A tűzhely mellett küzdöttek meg a nagymamával

A Magyar Nemzet 1938. és 1965. november 25-én megjelent számaiból válogattunk.

MNO
2015. 11. 25. 22:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, ebből az alkalomból pedig múltidézésbe fogtunk. Keressék mindennap a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott napi számból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Negyvenéves adómentességet kapnak a főváros kislakásos bérházai

A főváros vezetése rövidesen hozzá akar kezdeni a kislakásépítéshez. Kijelölték már mindazokat az alkalmas területeket, amelyeken az építkezést végrehajtják. Az akció pénzügyi fedezete biztosítva van, amennyiben a főváros valószínűleg az OTI-tól kap 4,5 százalékos kölcsönt. A szociális célú kislakásépítkezés azonban csak az esetben lehet eredményes, ha a főváros hosszú időre szóló adómentességet kap, mert csak így tudnak olyan olcsó béreket megállapítani, amit a mai viszonyok között a szegény emberek megfizethetnek. A főváros vezetői lépést tettek a kormánynál a kivételes adómentesség engedélyezése iránt és a hír szerint a pénzügyminiszter ígéretet tett arra, hogy az újonnan épülő fővárosi kislakásos bérházak számára kivételesen 40 éves teljes adómentességet biztosít.

(1938. november 25., 10. oldal)

 

 

Lebbencs helyett franciasaláta

Politechnikai tantárgy: a főzés

Nincs talán még egy olyan takaros, modem konyha a kornyék általános iskoláiban, sőt, talán távolabb sem, mint s lajosmizseiben. Elektromos tűzhelyen, két kuktában főz­nek a leányok. Fehér kötény­ben, fejkendőben, úgy állnak alkalomadtán az igazgató, meg osztályfőnök elé, meg­hívják őket szépen ebédre, el is mondják mindjárt a me­nüt. Ízlik is aztán mindket­tőnek, bár az igazgató meg nem tudná már monda­ni, mit evett legutoljá­ra a leányok konyháján, de azt biztosan tudja, hogy jól főznek. Kicsi koruk­tól kezdve jussuk van otthon a konyhabeli dolgokhoz, ta­nulnak ők már ott is sok min­dent. Az bizonyos, hogy több­ségük nem az iskolában tanul meg főzni. Nem is arra van az iskolában ez a fajta poli­technikai oktatás, hanem hogy tudományt vigyen a főzésbe is. Falun is, városon is megtanítja már az iskoláskorúaknak, hogyan kell egészségesen étkezni, újfajta, azelőtt váro­sinak számító ételeket készí­teni. Persze, azt mondhatná valaki, kell is ahhoz tudo­mány, hogy a falusi család­anya például félkész ételt vá­sároljon, amikor a második műszakját éppen úgy könnyíteni szeretné, mint a városi asszony. A városi életformá­hoz való közelítés, az üzletek városihoz hasonló készletei miatt természetessé vált, hogy a falusi asszony is megvegye a konzervet. (Lajosmizsén pél­dául a pacalpörkölt és a ha­lászlé a sláger.) De az is bizo­nyos, hogy ami változott itt az étkezésben, az az iskolának is köszönhető.

Hogy is ne lenne hatással az otthoni konyhára, ha a diáklány azzal megy haza, töltött tojást csináltak az isko­lában, s aztán addig-addig lelkesedik, amíg anyja elő nem veszi a tojásokat, hogy nem bánja, próbálja meg jegyedül is, ha jó, megeszik, ha nem, akkor is megeszik.

A kislányok heti két (gya­korlati) órán öt-hatos csopor­tokban főznek. A többiek ad­dig horgolnak, varrnak és hallgatják, mit mond a ta­nárnő az aznapi fogásokról.

Ötödikben teát, kávét főz­nek, a szép tálalást, szalvéta, kés, villa használatát tanul­ják, meg a hidegtál készíté­sét.
– Milyen szendvicseket ké­szítettek a gyerekek a legszí­vesebben? – kérdeztem Vörös Vilmosné oktatótól. – Sonkás, kolbászosat, nyo­móval vajat eresztettek rá, re­tekkel díszítették.

Hatodikban konzervételeket, készételeket főznek, salátákat, krémeket készítenek. – A franciasalátát is meg­csinálták. A legjobban a hú­sokkal szeretnek foglalkozni.

