Ki állja a cechet?

Ronaldót a Twitteren 40 millióan követik – ötször annyian, mint Ferenc pápát.

Gazdag József
2016. 01. 31. 14:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Football Leaks hazudik, állítja a Marca, mert nem a százmilliós Gareth Bale a legdrágább focista, hanem Cristiano Ronaldo, akiért 104 millió eurót fizetett a Real, szóval mindenki megnyugodhat, a világ rendjét holmi önjelölt oknyomozók nem fogják megbolygatni.

Megnyugodtunk.

A Forbes magazin kimutatásai szerint az említett labdarúgó (márkaneve CR7) éves bevétele 73 millió euró, vagyis cca. 21 milliárd forint. Számoljunk együtt: évi 73 millió = havi 6 millió = heti 1,5 millió = napi 210 ezer = óránként 8750 = percenként 145 = másodpercenként 2,5 euró. Amíg ezt a bekezdést elolvasták, Cristiano Ronaldo tízezer forinttal lett gazdagabb.

A cechet persze valakiknek állniuk kell. Ezek a valakik általában mi vagyunk, szurkolók. Velünk fizettetik meg a drága belépőket, bennünket próbálnak fogyasztókká átnevelni. Miközben a futballt – amely egykor az identitásról és a szenvedélyről szólt – egyfajta virtuális játékká alakítják át, a televízió (és az online fogadás) szabályai szerint. A tévé diktál, a klubok engedelmeskednek.

Lehet ellenszegülni? Lehet, de azok általában magányos partizánakciók. A futball „mcdonaldizálódása” ellen tiltakozó, rebellis Manchester United-szurkolók által 2005-ben alapított, alacsonyabb osztályban induló FC United of Manchester például tavaly ősszel elutasította a BBC arra vonatkozó kérelmét, hogy a tévéközvetítések miatt változtassák meg az FA-kupa-mérkőzésük kezdési időpontját. „A futball nem tévéshow” – írták a BBC-nek küldött válaszlevelükben.

Eszembe jutnak a vasárnap délelőtti tévés mérkőzések az NB I-ben. Szurkolóbarát időpont volt, igaz? Hát a hétfő esti angol bajnokik? S amikor a spanyol csapatoknak vasárnaponként a déli verőfényben kell pályára lépniük, az jó móka?

Jónak nem jó, de kifizetődő. Azok a spanyol meccsek ugyanis azért kezdődnek vasárnap 12-kor, mert akkor Kínában éppen esti főműsoridő van. A Real Madrid első vasárnap déli meccsét – amelyen a CR7 márkanevű futballsztár mesterhármast lőtt az Osasunának – csak Kínában 60 millió tévénéző látta.

Az ázsiai piac megkerülhetetlen, ráadásul jelentős része még meghódításra vár. Nyaranta ezért járnak a Távol-Keletre (és az Egyesült Államokba) haknizni az európai topcsapatok, és az olasz szuperkupadöntőt is ezért játsszák Pekingben. A piacszerzés ma már fontosabb, mint az identitás: az abu-dzabi nemzeti bank kérésére a Real Madrid ezért retusálta ki címeréből a keresztet – nehogy a keresztény jelkép sérthesse a stratégiai szponzor muszlim klienseinek vallásos érzületét. Emlékezhetünk arra is, hogy a patinás salzburgi futballklubot megvásároló Red Bull energiaital-gyártó cég egyik napról a másikra lila-fehérről a céges piros-fehérre változtatta a klubszíneket.

A piac szabályai így írják fölül a hagyományt.

S megváltoztatják a futballfelfogásunkat is. A szórakoztatóipar logikája szerint ugyanis a sztár fontosabb, mint a csapat, sőt: fontosabb, mint a klub. CR7 hivatalos Facebook-oldalának több kedvelője van (109 millió), mint a Real Madridnak (86 millió); a Twitteren pedig 40 millióan követik – ötször annyian, mint Ferenc pápát Ez a fajta népszerűség a sportsajtó számára is ziccer. Ronaldo szinte egymaga eladja a világ egyik legnagyobb sportnapilapját, arcképe tavaly 110-szer szerepelt a Marca címlapján.

Amikor kimegyünk egy meccsre, csapatokat látunk magunk előtt. Ha tévében nézzük ugyanazt a meccset, akkor már csak egyéneket. A kamera individualizál. Portrékat mutat, mikrotörténeteket, gesztusokat, mozdulatokat. A show-biznisz parancsa, hogy a sztárnak vizuálisan is különböznie kell az egyenmezben (uniformisban!) pályára lépő csapattársaitól. Kitűnni mindenáron. Ezt a célt szolgálja a rikító színű cipő, az extrém hajviselet, a tetoválás, az egyedi gólöröm.

Egyszer interjút készítettem Lisztes Krisztiánnal, aki elárulta: amikor Stuttgartba szerződött, arra kérték, mondja azt, hogy Tiziano a kedvenc festője, mert ez az információ egyedivé teszi őt. Ha pedig kihagy egy ziccert, látványosan fogja a fejét, vagy üsse a földet dühében. „A lényeg az, hogy minél érdekesebb, minél eladhatóbb, minél médiaképesebb legyen egy játékos” – mondta Lisztes.

Így lesznek az élsportolókból médiasztárok, olyan beazonosítható popikonok, akiknek az arcával eladható a „Chelsea”, a „Real Madrid” vagy a „Manchester United” nevű termék. Beyoncé, Justin Timberlake, Lady Gaga, Brad Pitt, Lionel Messi

Ugyanaz a minta, nem?

Ma már nehezen hihető, hogy az első aranylabdás, Sir Stanley Matthews általában gyalog járt edzésre. Olykor busszal. Útközben elbeszélgetett a szurkolókkal. Ez a fajta kapcsolat mára megszűnt, a szurkolók világa nem találkozik a focisták világával, akiket valahol a sztratoszférában kellene keresnünk, hollywoodi díszletek között.

Csak mi hisszük még mindig azt, ócska, korhadt tribünök korlátjának dőlve, hogy a futball a miénk is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.