A protestáns sörfőzés visszavág

Luther Márton életében igen fontos szerepet játszott a sör, felesége itatta is. A protestánsok most sem haboznak.

Molnár Csaba
2017. 02. 28. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Luther Márton igazán ínyenc ember volt. Szeretett jókat enni, és a sör mindig is jelen volt az életében. A reformátor sörrel ellátásáról pedig saját felesége, Bóra Katalin (Katharina von Bora) gondoskodott. Katalin apáca volt, és – kezdi bevezetőjét Végh Szabolcs, a Reformátor sörfőzde ügyvezetője két új sörük, a Kálvin és a Luther bemutatóján, az Evangélikus Országos Múzeum alagsorában – talán a zárdában sajátította el a sörfőzés mikéntjét. Az mindenesetre köztudott, hogy a középkorban a katolikus kolostorok voltak a sörfőzés technológiájának továbbvivői és fejlesztői Európában.

Katalin tehát tudott sört főzni, és művelte is ezt a mesterséget szinte nagyüzemi léptékben, nemcsak a Luther-háztartást, de a szűkebb közösséget is ellátva sörrel. „Luther nagyon ügyes volt, hogy egy sörfőző asszonyt vett feleségül – teszi hozzá Végh Szabolcs –, hiszen számos, tőle fennmaradt idézet bizonyítja, hogy milyen nagyon szerette ezt az italt.” A reformátor egy helyütt azt kérdezi, hogy „Akinek nincs söre, az vajon mit iszik?”, máshol azt írja, hogy „Egyél finom ételeket, igyál tiszta sört, és olvasd az igazságot.” Levelezéseiben is megjelenik a sör mint a mindennapok elengedhetetlen kelléke. Egyszer Katalin azt írta neki, hogy baj van a sörrel, a komlóval történt talán valami, és ezért ki kell dobni az egész főzetet. Erre a férje csak annyit válaszolt, hogy amíg nincs sör, haza sem megyek.

Az ügyvezető szerint a sör gyártásával, címkéjén és díszdobozán (az ital először ugyanis kizárólag díszdobozban lesz kapható) a reformáció üzenetét próbálták átadni a fogyasztóknak „könnyed formában”. Idén van ugyanis a reformáció elindulásának ötszázadik évfordulója (1517-ben tűzte ki Luther 95 pontját a wittenbergi vártemplom kapujára), így 2017 a reformáció emlékéve lesz.

„Meghívásom talán annak szól, hogy – nővéremet kivéve – én vagyok itt az egyetlen, akinek nevében is ott a ser”, vette át a szót Hafenscher Károly, az evangélikus zsinat lelkészi elnöke, a reformációi emlékbizottság miniszteri biztosa. „Alig kezdődött el a reformáció emlékéve, máris rácsodálkoztunk, hogy mennyi mindent hozott a reformáció számunkra. Persze ezek nagy része teológiai gondolat volt, de ezek mellett sok újítás túlmutatott a teológián és az egyházon. Ezek megreformálták a család szerepét, a munkaetikát, a társadalmi és gazdasági kérdéseket.”

„Én nem szeretném, ha Lutherről az a fő üzenet terjedne el, hogy ő sört főzött és sört ivott jó kedvvel és bőséggel. De azt szeretném, ha ezek a sörrel kapcsolatos dolgok is erősíthetnék a reformáció fő üzenetét – zárta szavait Hafenscher Károly. – Ahogy a sörrel kapcsolatban elmondottak, úgy maga a reformáció is az életről szól. A teljes életről, a földi és az örökké valóságról egyaránt. Számunkra e kettő nem választható el egymástól. Ameddig itt vagyunk, élvezzük az Isten gondviselő szeretetét. Ahogyan imádkozunk is, mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma – és annak külön örülünk, ha ez a kenyér folyékony kenyér.”

