Lehet-e helyettesíteni a családot?

Kristóf Attila 1966-os írása a fóti gyermekvárosról.

MNO
2016. 05. 23. 15:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2015. augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, s ebből az alkalomból múltidézésbe fogtunk. Keressék a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Hetente többször is jelentkező válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott időszak számaiból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Lehet-e helyettesíteni a családot?

AZ ESŐ hirtelen suhintott végig a tájon, felkavarta a föld nyugvó szagát, szép, tisz­ta csönd lett, aztán a tóból egyhangú zúgás támadt, lük­tető, puha zaj, társa a csend­nek. Sötétedett. Fent még vibrált a fény.

A fiú a tó szélén állt egy lapos, nagy kövön, előrehajló testtel figyelt, akár az indiá­nok.

– Kit keresel? – kérdezte.
– Senkit – feleltem.
– Riportot írsz?
– Igen.
– Mikor kezdesz hozzá?

– Nem tudom.
– Folyton csak mászkálsz és beszélgetsz. Már reggel
, mi­kor felkeltünk, kérdezni akar­tam, hogy mit csinálsz itt? Csakhát nem mertem.
– Miért nem merted?
– Mert akkor azt mondják, hogy szemtelen vagyok.

– És most?
– Most egyedül voltál.

– A halakat lesed?
– A halakat mind kifogták
, Leeresztették a vizet és a ha­lak ott vergődtek az iszapban. De én úgyis elmegyek innen.
– Hová?
– Pomázra küldtek. Engem nem lehet használni semmire.
– Miért akarsz menni?
– Megvertek és röhögnek rajtam.

– Ki vert meg?
– A többiek, kint a gazda­ságban. Ha valamit rosszul csi­náltam, tarkón vágtak.

– Szóltál a nevelőnek?
– Nem érdemes. Én úgyse vagyok jó semmire.
– Mióta élsz itt?
– Talán fél éve.
– A szüleid?
Az apámat nem ismerem. De ha találkozunk, leszámolok vele.
– Miért?
– Az anyám azt mondta, pólyáskoromban labdázott ve­lem, és egyszer elfelejtett el­kapni, majdnem belehaltam. Te mit tennél, hogyha meg­vernének?
– Nagyon régen vertek meg utoljára.
– És elfelejtetted?
– Nem felejtettem el.
Engem még a másik in­tézetben megvert a tanító, az­óta csak arra gondolok, hogy visszafizetem neki.
– Csak arra gondolsz?
– Mikor egyedül maradok, eszembe jut. Mindenfélére gondolok és akkor olyan lesz a szemem, mintha sehova se néznék. És mindent elhibázok, mert nem tudok odafigyelni. Csak akkor térek észhez, mi­kor tarkón vágnak. Sohase tu­dok orra figyelni, éppen történik velem.
– És ezután mi lesz?
Nem tudom.
– Mezőgazdász voltál?
– Először asztalosnak ké­szültem, azután mezőgazdász­nak. De egyiket sem tudtam megtanulni.
– Buta vagy?
– Buta.
– Míg beszélgettünk, foly­ton arra gondoltam, hogy nem vagy buta.
– Tényleg arra gondoltál?
– Arra. Jó az, hogy egyik helyről a másikra vándorolsz?
– Megszoktam. Egyik he­lyen se tudnak velem mit kez­deni.
Hány éves vagy?
– Tizenhat.
– És most már ilyen lesz az életed?
– Nem tudom.
– Ha rád bíznák, mihez kezdenél?
– Hazamennék az anyámhoz. Azt az embert, akivel együtt él, elzavarnám, az anyám úgyis csak kényszer­ből él vele.
Most egyedül vagy?
– Egyedül.

A FÓTI GYERMEKVÁROS parkjában álltunk, s mind az ideig nyugodt derűt láttam magam körül, szép épületeket, tiszta termeket, vidám embe­reket, s már-már arra gondol­tam, ez az intézmény sima egyhangúsággal működik, a nevelők erőlködés nélkül vég­zik a dolgukat, csupán betart­ják a szokásos tempót, mint a forgalmisták, s rendben megy minden.

