Mi kell ahhoz, hogy ne okozzon káoszt az első hó?

Egy érdekes magyar találmány, a futógép; havas tanulság – a Magyar Nemzet 1938. és 1965. december 3-án megjelent számaiból válogattunk.

MNO
2015. 12. 03. 22:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, ebből az alkalomból pedig múltidézésbe fogtunk. Keressék mindennap a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott napi számból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Egy érdekes magyar találmány: a futógép

Szabó József, az egykori távolugró-bajnok elkészült egy nagyszabású gépezet teljes tervével. Futógépet szerkesztett, amellyel a téli szezonban az atléták tréninget tarthatnak. A gépezet nagyon érdekes, amennyiben villanymotorral futószalagot hajtanak, amelyen a mozgással ellentétes irányban fut az atléta. A futószalag sebességét az atlétának is át kell vennie, különben a szalag lesodorja. A motor gyorsaságát szabályozni lehet és így a rövid távtól kezdve egészen a hosszú távokig különböző sebességekkel kényszeríthetik a futót tréningre. A legfontosabb előnye a kétségkívül korszakalkotó gépezetnek az, hogy nélkülözhetővé teszi a futópályát és kis helyen is lehetőséget nyújt arra, hogy akár maratoni távra is trenírozhassanak. Némi gúnnyal azt is mondhatnók, hogy ez a találmány valójában „fedettpálya-konzerv”, mert hiszen pótolja a fedett pályát. Budapesten évtizedes harcok után sem épülhetett még meg a fedett pálya, így tehát egy ilyen szerkezetre nagy szüksége lenne a magyar atlétikának. Az előzetes kalkulációk szerint egy ilyen gépezet 8-10 000 pengőbe kerül. Különösen drága maga a futószalag, de ha már nincsen fedett pálya és a szakértők a gépezetet tréning céljára valóban alkalmasnak fogják minősíteni, a szövetségnek mindent el kell követnie, hogy az OTT-től ezt az összeget megszerezze. Tízezer pengőt még igazán megér a magyar atlétika!

(1938. december 3., 12. oldal)

 

Havas tanulság

Kinyitja az ember a szemét reggel, félrelebbenti a füg­gönyt, felhúzza a redőnyt és első pillantását rendszerint a hőmérőre veti. Meghallgatja a rádió idő járásjelentését mi­előtt munkába indul, vagy is­kolába indítja a gyermekét. Mert az időjárástól függ, ho­gyan öltözzék, mikor indul­jon. „Nehogy úgy járjunk, mint a múltkor!” – tér vissza minduntalan emlékezetében az első novemberi havas nap, amikor ezrek késtek el Budapesten a munkahelyről.

Az első hó azon az emléke­zetes novemberi napon igazi téli meglepetés volt, az ille­tékeseket is alaposan meglep­te, nem számítottak korai ér­kezésére. Nem fogadták kellő felkészültséggel, s ennek tud­ható be, hogy a közlekedés az egész városban lelassult, néhol meg is akadt. Az utak nagy része járhatatlanná vált, s a mellékutcákban közleke­dési akadály maradt az eltakarítatlan hó, az átjáróknál pedig napokig latyakban tapostak a járókelőik. Aztán az idő is segített, elvitte a nap­sütés az idei első havat, de meghagyta az ebből fakadó tanulságot Ezzel pedig érdemes foglalkozni azért is, mert az első hó után jön a második és a többi.

Az első nap mindenki a közlekedés és a Köztisztasági Hivatal csődjéről beszélt Pe­dig a hó előtt néhány héttel a fővárosi tanács is foglalko­zott ezzel a kérdéssel, a KNEB vizsgálata alapján. A Vizsgálat megállapítása sze­rint: „Az 1965-66-os télre való felkészülési munka megfelelő. Az érdekelt vállalatok (Köztisztasági Hivatal, Fővá­rosi Villamosvasút és Fővá­rosi Autóbuszüzem) a »sok évi« tapasztalat alapján mind gon­dosabban és részletekbe menően intézkednek a várható igénybevételekből előálló kö­vetkezmények elhárítására, csökkentésére.”

Akkor hát mi történt? Rosszul mérte fel a helyzetet az ellenőrzés? A hó eltakarítása után néhány nappal a fővá­rosi tanács vb-ülésén megál­lapították a Köztisztasági Hi­vatal munkájával kapcsolat­ban, hogy az minden erőfeszí­tést megtett téli feladatainak hiánytalan elvégzése érdeké­ben és erejéhez mérten felké­szült a télre. Elmarasztalni a sokat emlegetett csőddel kap­csolatban ezek szerint a hiva­talt nem lehet, csupán az idő­járást. Szokatlanul korán jött a hó, meglepetésszerűen, s nem csupán egyszerű hóhullás volt a tél első üzenete, hanem a hó ólmos esővel is kevere­dett. Csúsztak az utak, torló­dás keletkezett, beragadtak a váltók, lelassult a forgalom.

