a nagyrészt rántott szelet, brassói, halászlé szentháromság alkotta étlapokra.
A kereslet az újdonságokra érezhetően növekedett, majd szépen lassan a minőség is egyre fontosabb tényező lett. Pár éve már azon kaphattuk magunkat, hogy minden héten nyílik egy új, minőségi ételeket és éttermi élményt kínáló, úgynevezett fine dining bisztró. Ezután következtek a borok és a pálinkák, amelyek az éttermekhez hasonlóan a lakossági fogyasztást is új szintre emelték. A minőség már nem csak luxus. Most pedig a kávékultúra készül berobbanni hazánkba.
A kávézók Budapesten 100-150 évvel ezelőtt hatalmas szerepet töltöttek be a városi értelmiség életében. A művészek, költők, írók napi szinten órákat töltöttek kávézókban, amelyek egyre szaporodtak az épülő fővárosban. Ezek a kávézók azonban egyáltalán nem a kávékról szóltak, sokkal inkább voltak szolidabb kocsmák. Kosztolányiék törzshelyéről, a Hadik kávézóról egyenesen az a hír járta, hogy ott borzasztó a kávé.
A háborúkban ezek a kávézók nagyrészt megsemmisültek vagy bezártak, és ezzel régi szerepük örökre megszűnt. Nemsokára újra sorra nyíltak meg a régi és új kávézók, de a kávékultúrán ez továbbra sem segített. A kávégépek szerepét sokszor még a kávézókban is átvették a kotyogósok, amelyekbe silány minőségű nyersanyagot tettek. A lakosság tudatába csak az üvegpohárból kortyolt reggeli „jó erős fekete” és a tejeskávé égett bele, vagyis a konkrétan a koffeinfogyasztás folyamata.
A rendszerváltás után kezdődött meg igazából az olasz kávé térhódítása. Ez után lett opció, hogy kicsit jobb minőségű kávét igyon az ember néhány vendéglátóipari egységben, és az elkövetkezendő húsz évben itt majdnem meg is állt a dolog, egészen addig, amíg a gombamód szaporodni kezdtek a városban a kávézómultik, amelyek minőségi marketinggel elhitették az emberekkel, hogy a tömeggyártásban előállított termékeik a legjobb választás számukra. A sznobizmus fellegvárai lettek ezek az üzletek, élő reklámtáblákat csináltak a fogyasztóikból a cég logójával ellátott elviteles – „coffee to go” – kávéspoharakkal. Ez azért történhetett, mert a felgyorsult életritmus miatt divat lett a kávé A-ból B-be haladás közbeni fogyasztása. A multik által elterjesztett trendek azonban két nagyon fontos, pozitív reakciót váltottak ki, ezek elengedhetetlenek voltak a mai városi kávékultúra kialakulásához. Egyrészt széles körben divatossá tették a kávézást a nap bármely szakában, másrészt felpaprikázták a képzett baristákat és kistermelő pörkölőket, akik magasabb minőségre voltak szakosodva, mint amit a kereslet megkívánt. Ekkor indult el a kávézás harmadik hulláma.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!