A brazil vébé kapcsán a biztonsági kérdésektől a hatalmas távolságokon át a szegényes infrastruktúráig számos aggály merült fel azóta, hogy az ország elnyerte a rendezés jogát 2007-ben. A legtöbb támadás eddig talán a stadionépítést és -rekonstrukciót érte.
A városi középréteg és a favellák lakói hónapok óta az utcán kergetőznek a rendőrökkel a vb elleni tiltakozásképp. Felháborodásuk valahol jogos: a világbajnokságok történetében eddig nem látott mennyiségű pénzt, mintegy 3,6 milliárd dollárt (közel 800 milliárd forint) fordítanak olyan beruházásokra, melyek egészen biztosan nem fognak megtérülni. A stadionépítések a teljes, mintegy 2600 milliárd forintnyi vb-költségvetés 30 százalékát teszik ki.
Brasília – Estadio Nacional
Befogadóképesség: 65 702 fő
Építési költség: 625 millió dollár
A költségek megháromszorozódtak 2007 óta, amire, mondjuk ki: előzetesen is lehetett számítani. A beruházások irreálisan magas büdzséjének egy részét a korrupció csatornái nyelték el: a Forbes tavalyi becslése szerint 50 milliárd dollár körüli pénzösszeg mozog a fekete gazdaságban Brazíliában. Jelenleg 12 hivatalos vizsgálat zajlik a vb-vel kapcsolatos korrupciós ügyekben, de egyelőre egyetlen személy vagy cég ellen sem emeltek vádat.
Rio de Janiero – Estadio do Maracana
Befogadóképesség: 71 159 fő
Építési költség: 469 millió dollár
A riasztóan magas kiadások mellett a stadionok utólagos kihasználtságát illetően is komoly kételyek merülnek fel. Hiába húztak fel például 300 millió dollárért egy 40 ezres létesítményt Manausban – a 2013-as átadás 2014 márciusáig csúszott –, ha az Amazonas-vidék fővárosában alig pár ezren járnak futballmeccsre. Hasonló a helyzet Brasíliában. A hatalmas pilléreiről távolról is könnyen felismerhető, közel 70 ezer embert befogadni képes Nemzeti Stadion felépítése 625 millió dollárt emésztett fel, miközben nincs a városnak egyetlen klubcsapata sem, melyre akár tizedennyien kíváncsiak lennének. (A 2010-es dél-afrikai vb rendezői ugyanígy fittyet hánytak arra, mi lesz a torna után a hatalmas kolosszusokkal: a sebtiben felhúzott arénák egy részében ma már fű is alig van, leginkább a Stadler Stadionra hajaznak.)
Sao Paolo – Arena da Sao Paolo
Befogadóképesség: 59 955 fő
Építési költség: 366 millió dollár
A Sao Paoló-i helyzet mindennél jobban mutatja, mennyire érdemelte meg a dél-amerikai ország ezt a vébét. Kezdődött azzal, hogy a 2011 májusa óta épített Corinthians Arenának tavaly decemberre kellett volna elkészülnie, de november végén egy helyütt beszakadt a tető, és meghalt két munkás. A stadionátadás csúszott, a létesítmény egy részét gyakorlatilag újra kellett húzni. Ezt követően alig másfél héttel a nyitómeccs előtt mindössze 37 ezer szurkolót engedtek be a lelátókra, 25 ezer széket ugyanis biztonsági problémák miatt üresen kellett hagyni.
Belo Horizonte – Estadio Minerao
Befogadóképesség: 56 091 fő
Építési költség: 310 millió dollár
Brazília igencsak elmérte a farkát: a FIFA csak 8 rendezésre alkalmas stadion meglétét írta elő, a szervezők viszont lapot kértek 19-re. Tizenkét arénát vállaltak, abból a célból, hogy ne csak a keleti parti városok részesüljenek a vébé bevételeiből. Nyolc stadion így is a partvidéki településeken épül-szépült, a cuíabái és a már említett manausi és brasíliai a három kivétel. Tizenkét létesítményből hatot építettek fel a semmiből vagy újítottak fel az alapoktól.
Salvador – Arena Fonte Nova
Befogadóképesség: 49 280 fő
Építési költség: 308 millió dollár
A stadionok országrészek közti elosztását a részt vevő csapatok nyögik majd igazán. A házigazdák csoportjában szereplő horvátok 9 nap alatt több mint 5000 kilométert repülnek majd a Sao Paolo–Manaus–Recife háromszögben. A szervezők a selecaóval sem kivételeztek: a brazilok is röpködnek 2700-3000 kilométert. Ehhez képest az argentinok 1500 vagy az ecuadoriak 2000 kilométeres kirándulása villámtúrának tűnik majd.
Manaus – Arena Amazonia
Befogadóképesség: 39 573 fő
Építési költség: 300 millió dollár
A csapatok utaztatása persze kutyafüle lesz ahhoz képest, amit a több mint 600 ezer vb-re érkező szurkoló mozgatása jelent majd. A tömegközlekedésre mintegy 900 milliárd forintnyi riált költött el Brazília, a repülőtéri fejlesztésekre majdnem ugyanennyit szántak. Ennek ellenére például a fortalezai reptér nem fog teljesen elkészülni a csütörtöki rajtra.
Cuíabá – Arena Pantanal
Befogadóképesség: 39 553 fő
Építési költség: 255 millió dollár
Ja, és még valami: a kormány korábban azt ígérte, a beruházások nagy része magántőkéből valósul majd meg. Végül úgy alakult, hogy a teljes fejlesztés 90 százalékát a kormány fedezi, a stadionépítés költségeinek 85 százaléka megy az adófizetők pénzéből.
Recife – Arena Pernambuco
Befogadóképesség: 40 680 fő
Építési költség: 238 millió dollár
Fortaleza – Estadio Castelao
Befogadóképesség: 57 747 fő
Építési költség: 232 millió dollár
Natal – Estadio das Dunas
Befogadóképesség: 39 304 fő
Építési költség: 179 millió dollár
Porto Alegre – Estadio Beira-Rio
Befogadóképesség: 42 153 fő
Építési költség: 148 millió dollár
Curitiba – Arena da Baixada
Befogadóképesség: 37 634 fő
Építési költség: 146 millió dollár