Hetedikben egyszerű, gyors ételeket készítenek, párolnak, gyümölcsöt, zöldséget tartósí­tanak. Azt is megtanulják, ho­gyan kell megállapítani, me­lyik nyersanyag, étel, nem al­kalmas az elfogyasztásra. A nyolcadikosok étrendeket állítanak össze, háztartási kis­gépekkel ismerkednek.
– Milyen ételeket készítet­tek, amelyek ezen a vidéken nem nagyon ismertek?
– A lajosmizseiek kevés fő­zeléket főztek, salátát még an­nál is kevesebbet csináltak. Azért aztán az iskolában sok főzeléket főztünk, rántott kar­fiolt csináltunk, rakott kelt, gombalevest, gombapörköltet, itt az se nagyon volt divatos. A kislányok megtanulták, hogy a változatos étkezés az egészséges, a kevesebb kalóriájú, vitamindús, tápláló ételek. Ötödikes koruktól kezdve úgynevezett receptkönyvet kezdenek készíteni, leírja azoknak az ételeknek a receptjét, amelyeket főztünk, meg én is diktálok néhányat.
– Régen böjti időben olaj­ba mártott kenyeret ettek. Most már nem eszik, inkább főznek az olajjal. Havi két­száz liter fogy. Kevesen vannak már, akik megeszik még az avas húst, szalonnát A múlt­kor láttam, fél sonkát is vit­tek a földműves-szövetkezetbe, jó avas volt az is, szappant ad érte a szegedi szappangyár, mosót. Már csak azt kívánja a lajosmizsei, adnának pipe­rét is. Mert ha a ruhamosásra nem főznek háziszappant, még inkább kell a finom szap­pan az ember bőrének. Hal­ételeket sem nagyon ettek, főztek errefelé. Most ha meg­érkezik a tonhal, egykettőre elkapkodják. Bajai halászlét is főztünk, tésztával, mert az gyorsabban készül el, mint a tiszai.

Huszonhárom hetedik cés kislány vallomását olvasom. Füzetlapra írták, ügyelve a betűk szépségére is, mit gon­dolnak az otthoni főzésről. Mit vett át az idősebb nem­zedék abból, amit a fiatal ha­zahoz az iskolából?

Egy héten egyet csak egyszer főzünk. Szerdán és pénteken tésztafélét. Vasárna­ponként baromfihúst vagy másféle húst – jegyezte fel az egyik kislány.

– A tanító nénivel megbe­széltük, hogy nem jó egymás után ugyanazt az ételt főzni. Ne legyen olyan, hogy egy­szerre bablevest és babfőzelé­ket főzünk – írja a másik.

Íme, egy heti otthoni étrend, a vasárnap kivételével:

– Bableves, kirántotthús, almafőzelék, krumplileves, ká­posztástészta, krumplistészta, reggel kávé, tea.

– Az ételt nem kell nagyon fűszerezni, mert nem egész­séges.

Azt már nem írta meg ez a kislány, így van-e ez otthon is. Ő már biztosan így csinálja majd. De hogy a szülők a túl­zottan fűszeres ételekhez hűt­lenek legyenek, ahhoz kevés a tudomány. Meg a doktori vélemény is.

– Vasárnaponként édes­anyámmal kipróbáljuk, hogy jobb, ahogy az iskolában ta­nultuk, vagy ahogy eddig otthon csináltuk az ételeket.

– Nagyanyám leginkább paraszti ételeket főz, mivel mi is falun élünk, paprikás krumplit, tarhonyát és lebbencses ételeket. Zsírosán, erősen fűszerezve főzünk.

Tömörebben, finomabban felnőtt sem fogalmazhatta vol­na meg, mi is játszódik le eb­ben a családban, ahol a nagy­mama főz. Régi és új küzdelme a családi tűzhely mellett, lábasok felett Szinte hal­lom a nagymamát, amint a százszor megunt, de sorsként elfogadott lebbencses élet vé­delmében perel a kisunokával.

És a kislány kötelességtudóan elfogadja az érveket: „mivel mi is falun élünk”.

– Én otthon disznóöléskor nem eszem, mert nagyon zsí­ros az étel – olvasom az utolsó lapot. Valamit azért csak eszik a kislány, biztosan nem hagyják éhezni, és ő sem akar éhen halni – mo­solygok magamban. De a pon­tatlan fogalmazás ellenére le­hetetlen nem örülni a buzgóságnak. Elképzelem, ahogyan a 13 éves gyermek szigorú arccal kerülgeti a családi „vágóhídra” került háziállatot, a töltöttkáposztás fazekakat a készülő hurkával buzgólkodó felnőtteket, mert hogy ő azt tanulta, hogy a túl zsíros étel nem egészséges! Kedvére va­lóbb a töltött tojás, francia­salátával.

Tóth Erzsébet (1965. november 25. 7. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.