Az utóbbi évek egyik legelterjedtebb pénzügyi csalássorozataa fogyasztói csoport néven elhíresült vásárlói klubokhoz köthető. A hálózatszervezők célkeresztjébe jellemzően elsősorban az alacsony jövedelműek, a nyugdíjasok, és a BAR-listára került adósok kerültek.
A fogyasztóvédelmi törvény 2012. január 1-jétől hatályos rendelkezése alapján fogyasztói csoport 2014. január 1-jéig nem hozható létre. Mivel a moratórium alatt a fogyasztói csoportokat működtető cégek gyakorlata nem változott, sőt a tilalom kijátszásával újabb és újabb fogyasztókat károsítanak meg, ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által nemrégiben beadott – hiánypótlónak is nevezhető – törvénytervezet alapján 2014-től általánosságban megtiltja új fogyasztói csoport létrehozását és korlátozza a már működő csoportokhoz való csatlakozás lehetőségét.
A hirdetésekkel rendszerint bulvárlapok és ingyenes hirdetési újságok hasábjain találkozhatunk. A csalássorozat lényege, hogy a hirdetéseiben kedvező kölcsönként és hitelként beállított összegekhez meglepően alacsony és – a piaci, gazdasági helyzettel szembemenően – irreálisan kedvező feltételek – kamatmentes fix törlesztés – társulnak. Amit a hirdetésekben nem közölnek a szerződő féllel, az az, hogy a befizetett részletek ellenére a felvenni kívánt összeg nem jár automatikusan. A mókuskerékből kiszállni nehéz, szinte lehetetlen. A befizetett összegek után kamat nem jár, és ha végig is viszi a szerződő a törlesztési futamidőt, akkor sem biztos, hogy azonnal megkapja a kért összeget.
A kifizetés a gyakorlatban a puszta szerencsén – és a becsatlakozó többi tag további rendszeres befizetésein – múlik, és a tapasztalatok alapján szinte senki nem jut a kívánt összeghez, és/vagy a vásárlási joghoz. A beszervezett ügyfél pedig csak fizet és fizet, idővel elunja, de az addig kedves „pénzügyi tanácsadó”, aki beszervezte, már nem veszi fel a telefont – a legtöbb esetben nem szerepeltetik saját cégnevüket a hirdetésekben, kapcsolattartás csak a beszervező közvetítőn keresztül lehetséges –, vagy ha igen, amivel szembesül, az nem lesz kellemes. A várt összeg nem érkezik meg és a befizetett részleteknek is bottal üthetik a nyomát. Marad a kilépés, az elbukott – jobb esetben csak – tíz- vagy százezrek, és a feljelentés a fogyasztóvédelemnél meg a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH).