Majdnem a talicska vitte csődbe a Kádár-rendszert

„Bonyolult áttételű szim­bólummá nőtt a talicska, a gazdasági bürokratizmus szimbólumává.”

MNO
2016. 05. 03. 13:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2015. augusztus 25-én új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, s ebből az alkalomból múltidézésbe fogtunk. Keressék a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Hetente többször is jelentkező válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott időszak számaiból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Csak egy kerék hiányzik

Az eltűnt talicska, és akik eltüntették

A talicska, ami nincs – vastalicska. De lehetne fából is, mert az – sincs. Egyáltalán: 1966-ban a talicska, mint olyan, megszűnt létezni Ma­gyarországon. És ez – ha a munkaeszközök természetes fejlődésének, a nehéz fizikai munka tervszerű gépesítésé­nek következménye lenne – mindenképpen okot adhatna az ünnepélyes örömre. Így azonban – a való helyzet ismeretében – szó sem lehet semmiféle triumfálásról. Sőt!

Nem kutattuk mélyrehatób­ban a talicskafejlődés történe­tét, de így is valószínűnek látszik, hogy a néhai egy keréken és jelenleg napirenden forgó, emberi igával működő jármű egyike az ember leg­ősibb segítőtársának. Karrier­jére jellemző, hogy annak ide­jén, a talicska virágzó korsza­kában jobb kocsmárosok így reklámozták boraik minősé­gét: „öt liter után talicskával hazaszállítjuk”. A szocialista vendéglátóiparnak (nem fi­gyelve most az alkoholizmus elleni harc szempontjaira) az idei évtől kezdve a hirdetés­nek még ez a lehetősége sem adatik meg.

Nem a kocsmáknak, ven­déglőknek, de az öntödéknek, kohóknak, bányáknak se jut talicska. Pedig az említett helyeken szinte létkérdés, elemi szükséglet az idézett szerszám. A felhalmozódó salak ugyanis akadályozza a kemencék kiszolgálását, növeli a balesetveszélyt. A salakot pedig ezek­ből az üzemekből, de a bá­nyákból is, máig vastalicská­val (és nem helikopterrel!) szállították el. Nemcsak ná­lunk, de tőlünk nyugatra és keletre is! És ezzel szállítják ma is azokban az országok­ban, ahol gyártanak – talics­kát.

Amint ez már az előzőkből kiderült, nálunk az idén – nem gyártanak. Nem azért, mintha bárki is, akár az ér­dekeltek közül, különösebb előítélettel, elfogultsággal vi­seltetne ellene.

Végigjártam a talicska eltű­nésének útját, valamennyi fá­zisát. Valamennyi szervet, amelynek köze volt hozzá. Egyértelműen és egybehang­zóan, nagyon őszintén – saj­nálták. A talicskát. Sőt, a gyárakat, a bányákat, a nép­gazdaságot is, amelyek mind­egyikében jókora űr tátong váratlan távozásával. Amely elképesztő gyorsasággal ment végbe.

Ezt aztán igazán senki sem gondolta volna róla. Kivált az űrhajózás korszakában!

A Fővárosi Döntőbizottság legnagyobb szobája is szűknek bizonyult annak a pernek tárgyalása során, amelyben a MÜART (a Műszaki Árukat Értékesítő Vállalat) kérte negyven gyárral, üzemmel, bányával kötött szerződései­nek – kötbér nélküli! – fel­bontását. A fővárosi tanács első emeleti tanácstermét kel­lett kölcsönkérni, hogy a he­ves vitákkal lefolyt tárgyalást megtarthassák. A címszereplő – a talicska volt. Amelynek – mint köztudomású, csak egy kereke van. De ez untig elég ahhoz, hogy funkcióját maradéktalanul betöltse. Ha van.

A per során a következők derültek ki: a talicskát Magyarországon a szentendrei Erdészeti Fa- és Vegyesipari Vállalat (a volt Kocsigyár) gyártotta. Igen ám, de 1966-ra, fontosabb népgazdasági érde­kekre való hivatkozással az Országos Tervhivatal és az Országos Erdészeti Főigazga­tóság nem tervezte be a ta­licskagyártást Szentendrén. És ez még nem lett volna végze­tes hiba. A kézi erővel tolt talicskák helyett gépi erővel vont traktor utánfutók gyár­tását írja elő az idei terv a szentendreieknek. Fontos is, hasznos is, amit gyártanak. Közelebb is áll profiljukhoz, a mezőgazdasághoz. Elvégre a fától nemcsak az erdőt, de a mezőt is illik látni!