De ott a tó partján, míg ez­zel a cseppet sem ostoba, cseppet sem rosszindulatú, de tétova és elnyűtt fiúval, Tóth Jancsival beszéltem, megér­tettem, hogy mit jelent körü­löttünk a derű, mit jelent a többi gyerek kiegyensúlyozott és természetes kedélye, akkor értettem meg. hogy a család nélkül felnövőknél ez az álla­pot nem természetes, magától való, hanem eredmény, amiért küzdeni kellett, amiért lanka­datlanul és szívósan meg kell küzdeni. Tóth Jancsi sorsának keserve és sivársága láttatta meg velem a többiek sorsának ívelését.

A gyermekvárosban két esztendővel ezelőtt egy tizenhat éves fiú öngyilkos lett. Emlé­kezett halott édesanyja utolsó szavaira: „Kisfiam, szeretné­lek látni tizenhat éves korod­ban, jaj, nem is tudom, akkor milyen leszel.” A gyerek em­lékezett és a születésnapján felakasztotta magát a park­ban.

És mindannyian, akik itt él­nek (jobb körülmények között, mint a kintiek közül sokan), érzik a család hiányát, s vagy így, vagy úgy, felelnek erre a hiányra. És ha nem kapnának helyette valami mást, hozzá hasonlót, akkor egész életük­ben hamis menedékként, haszontalan vigaszként hordoznák a nem ismert, vagy alig ismert szülők emlékét, s ön­maguk sajnálatát. A fóti pe­dagógusok jól tudják, hogy a tisztaság, a rend, a fegyelem csak alapja az emberré válás­nak, pillér, amire építeni le­het, jól tudják azt is, hogy ha tizennyolc esztendős korában egy gyerek elhagyja az intéze­tet, szakmát vagy érettségi bi­zonyítványt szerezve, ezzel a csöppet sem lebecsülendő ténnyel nem ért véget a dolguk. Ugyanúgy, ahogy a család szemmel tartja és segíti fel­nőtté vált fiait, a fóti gyer­mekváros is szoros kapcsola­tot tart végzett növendékeivel.

– Ez nemcsak a gyerekek­nek jelent sokat, hanem mi­nekünk is – mondja Barna Lajos igazgató. – Azok a nö­vendékeink, akik egyetemre kerültek, a nyári szünidőt itt­hon töltik, s helyettesítik a szabadságra ment nevelőket. A munkájuk többet ér egy idegen pedagógus tevékenysé­génél, nem rombolják össze a szokásainkat, mert ebben nőttek fel. Tudják, miről van szó, a kisebbeket magukhoz közelállónak érzik, s a fele­lősség, amit másokért vállal­nak, megérteti velük, hogy immár felnőtt, önálló embe­rek, akik felelősek saját sor­sukért is.

Fót, az innen eltávozottak­nak az otthont jelenti, s egy-egy pedagógus, egy-egy ap­róbb gyerek a szülőt, a test­vért.

AZ ELSŐ SZAKKÖZÉPIS­KOLÁSOK húsvétkor csoma­got küldtek az egyetemisták­nak. Érdemes néhány válasz­levélből idézni:

„Tudom, hogy ilyen távol­ról is közétek tartozunk.” „Ki­csit szégyelltem magam, mi­kor felbontottam a csomagot, részben azért, mert nekünk tavaly ilyesmi nem jutott eszünkbe, részben azért, mert a sok rokon közül senki sem gondolt rám. Szeretném a bi­zalmatokat kiérdemelni.”

Így hát a gyermekváros töb­bet jelent, mint a rokonok népes tábora, az itt töltött idő valódi emléke helyettesíti a család idealizált, s éppen azért bénító emlékét.

