Mik a nyitott társadalom ismérvei? Mit jelent a verseny, s miképpen kell(ene) reagálni a versenyhelyzetekre? Kell-e felelősséget vállalnunk önmagunkért, s ezen keresztül a környezetünkért is? Képesek vagyunk-e alakítani személyes sorsunkat? Mik azok a tényezők, amik emberré tesznek mindannyiunkat? A jelek szerint a magyar társadalomnak nem sikerült teljes körűen választ adni ezekre a rendszerváltás környékén felmerült kérdésekre. Szinte érthetetlen kettősség figyelhető meg, hiszen a szimbolikus kérdésekre adott válaszok, ha egyáltalán vannak, rosszak, miközben az erőforrások nagy részét a rossz értelemben vett fogyasztásra pazarolják el. Azt nem sikerült eltanulni a „Nyugattól”, hogy a verseny nem egyenlő a másik fél lenullázásával, de a fogyasztási kedv akár az eladósodás árán is hamar megtapadt az arra alkalmas társadalmi felületen.
Nem a Gorenje-korszakra gondolok; bármilyen viccesen is nézett ki a mosógépekkel megpakolt 1200-as Zsigulik látványa, azért nem lehet hibáztatni senkit, hogy megpróbál a premodern korszakból átlépni a modernitásba. Viszont a legújabb telefoncsodák bemutatóján anyagiakkal jól eleresztett agyatlan ösztönlények látszólag minden belső kontroll nélküli nyávogása durva kontrasztot támaszt azzal szemben, hogy mennyien élnek a létminimumon vagy az alatt. Miközben a Tárki legfrissebb felmérése szerint 2009-től magasabb fokozatba kapcsolt a társadalom elszegényedése, mindezt az emberek egy jó része szinte fantasztikumnak tartja, mert ezerszámra futkosnak az utakon a nagy és drága autók, szemmel láthatóan sok itt a státuszszimbólumok alatt roskadozó király és királynő is. Suttyók játsszák a fejüket övükre akasztott mágneses céges belépőkkel a tömegközlekedési eszközökön.
Plusz mintha a nemzeti karakterológia részévé kezdene válni az „ökölbe szorult arc”, a „nem érsz fel hozzám” üzenetét küldő ábrázat. Pár nap külföldi tartózkodás után hazatérve – és nem egy csodaországról van szó – erősen érezhető az egyének ilyen típusú „kiterjesztése”, ami tökéletesen magyarázza a magyarok össztársadalmi hangulatát is. Mindezt a kilencvenes évek kutatásai már kimutatták: vagyis a bizalmatlanság és az ebből fakadó ellenségeskedés, frusztráció egyáltalán nem új keletű, sőt sokak véleménye szerint a helyzet ebből a szempontból egyre szarabb.