Ahol a baj elkezdődik: nem­csak Szentendrén, de másutt sem jelöltek ki termelőegysé­get a talicskagyártásra. Hogy elfelejtették-e, vagy egysze­rűen azt hitték, már nem lesz rá többé szükség, ezt későbbi, privát szorgalomból végzett, a tárgyalástól független nyomo­zásaim során sem sikerült tisztáznom. Pedig a talicska kell! Amint ezt az alábbi ábra mutatja.

Kohászok, öntők, martiná­szok állnak nap mint nap a szüntelenül növekvő salak­hegy tövében. És nap mint nap reménytelenebbül. Nincs talicska, amivel ismét egész­séges éghajlatú síksággá vál­toztathatnák dimbes-dombos munkahelyüket.

Mit mondanak a MÜÁRT-nál? Először semmit. Éppen csak elővesznek egy talicskányi papírt, ami mind arról szól, ho­gyan próbálták menteni a ta­licska létezését, további fenn­állását. Nem sikerült. Nem akadt gyártó vállalat – gyár, üzem, ktsz, maszek –, aki vállalta volna. Ezek után érthető, ha nem maradt számukra más, mint a döntőbizottsá­gi tárgyalás. Ahol végül is megnyerték a pert. Vétlennek minősítették őket. Amivel minden józan gondolkozású magyar állampolgár egyetért­het. Elvégre egy kereskedelmi vállalat a semmiből nem varázsolhat elő talicskát.

De mit mondanak az Erdé­szeti Főigazgatóságon? A szentendrei gyár felettes ható­ságán.

– Korszerűtlen, régi gyár­telepen termeltünk évi száz­millió forintot. Illetékesek közbeszóltak. Joggal. Hetvenmillióban szabtuk meg a ter­melés mértékét. Azóta is túl­teljesítettük mindig. Kény­szerből. Jó kényszerből. Idén az Országos Tervhivatal, hi­vatkozással a rúd- és idomacél-ellátás nehézségeire, nem látott lehetőséget az eddigi nyersanyagmennyiség biztosí­tására. Ezért javasolta, hogy Szentendrén csökkentsük a termelést. Egyben felszólította az Országos Erdészeti Főigaz­gatóság Faipari Főosztályát, hogy értesítse erről ügyfeleit. A megszüntetésre kerülő gyártmányokról. A talicskáról például. Mert az OÉF tervfőosztályán a talicskát ítélték halálra.

Az igazságnak tartozunk ve­le, ha elmondjuk, hogy jog­gal ítélkeztek így. Elvégre, ha fából nem lesz vaskarika, egyetlen faipari vállalatot sem lehet kötelezni, hogy vas­talicskát gyártson. Ez KGM-téma lenne. Talyigás főosz­tályvezető, a Kohó- és Gép­ipari Minisztériumban – ezt is az Erdészeti Főigazgatósá­gon hallottuk –, most min­dent elkövet, hogy a talicska­gyártáshoz szükséges anyagot mégis biztosítsa. (És még mondja valaki, hogy a nomen est non omen, hogy a név nem kötelez.) Szentendrén még megvannak a gyártáshoz szük­séges szerszámok. És a jó szán­dék is. Stróbl Kálmán, a fa­ipari főosztály vezetője vállalta, hogy – az igények tel­jes kielégítésére – 500 vasta­licskát legyártat.

És a fatalicska? – Az külön téma. Fatalicskát az idén nem gyártanak. Hacsak

Azt hiszem, ez volt a pilla­nat, amikor az egykerekű jár­mű, szállítóeszköz: a talics­ka – bonyolult áttételű szim­bólummá nőtt. A gazdasági bürokratizmus szimbólumává. Ezért kellett megírni ezt az esetet. Okulásul, tanulságként. Na és persze azért, hogy végül is legyen talicska.

Csillag István (1966. április 17., 5. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.