Sztár lett a liba

Elindult az 51-es villamos a fővárosban; 11 és fél kiló baromfihús, 190 tojás az évi fejadag.

MNO
2015. 11. 30. 22:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, ebből az alkalomból pedig múltidézésbe fogtunk. Keressék mindennap a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott napi számból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Bemutatták a főváros legújabb villamosvonalát

Ma délelőtt mutatta be a BSZKRT vezetősége a hatóságoknak és sajtó képviselőinek a legújabb villamosvonalat, amely most épült a a kőbányai iparvasút és a kispesti szeméttelep vasúti vágányainak felhasználásával. A villamosvonalon a Szent István kórháztól a kispesti Vas Gereben utcáig  51-es jelzésű villamosok fognak járni december 1-től kezdve.

A négy kitérővel ellátott egyvágányú új szárnyvonal hossza 4,4 kilométer. A forgalom sűrűsége egész napon át 10 perces lesz s ha az új vonal forgalma szükségessé teszi, a forgalmat két vagy három kocsiból álló vonatokkal fogja a BSZKRT lebonyolítani.

Az új vonal két kisszakaszra oszlik éspedig az Üllői úttól a Margit utcáig, valamint a Margit utcától a Kispest Vas Gereben utcai végállomásig. Egy kisszakasztávolság 8 fillér, az egész vonalra 16 fillér. A 30 filléres átszállójegy, a tértijegy, a heti kártya, a havi bérletjegy 8 filléres pótdíj mellett érvényesek az új vonalra.

A bemutató résztvevői átalakított járművekkel utaztak az új vonalrészen. Az egyik járműtípus, úgynevezett ikerkocsipár, amely a budapest–kispest–szentlőrinci tömegforgalom gyors lebonyolítására alkalmasabb, mint az eddig használt szerelvények, mert a fel- és leszállás gyorsabb és kényelmesebb, az elérhető legnagyobb sebesség pedig az eddiginek közel kétszerese. Ezek a szerelvények 45-50 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek. A bemutatott másik kocsit az újpesti viszonylaton járó régi motorkocsikból alakították át. A peron lényegesen nagyobb lett, a fel- és leszállást pedig megkönnyíti a kettős ajtók alkalmazása. A kocsit kísérletképpen automatikusan működő peronelzáró ajtóval is felszerelték.

(1938. november 30., 7. oldal)

 

 

Sztár lett a liba, hiánycikk a házinyúl

11 és fél kiló baromfihús, 190 tojás az évi fejadag

A Baromfiipari Országos Vállalat jelentős fejlődést ért el az utolsó öt évben: egy-egy új feldolgozótelep, hűtőházak építése, a meglevő feldolgozótelepek egymás után történő rekonstrukciója fémjelzi ezt a fejlődést. A magyar baromfi népszerűsége külföldön régi keletű. Hogy nálunk miért csak az utóbbi években növe­kedett a baromfihús és a to­jás fogyasztása, ennek az az oka, hogy az emberek régen luxusnak tartották a baromfihúst, a libát, a pulykát, ünnepi eledel volt, az ünnepi asztalok csemegéje. A pulyka pedig legfeljebb csak karácsonykor került az asztalra.

Láng György, a Baromfi­ipart Országos Vállalat vezérigazgatója statisztikai adato­kat tár elénk.

– Ma Európában – mond­ja – mi esszük a legtöbb baromfihúst. Az egy főre eső évi fogyasztás 11 és fél kiló. Hallatlanul nagy szám, mert csak az Egyesült Államok előz meg bennünket. S mennyi tojást eszünk? Ma már 190 darab az egy főre jutó évi tojásadag. S ezt negyvenegynéhány darabról „tornásztuk fel”, természetesen nem öt év alatt. A tojás viszonylag olcsó ételnek számított a múltban is. Legfeljebb a tojáshozam volt alacsony. Akkor még nem ismertük a nagyüzemi termelési módszereket. Azóta már tojásgyár működik Bábolnán és majd egymás után létesülnek ilyen intézmények hazánkban a nagy állami gazdaságok és termelőszövetkezetek felvásárló központjaiban.