A Köztisztasági Hivatal csaknem kétszáz gépet tudott mozgósítani a hó eltakarítá­sára, az akadályok elhárítá­sára. Ezeket a gépeket már készenlétben tartották. Van közöttük 27 Csepel locsoló­kocsi is, amelyet szórókocsik­ká alakítottak át télire. Ké­szenlétben állt 20 ezer köbméter sózott homok a csúszós utak felszórására, ezenkívül 4500 rendkívüli hómunkás foglalkoztatására volt kerete a hivatalnak. Mire azonban a gépek elindultak és a hó eltakarításával lehetővé tették önmaguk üzemeltetését, s a hómunkásoknak egy részét összeverbuválták, akkor már elmúlt két nap, s a lakosság türelmetlenkedni kezdett.

Hogy jogos volt-e ez a tü­relmetlenség, az más kérdés. Megszoktuk már, hogy a dol­gok általában jól mennek, semmiben sincs fennakadás. Megérkezik a zöldségféle, a gyümölcs, télen is, a péknél friss kenyeret kapunk, idő­ben jön a tejes, nincs külö­nösebb probléma az ellátás­sal, mindent megvásárolha­tunk a piacokon, az üzletek­ből. Közlekedésünk javult, sok új járatot és sok új ko­csit állítottak forgalomba. S ha zsörtölődünk is néha, néha és kritizálgatunk, általában; elégedettek vagyunk. Aztán egy reggel arra ébredünk, hogy húszcentis hó borítja a fővárost – tavaly egész télen nem volt ennyi hó – s ez zavarokat idéz elő az élet megszokott ritmusában. Mert elég egy kis nehézség, egy kis késés a hivatalból, munka­helyről, egy kis torlódás az utakon, egy kis latyak, az ol­vadáskor nyakunkba csurgó víz, a házkezelőség által meg nem javított ereszekből, s máris hajlandók vagyunk ki­mondani a legsúlyosabb szót is: csőd.

Pedig nyilván nem az. Csali egy kis nehézség. Nehézség, amit le kell küzdeni, s amit le is tudunk küzdeni. Mér­jük fel reálisan a helyzetet, ez segíti sok probléma tisztá­zását.

Budapesten 1800 kilométer hosszúságú úttestet kell a Köztisztasági Hivatalnak eltakarí­tania egy-egy hóesés alkalmá­val, ez 13 millió négyzetmé­ternyi útfelületnek felel meg. Már maga ez a két számadat is világossá teszi mindenki előtt, milyen nagy erőfeszítést igényel a hóeltakarítás. Erre ugyan vannak gépeink – csaknem 200 gépet tud moz­gósítani a hivatal –, de ez nagyon szerény szám. Mégis több a gép, mint régen volt, s bizonyára sokan elfe­lejtették már, hogy 1963-ban, amikor lehullott az első na­gyobb hómennyiség, kétszer annyi ideig járt a főváros la­tyakban, mint az idén.

Még néhány érdekes adat: hogy Budapesten meg tudják előzni az utak csúszósságát, ahhoz másfél óra alatt 360 szórókocsi üzembeállítása kellene. Hát ennyi nincs! Nem­csak Budapesten nincs, de másutt se. S amikor Budapes­ten már nem volt hóakadály, Bécsben például még takarítatlanok voltak a hótól a mel­lékutcák. Négy nap alatt négy­ezer fuvar havat szállítottak ki Budapestről a teherkocsik. Csak 5 köbméterével számol­va egy-egy fuvart, ez 20 ezer köbméter hónak felel meg. A fővárosnak több mint három­millió forintjába került az el­ső hó.

Aztán még egy probléma: kevés a hómunkás. Napi 50 forintért ma már alig megy valaki havat lapátolni. Nem úgy, mint régen, amikor ez­rek jelentkeztek fél óra lefor­gása alatt, mert a hólapáto­lás, ez a szerény díjazású idénymunka jelentette sok család keresetét.

Sok olyan javaslat hangzott el az utóbbi napokban – s ezt tükrözte a vb-ülés hangja is –, hogy a hóeltakarítást egy kissé társadalmi feladattá kellene tenni. A házak előtti járdák tisztántartása, a csúszósság elleni védekezés ugyan a házfelügyelők mun­kája, ám a külterületeken: nem sokat törődnek vele. De vajon kinek a feladata az üres telkek előtti járda elta­karítása és hogyan oldják meg a kereszteződések négy­szögében fennmaradó hó elszállítását?

Ebből is nyilvánvaló, hogy többről van szó, mint csupán a meglevő, szerény géppark készenlétbe helyezéséről. Nem nézhetjük ölbe tett kézzel, ha megismétlődik az első hóesés­hez hasonló eset, össze kell fogni az akadályok leküzdé­sére, a zavartalan forgalom biztosítására. Egy ilyen társa­dalmi összefogásból az ifjúság is fokozottabban kivehetné részét.

Megnyugtató lenne, ha ezekről a havas tanulságok­ról újra elbeszélgetnének az illetékesek, hiszen az időjárás kiszámíthatatlan s bármikor ébredhetünk újabb téli meg­lepetésre.

Illés Sándor (1965. december 3., 1. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.