A sörök díszdobozán is szerepelnek Kodácsy Tamás református lelkész gondolatai a reformáció bátorságáról, de ő mindössze ennyit jegyzett meg felszólalásában, mielőtt visszaült volna a helyére: „Elnézést, de kálvinistaként én inkább boros vagyok”. Persze a dolog csak vicc volt, bár a szervezők láthatóan nem voltak felkészülve rá. A moderátor már épp felpattant volna csodálkozva, hogy valahogy mentse a helyzetet, és a többi szereplő is meglepődött, de ekkor a lelkész elnevette magát, újra fölállt, és ténylegesen is beszélni kezdett.

„Nagy bátorság volt Reformátor-söröket készíteni, de az egész reformáció a bátorságról szól. Amikor Végh Szabolcs néhány hónappal ezelőtt megkeresett, hogy írjak néhány gondolatot a sörök dobozára, felismertem azt, hogy írhatok én bármennyi cikket, tarthatok sok előadást, azok a mondatok fognak a legtöbb emberhez eljutni, amelyek e sörök csomagolásán szerepelnek.”

Kodácsy Tamás szerint a reformáció egyik legfontosabb üzenete a világigenlés volt. A XVI. századi Európában, miközben az emberek többsége amiatt szorongott, hogy vajon mi lesz vele a halál után, a reformáció olyan választ adott, amelynek hatására fellélegezhetett mindenki. „Nem kell neked, te kereskedő vagy iparos, amiatt szoronganod, hogy szeretsz e világban élni, és emiatt üdvözülhetsz-e vagy sem, hiszen az üdvösség nem a cselekedeteid és az érdemeid folyománya, hanem kegyelemből adatik meg.”

De milyenek is e sörök? Az italokat a balatonvilágosi Hedon sörfőzdében készítette Németh Antal sörfőző mester. Ő a bemutatón elmondta, hogy a sörök tervezésekor mindvégig az alkalmat (a reformációt, Luthert és Kálvint) tartotta szem előtt. Mindenképpen cél volt az, hogy a Reformátor-sörök ne illeszkedjenek a sörfőző által a romkocsmák világának tulajdonított sörtrendbe, miszerint a hagyományostól eltérő, magas alkoholtartalmú vagy fűszeres sörök a divatosak.

„A felkérés az volt, hogy e sörök legyenek könnyen élvezhetők, könnyen értelmezhetők és jól fogyaszthatók”, mondta Németh Antal. A Luther-sör ennek megfelelően az egyik legrégibb német recept szerint készülő felső erjesztésű Düsseldorf Altbier típusú sör. Úgy gondoltuk – bár erre nincs bizonyíték –, hogy Luther akár ilyen Düsseldorf Altbier típusú sört is fogyaszthatott volna, hiszen ez a fajta már akkor is létezett. A színe bronzba hajló, gazdag malátás ízvilággal rendelkezik, de megjelennek benne az észteres-fenolos jegyek is – hangzott a sörfőző ismertetése. Bár a szerveskémia-óráról tudom, hogy mi az az észter és a fenol (amelyek egyébként nem konkrét anyagokat, hanem vegyülettípusokat takarnak), arról fogalmam sincs, hogy milyen ízük van. Így jobb híján ezt elhiszem a sörfőzőnek.

A Kálvin esetében a sörfőző saját bevallása szerint is nagy bajban volt, hiszen olyasvalakiről kellett sört készítenie, akiről tudható, a bort szerette inkább. Ez a kissé zavaró ellentmondást úgy oldotta föl, hogy a „reform sörfőzés” fogásait alkalmazta. Bár a Kálvin pilseni típusú, alsó erjesztésű lager sör, de „hideg komlózva” van, ami azt jelenti, hogy a főzés után, már az erjedés közben is adnak hozzá komlót. Emiatt illatai gazdagodnak. A komló maga sem hagyományos, a fajtát mindössze néhány éve hozták létre keresztezéssel. A neve – Hallertau Blanc – is arra utal, hogy boros, konkrétan a Sauvignon blanc-ra emlékeztető jegyei vannak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.