Nehezen illeszthető a polgári demokrácia szabályai közé a visszahívás intézménye, írtam egy héttel ezelőtt. Ez nem valami végletes bölcsességnek szánt kinyilatkoztatás volt részemről, hanem a témával foglalkozó szakemberek többségének a véleményét idéztem. (Hangsúlyozom, a szakemberek többségének a véleményét, azaz vannak, akik másként vélekednek, így nem állítható az, hogy aki más meglátáson van, az nem lehet szakember.) Természetesen a tudományos tekintéllyel megtámogatott konklúzió is kifejtésre szorul, hiszen nemcsak az ördög, hanem az ismeretszerzés módja is a részletekben lakozik.
A visszahívás intézménye ellen a polgári demokráciákban mindenekelőtt egy, az első pillantásra talán komolytalannak látszó, de valós veszélyt jelentő gyakorlati érv szól. A választás után a vesztes oldal (oldalak) szavazói azonnal kezdeményezhetik a győztes képviselő visszahívását, és valahány visszahívás és új választás után megtehetik ezt, újra és újra. Így gyakorlatilag lebéníthatják a választási körzetet, lehetetlenné téve a képviselő munkáját. Tízszázaléknyi visszahívó aktivistát könnyű előteremteni, hiszen nem csupán a Fidesznek vannak listái a mozgósítható emberekről. Persze lehetne emelni a visszahívás elindítását kezdeményezők minimális létszámát, de ez azt eredményezné, hogy egy képviselő megválasztásához kevesebb választóra lenne szükség, mint a visszahívásához.
Vannak mélyebb, elméleti érvek is a képviselők visszahívhatósága ellen. A parlamenti jogban a visszahívhatóság a mandátum kötöttségével van összefüggésben. Abszolút kötött (imperatív) mandátumról beszélünk, ha a képviselő az őt küldő szervezet utasításait köteles teljesíteni. Önálló véleményt nem képviselhet, az ukáz be nem tartása azonnali visszahívását eredményezheti. Elvileg ha egy független képviselőt csak a választói delegálnak, akkor elképzelhető, hogy alulról jövő kezdeményezésként maguk a választók hívják őt vissza. De ez csak elméleti lehetőség, hiszen a képviselőt a választók nem ki-, hanem megválasztják. Az abszolút kötött mandátummal szemben az abszolút szabad (abszorptív) mandátum arra az elvre épül, hogy a képviselő nemcsak a választóit, hanem az egész népet képviseli. Ezért megbízatása független minden külső szervezettől, döntéseit nem befolyásolhatja senki és semmi, a saját ígéretei sem. A választói nem utasíthatják, és nem is hívhatják vissza. Ha elégedetlenek vele, négyévenként leválthatják.