Kintről építkezés hangjai. Vezényszavak, füttyögés, betonkeverő morgása. Robajok az utcamélyből. Tolatni kezd egy teherautó. A zaj, amelyben élünk. Védekezésként a Máté-passiót hallgatom. Erbarme dich, mein Gott!
Gyerekkoromban részt vettem egy vándortáborban az Alacsony-Tátrában. Túrabakancs, sátor, hálózsák. Az egyik nap indiánversenyt rendeztek nekünk. Tilos volt beszélni. Se szó, se hang. Hallgatni kellett, 24 órán keresztül. Én voltam az egyetlen, akinek sikerült. Közben oda-odaálltak elém, méregettek, mint egy marslakót. Hogy bírod? – kérdezték. Ez persze csapda volt. Azt várták, hogy megszólalok. De nem szólaltam meg. Örültem, hogy végre nyugodtan hallgathatok.
Annak idején, kezdő újságíróként naponta be kellett járnom a pozsonyi szerkesztőségbe. Az egész egyetlen hatalmas iroda volt, válaszfalak nélküli open air office. Valójában a börtön, a kínzókamra és a piac keveréke, Bentham panoptikummodellje alapján. A csönd teljes és szakszerű felszámolása zajlott ott, szikével az agykéreg ellen: szólt a tévé, a rádió, valaki épp telefoninterjút készített kihangosított készülékkel, mások kiabálva beszélgettek, fel-felvihogva közben, boldogan csacsogó kakofóniában. Csoportban dolgoztak, csoportban jártak ebédelni, csoportban cigarettáztak.
S a zongora hangja hajnali hatkor? Előfordult ilyen is. Amikor a szomszédnő úgy döntött, ébredés után haladéktalanul megajándékozza zenével a ház lakóit, s egy dilettáns vehemenciájával borzalmasan fals, elviselhetetlen klimpírozásba kezdett. Igyekeztem a lelkére beszélni. Kedvesen, tényszerűen, előbb csak a szomszédi együttélés akusztikai minimumára, utóbb már a tűréshatárt meghaladó, csendháborításnak minősülő zajokozás büntethetőségére hivatkozva. Nem használt. A pszichopatákat nehéz érvekkel meggyőzni.
Egy másik szomszédunk a zenés tévéműsorokat szerette. Sajnálatos módon nagyothalló volt, ezért maximális hangerővel tévézett éjjel egyig, kettőig. Eleinte próbáltam jelezni neki. Bekopogtam. Semmi. Csöngettem. Semmi. Hosszan nyomtam a csengőt, de hiába, nem hallotta a tévétől.