A történet még tavaly októberben kezdődött, az MNO-hoz ekkor fordult egy Fejér megyei fogyasztó a panaszával. Az MNO október 30-án kérte ki az ügy kapcsán a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal állásfoglalását, a hivatal pedig november 11-én azt válaszolta, hogy tudomást szerzett a problémáról és vizsgálatot indított. Nos, talán kissé hosszú ideig tartott a vizsgálat, de lezárták és megérkezett az MEKH közleménye:
„A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz több fogyasztói jelzés érkezett, melyek szerint az E.ON Energiaszolgáltató Kft. által kibocsátott 2013. júliust követő részszámlákban az elszámolt mennyiség indokolatlanul eltér az ezt megelőzően kiszámlázott mennyiségektől. A fogyasztói bejelentések nyomán a MEKH hatósági vizsgálatot indított és megállapította, hogy a szolgáltató megsértette a hivatal által jóváhagyott üzletszabályzatában foglalt egyes rendelkezéseket. A jogsértés miatt a hivatal az engedélyest hárommillió forint összegű bírsággal sújtotta.”
Amint arról az MNO tavaly novemberben már írt, egy martonvásári fogyasztó figyelt fel arra, hogy az E.ON-tól olyan gázszámlát kapott, amely a rezsicsökkentés ellenére magasabb volt, mint korábban. Elcsodálkozott ezen, de szitkok helyett inkább utánajárt a kérdésnek. Az ügyfélszolgálattól azt a választ kapta, hogy programhiba miatt az E.ON nem az éves átalánydíj 1/12-ét számlázza ki havonta, hanem az 1/10-ét. Ez esetenként és havonta közel 20 százalékkal magasabb számlát eredményezett, ami nagyjából semlegesíthette a kormány által tavaly bevezetett 20 százalékos rezsicsökkentést. Az éves elszámolás alkalmával persze ezt az összeget figyelembe vették, de közben a szolgáltató kamatoztathatta az összeget, a lélektani hatásról nem is beszélve.
Az ügy kapcsán akkor megkerestük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH), amely válaszában kihangsúlyozta, hogy „ a 28/2009. (VI.25.) KHEM rendelet alapján az alapdíj egyéves – jogszabályban meghatározott mértékű – díj, melyet a felhasználó havi ütemezéssel köteles megfizetni azzal, hogy az alapdíj havi összege minden hónap első napján esedékes. Az E.ON Energiaszolgáltató Kft. üzletszabályzata alapján az alapdíj naptári évre vonatkozóan kerül meghatározásra, havi részletezésben. Álláspontunk szerint tehát az alapdíj egyéves díj, melyet a fogyasztó 12 havi egyenlő részletben köteles a szolgáltató részére megfizetni.”