„Tegnap még csak figyelmeztetett a rendőr, de néhány héten belül kötelező lesz a nappali menetfény használata minden autón – én ezen meglepődtem... De ha már így van, itt egy tipp, hogyan lehet INGYEN hozzájutni... ” – olvasható egy kéretlenül jött e-mailben. Ingyen. Na, persze. A dolog egy hatalmas logikai bukfenccel fokozódik, ugyanis a levél szerzője szerint a menet közben folyamatosan égetett karácsonyfaégő-szerű beépített látványelem üzemanyagot is spórol.
„Lakott területen kívüli úton a forgalomban résztvevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.”
Az eBayen ingyenes postázással mintegy 2000 forintért beszerezhető autós dizájner kiegészítőt a levélben akciósan kínálják tizenegyezer forint plusz postaköltségért. Az üzemanyag-megtakarítást a reklámanyag a következőképpen magyarázza: „A White Light csökkenti az autó áramfelvételét, ezáltal a generátornak kisebb a terhelése, így csökkenti a motor terhelését és az üzemanyag-fogyasztást is – tankolásonként akár 1000 forinttal, vagyis a White Light akciós ára most akár 10 tankolás alatt megtérül!!! ” – kecsegtetik a gyanútlan autóst. Tehát az állandó üzemelés, ami pluszenergiával jár – még ha LED-izzókról is van szó – a hirdető szerint nemhogy terhelné a generátort, hanem még kevesebb energiát is fogyaszt, ami üzemanyagfogyasztás-csökkenéshez vezet. Ezen logika alapján akkor a kellő mennyiséggel felszerelve a jármű akár benzin nélkül is képes működni?
Az MNO által megkérdezett autóvillamossági szakember, és a portálunk autós rovata, az Autó Pult szerkesztőjének véleménye is egybecseng az ügyben. A LED-es állandó menetfény valóban kevesebbet fogyaszt, mint a hagyományos fényszóró, és gazdaságosan helyettesítheti is nappali fényviszonyok mellett a KRESZ által kötelezően előírt tompított fényszóró használatot, de elenyésző mennyiségű üzemanyag spórolható meg vele.
Mindez persze függ attól is, hogy milyen elektronikát használ az ember a gépjárműben, és mekkora az üzemanyag-fogyasztása az adott autónak. A hirdetés azon állítása, hogy tankolásonként 1000 forintot is megspórolhat a menetfényt használó autós, további kérdéseket is felvet: egy tele tankolásnál spórolható meg ekkora összeg, vagy már pár ezer forintos tankolásnál is érezhető az ezerforintos spórolás?
A szakértők szerint az egy tele tankot és átlagos használatot figyelembe véve a reális megtakarítás 3-5 deciliter üzemanyag lehet a nappali fénnyel, de csak akkor, ha nem használunk se tompított fényszórót, se ködlámpát, se szivargyújtót. A spamben beígért 1000 forint mintegy 2,5 literes megtakarítása – bármilyen alapegységre is számolva – csak a mesék világában létezik.
A magyar rendőrség sajtóosztályát is megkérdeztük, hogy ellenőrzik-e a rendőrök az utakon az állandó menetfény meglétét. Az ORFK Kommunikációs Szolgálatától jött válaszból megtudtuk, hogy „...2011 februárjától csak olyan személykocsi helyezhető újonnan forgalomba, amely rendelkezik gyári nappali menetjelző lámpával. A korábban forgalomba helyezett járművekre ez az előírás azonban nem vonatkozik.”
De mikor kötelező a nappali menetfény? „A nappali menetjelző lámpa használata akkor kötelező, ha lakott területen kívül a tompított fényszórót a jármű vezetője nem kívánja használni. Önmagában azonban a nappali menetjelző lámpa beszerelése és használata nem kötelező, ezért azt a rendőrség értelemszerűen nem ellenőrzi” – cáfolta meg hivatalosan is a reklámlevél állítását az Országos Rendőr-Főkapitányság kommunikációs osztálya.