Érdemes a számok mögé pillantani, hogy láthassuk ho­gyan fejlődött a baromfihús fogyasztása és hogyan növeke­dett a tojáshozam az utóbbi öt évben. 1960-ban 480 vagon baromfihúst dolgoztak fel és 226 millió darab tojás került piacra. 1965-ben 6800 vagon baromfihúst dolgozunk fel és 765 millió darab tojás kerül forgalomba. Baromfihúsból 3600 vagont, tojásból pedig 340 millió darabot exportálunk.

Érdekes, hogy 1963-ig nem­csak nálunk, hanem szerte a világban visszaesett a liba­tenyésztés. Pedig a libamáj, el­sősorban a magyar liba má­ja, komoly sztár a világpia­con. A szentesi és kiskunfél­egyházi tenyésztésű liba má­jáért a francia importőrök szó szerint ma is „sorbaállnak”. A vérerektől mentes, vajsárga libamájért nem kevés dollárt kapunk a külföldi piacokon. Mégis nehezen sikerült meg­győzni a baromfitenyésztő ál­lami gazdaságok és termelő­szövetkezetek vezetőit, hogy frissítsék fel a hazai libaál­lományt és „nagyban” tenyésszék a ludat. Két év alatt végre elszaporították a rajnai ludakat a víziszárnyas telepeken. A Dunántúlon is, az Al­földén is, ma mar százezres libatörzset tartanak számon.

A libapecsenye tehát ismét sztár lett, de hódit a pecse­nyekacsa is. A két, két és fél­kilós sovány kacsa, a vágott baromfik sorában itthon ép­pen úgy népszerű, mint az exportpiacon.

– Meg kell említenünk – mondotta Láng György –, hogy érdemes lenne nagyban tenyészteni a cseppet sem igé­nyes, de fehérjében gazdag húsú házinyulat is. Ennek kilójáért ugyanis jelenleg a svájci, az olasz, a francia, a holland és belga importőrök, s a nyugatnémetek is 75 dol­lárcentet fizetnek. Az igénye­ket ki sem elégíthetjük, mert a házinyúl még mindig, szó szerint háztáji tenyésztésű jó­szág. Kimondottan népszerűt­len itthon és másutt is a fe­hérjében egyébként szintén gazdag gyöngytyúk. Talán azért nem kedvelik, mert so­kan nem tudják, hogy fekete bőrét lenyúzva kitűnő pecse­nye és levesnek is remek „alapanyag”. A pulyka tenyésztése már ismét fellendül, éppen úgy, mint a libáé.

A harmadik ötéves terv­ben új feldolgozóüzem léte­sül a nagy kapacitású mis­kolci hűtőház tövében. Négy, régóta ismert és jól működő feldolgozó telepet pedig telje­sen rekonstruálnak. A kecske­méti, szentesi, kaposvári, sár­vári baromfi-feldolgozó tele­pek fejlesztését is tervezik, és új hűtőházak is létesülnek.

A „meszes tojás”, amely téli idényben került forgalom­ba, a hűtőházak szaporodása óta teljesen divatját múlta. A nagyüzemileg „gyártott” tojás vagy egészen friss állapotban kerül a fogyasztó asztalára, vagy a hűtőházból. A tojáshozamot a tojóhibridek nagy­bani tenyésztésével sikerült növelni. Míg a korábban is népszerű hazai tenyésztésű tyúkok a háztájiban évente 85–90 darab tojást tojnak, a téeszekben a szakszerűbb ta­karmányozás révén 130 dara­bot, az állami gazdaságokban 140-150 darabot, addig a tojásgyári tojók – mint újabban az angliai eredetű „új ezüst” fajtájú tyúkok is – évi 215–245 darabot. Így si­került a piac megfelelő ellá­tását biztosítani. Már rég szét­oszlatta a tojásellátásban a babonás évfordulókhoz – Lucanaphoz stb. – fűződő le­gendákat – a nagyüzemi gaz­dálkodás.

Szabó József (1965. november 30., 5. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.