Fogyasztói csoportok: semmisek a szerződések

A szaktárca további szigorításokat tervez a szegények vámszedőivel szemben.

Tresó T Tibor
2013. 10. 28. 14:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi évek egyik legelterjedtebb pénzügyi csalássorozataa fogyasztói csoport néven elhíresült vásárlói klubokhoz köthető. A hálózatszervezők célkeresztjébe jellemzően elsősorban az alacsony jövedelműek, a nyugdíjasok, és a BAR-listára került adósok kerültek.

A fogyasztóvédelmi törvény 2012. január 1-jétől hatályos rendelkezése alapján fogyasztói csoport 2014. január 1-jéig nem hozható létre. Mivel a moratórium alatt a fogyasztói csoportokat működtető cégek gyakorlata nem változott, sőt a tilalom kijátszásával újabb és újabb fogyasztókat károsítanak meg, ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által nemrégiben beadott – hiánypótlónak is nevezhető –  törvénytervezet alapján 2014-től általánosságban megtiltja új fogyasztói csoport létrehozását és korlátozza a már működő csoportokhoz való csatlakozás lehetőségét.

A hirdetésekkel rendszerint bulvárlapok és ingyenes hirdetési újságok hasábjain találkozhatunk. A csalássorozat lényege, hogy a hirdetéseiben kedvező kölcsönként és hitelként beállított összegekhez meglepően alacsony és – a piaci, gazdasági helyzettel szembemenően – irreálisan kedvező feltételek – kamatmentes fix törlesztés – társulnak. Amit a hirdetésekben nem közölnek a szerződő féllel, az az, hogy a befizetett részletek ellenére a felvenni kívánt összeg nem jár automatikusan. A mókuskerékből kiszállni nehéz, szinte lehetetlen. A befizetett összegek után kamat nem jár, és ha végig is viszi a szerződő a törlesztési futamidőt, akkor sem biztos, hogy azonnal megkapja a kért összeget.

A kifizetés a  gyakorlatban a puszta szerencsén – és a becsatlakozó többi tag további rendszeres befizetésein – múlik, és a tapasztalatok alapján szinte senki nem jut a kívánt összeghez, és/vagy a vásárlási joghoz. A beszervezett ügyfél pedig csak fizet és fizet, idővel elunja, de az addig kedves „pénzügyi tanácsadó”, aki beszervezte, már nem veszi fel a telefont – a legtöbb esetben nem szerepeltetik saját cégnevüket a hirdetésekben, kapcsolattartás csak a beszervező közvetítőn keresztül lehetséges –, vagy ha igen, amivel szembesül, az nem lesz kellemes. A várt összeg nem érkezik meg és a befizetett részleteknek is bottal üthetik a nyomát. Marad a kilépés, az elbukott – jobb esetben csak – tíz- vagy százezrek, és a feljelentés a fogyasztóvédelemnél meg a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH).

„Az anyagilag szorult helyzetbe került fogyasztók továbbra is rendszeresen találkoznak a napilapokban olyan reklámokkal, amelyek azonnali készpénzes segítséggel hitegetik őket. A moratórium időszaka alatt a csoportokat működtető cégek gyakorlata nem változott, sőt – az erőteljes állami és társadalmi figyelem ellenére – a tilalom kijátszásával újabb és újabb fogyasztókat károsítottak meg. Ezért tett a kormány javaslatot a fogyasztói csoportok létrehozására irányuló – 2012. január 1-jétől hatályos – tilalom fenntartására” – válaszolt az MNO megkeresésére a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztálya.

„A törvényjavaslat rögzíti azt is, hogy a tilalom megsértésével vagy megkerülésével kötött szerződés semmis. A törvényjavaslat rögzíti továbbá, hogy a 2012. január 1-je előtt létrehozott fogyasztói csoporthoz új tag csak kivételesen, valamely tag kiesése (a szerződés felmondása) esetén csatlakozhat, egyebekben pedig tilos fogyasztói csoportba fogyasztókat nyilvános felhívás útján gyűjteni. A törvényjavaslat felhatalmazza a kormányt a már működő csoportok tevékenységének rendeletben történő szabályozására.”

Felmerül a kérdés, hogy mi lesz a sorsa a meglévő vásárlói csoportoknak 2014 január elsejétől, és hogyan tartathatók be az új szabályozások.

Az NGM hivatalos tájékoztatása szerint „a már működő fogyasztói csoportokra vonatkozó részletszabályok kidolgozása folyamatban van, és a tervek szerint év végéig elfogadja az Országgyűlés. A 2012. január 1-je előtt alakult fogyasztói csoportokra vonatkozó szabályozás legfőbb célja a fogyasztói csoportot működtető vállalkozások tevékenységének, gazdálkodásának átláthatóvá tétele, továbbá a fogyasztók befizetéseinek kezelésére, a fogyasztókkal való elszámolásra és a szerződés megszüntetésére vonatkozó garanciális szabályok megfogalmazása. Ezen szabályok betartásának ellenőrzése – ahogyan jelenleg a tilalom megtartásának nyomon követése – a fogyasztóvédelmi hatóság feladata lesz.”

A fogyasztói csoportok megtévesztő tájékoztatásaival kapcsolatban a Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években aktívan vizsgálódott. Az eredmény számszerűsítve: 2001 óta összesen 33 versenyfelügyeleti eljárást kezdeményezett, amiből 29 esetben állapított meg jogsértést, ezek többnyire a fogyasztók megtévesztésére irányuló cselekmények voltak. 27 eljárás után mintegy 263 millió forint bírságot szabtak ki. Gondolovics Katalin szóvivő az MNO kérésére elmondta, hogy a hivatalhoz folyamatosan érkező panaszok miatt döntött úgy a GVH, hogy a fogyasztói csoportok működése miatt ügyfélszolgálatának megerősítése mellett megelőző céllal elindítja a fogyasztói csoportok visszaéléseivel kapcsolatos oldalát is.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság időről időre igyekszik felhívni a figyelmet a fogyasztói csoportokba való belépés kockázataira, ennek ellenére azonban mindig hallani újabb károsultakról. Ha kérdése van vagy panaszbejelentéssel szeretne élni, keresse a fogyasztóvédelmi hatóság Hatósági Tanácsadó Irodáit. A fentebb említett GVH-oldal mellett ingyenesen hívható a hivatal zöld száma: 06-80-48-48-48.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.