Nemrégiben írtunk az apróhirdetési oldalakon futótűzként terjedő internetes csalásokról. Amint arról az MNO beszámolt, egyre több csaló specializálja magát a naiv internetezőkre, akik a legkisebb gyanú nélkül utalják el az apróhirdetési oldalakon mélyen áron alul kínált telefonokra, konzoljátékokra vagy babakocsikra a feltüntetett vételárat. A többnyire pár tízezer forintra rúgó összegért cserébe persze semmit nem kapnak, a hirdetőnek nyoma vész, és marad a szégyennel vegyes tanulság, amit a saját kárán tapasztalt meg a gyanútlan, jóhiszemű károsult. Az MNO arról is írt már, hogy mit lehet tenni, ha már megtörtént a baj, de érdemesebb az utalás előtt aprólékosan tájékozódni.
Ha mégis előre utalva szeretne vásárolni belföldön, magyar bankszámlára utalva, akkor érdemes felkeresni egy civil kezdeményezés alapján indult weboldalt. Az egyik, inkognitóját megőrizni kívánt alapító internetes csalók áldozataként döntött úgy, hogy felveszi a harcot a csalókkal szemben. A portál a károsultak feljelentései alapján rendszerezi a csalók által használt számlaszámokat, és egy kereső segítségével egy kattintással ellenőrizhető, hogy a megadott számlaszámmal követtek-e el már csalást. Az MNO az Internetes Károsultakért portál szerkesztőjét kérdezte az eddig tapasztaltakról.
„Az online előreutalásos rendszer korábban kiválóan működött, bár akkor is voltak elvétve csalások. 2013-ban rohamosan megnőtt ez a szám. Az emberek többsége nem a csaló fejével gondolkodik. Azt gondolják hogy egy adott számlaszámhoz tartozó tulajdonos nem csalhat, hiszen akkor minden kiderülne róla a számlaszám alapján.
Nincsenek tisztában azzal, hogy egy adott számlaszámhoz bármilyen nevet meg lehet adni, függetlenül a számlaszám valódi tulajdonosának nevétől” – mondta el az MNO megkeresésére a névtelenséget kérő oldalszerkesztő, aki azt is elmondta hogy az oldalon található számlaszám-nyilvántartásnak köszönhetően tucatnyi csalást sikerült megelőzni.
A csalókergető admin a külföldön már jól bevált PayPal fizetési rendszert sem tartja jó megoldásnak. „A PayPal rendszer nem megoldás, mert ott is rögtön átmegy az utalás, több ilyen esetünk volt már. Nemrégiben tettünk közzé éppen egy ilyet, ahol a sértett panaszkodott hogy miért küldték el a pénzt a vevőnek, amikor a csomagban nem az a termék volt amit megrendelt. Hiába a panasz, a pénzt felvették. Ilyen esetekben még kevesebb az esély arra hogy bármi is kiderüljön a csalóról” – vázolta tapasztalatait az Internetes Károsultakért honlap szerkesztője, aki a megoldást a szabálysértési értékhatár drasztikus csökkentésében látja.