„Akiben csak egy kevéske akarat lakozik, véghez tudja vinni azt, amit én” – írja egy főiskolás az otthon levőknek. „Tudom, hogy a gyermekvá­rosban nem könnyű az élet, de higgyétek el, máshol még nehezebb.” – Az idősebb testvér figyelmeztetése ez, aki megér­tette már, hogy a gyermek­város védettsége mennyit je­lent, azt is érti, hogy a ki­sebbeket föl kell készíteni az „idegen világ” elfogadására.

Pedig az a világ nem is olyan idegen – mondja az igazgató. – Mi nemcsak azt akarjuk, hogy a gyermekváros megvédje a fiatalokat az élet nehéz görcseitől, hanem azt is, hogy annak idején más, ne­hezebb körülmények között is élni tudjanak. Nem zárkózunk el a világtól, csak annyira, ahogy minden család elzárkó­zik, annyi védettséget adunk, amennyire egy gyereknek szüksége van. Növendékeink bejárnak Pestre. A szakkö­zépiskolások és ipari tanulók gyárban dolgoznak, s azt sem kérjük tőlük számon, hol töl­tötték kimenő idejüket, és azt sem, mivel töltötték. Csak az­zal a gyerekkel van baj, aki tizenhat éves korában kerül hozzánk, mert ilyenkor már az ember jellemén változtatni alig-alig lehet.

KILENCSZÁZHÚSZ fiatal él a fóti gyermekvárosban. A legkisebbek három, a legidősebbek tizennyolc esztendősek.

– A gyermekotthonok ingerszegény környezetében a kicsi­nyek érdeklődése beszűkül, közömbössé válnak, s ez a kö­zömbösség a világ sokfélesé­gének nemismerése végigkísé­ri őket egész életükön. A mi helyzetünk lehetővé teszi, hogy az idősebb növendékek család után vágyódása a ki­sebbeknek olyan életformát biztosítson, amely megközelíti azt, amire múlhatatlanul szük­ségük van. Társadalmi mun­kával játékházakat és játszó­tereket építünk, a szakközépiskolás lányok idejük nagy részét az óvodások között töl­tik, a háromévesek szinte anyát választhatnak maguk­nak. Az érzelmek többet je­lentenek a tárgyaknál, az élet­forma többet jelent a környe­zetnél.

A környezet ennél jobb alig­ha lehetne. A park, a tó, a sportpályák, az iskolák, a mű­helyek, a bölcsődék, a diák­otthonok, a nevelés ideális le­hetőségeit biztosítják. A kilencszáz gyereket háromszáz felnőtt gondozza. Háromszáz erre érdemes felnőtt. Mert a fóti gyermekváros nevelői, szakemberei nem véletlenül kerültek ide. Nem véletlen az sem, hogy ottlétem alatt egyetlen pedagógus sem pa­naszkodott fáradtságra, túlter­heltségre, pedig a munkájuk nehezebb, mint a hagyomá­nyos értelemben vett pedagó­gusi munka. Hosszas mérlegelés előzi meg, mielőtt valaki Fótra kerülne nevelőnek. Ren­geteg jelentkező közül választ­ják ki azokat, akikben elég szeretet, értelem és kitartás van, olyanokat választanak ki, akik erre tették fel az életü­ket.

S így, egyre kevesebb Tóth Jancsival találkozhat az em­ber Fóton. Egyre kevesebb azoknak a száma, akik nem lelik helyüket, csak vágyakoz­nak, s maguk sem tudják, miért, hová.

Pedig valamennyi állami gondozásra szoruló gyermek sorsa így indul. Az adott helyzet, a magárahagyatottság kezdetben kilátástalanságot szül, s csak szívós, napról nap­ra megújuló küzdelemben ke­rekedhet felül az ember.

A fóti gyermekvárosban nem illemtudó, rendszerető gyerekeket nevelnek, hanem embereket készítenek elő az életre, úgy, hogy a többi emberhez hasonlók legyenek.

Kristóf Attila (1966. május 8., 11. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.