A hiba a kereskedő készülékében van

Nem minden kereskedő tartja magára nézve kötelezőnek a nemrégiben változott jótállási szabályokat.

Horváth Attila
2014. 10. 08. 12:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután rövid időn belül másodszor is meghibásodott, úgy döntöttem, nem kell a telefon. Visszakértem az árát, de az üzletben hallani sem akartak róla, pedig biztos voltam benne, hogy jogom van hozzá – kezdte történetét olvasónk. Besenyei János a jogi lépések megtétele előtt úgy döntött, lapunkhoz fordul problémájával.

A nyugdíjas férfi családja támogatásával januárban vásárolt egy okostelefont a veszprémi Vöröskő Kft. tulajdonában lévő Euronics műszaki üzletlánc egyik újpesti boltjában. Az új készüléket olvasónk csak két hét múlva próbálta ki, amikor kiderült, a telefon akkumulátora gyári hibás. Az eszközt visszavitte az üzletbe, ahol garanciális javítást vállaltak. Két hét múlva azonban újabb problémát észlelt a férfi, az érintőképernyő ugyanis nem engedelmeskedett a parancsoknak, ezért a készülék újra szervizbe került. Ezt követően olvasónk egy korábbi cikkünkkel tért vissza a kereskedőhöz, amelyben arról írtunk, hogy többszöri meghibásodás, sikertelen javítás után a fogyasztó vissza is kérheti a termék vételárát.

– Még szervizelték a telefont, amikor bevittem a szabályok változásáról szóló írást. A szervizben azonban nem vettek komolyan, mire panaszlevelet írtam a cég vezetőjének. Rövidesen elutasító választ írt a Vöröskő Kft. egyik ügyfélszolgálatos munkatársa, de még csak ki sem postázták, hanem telefonon jelezték, hogy vissza kell mennem a Euronics IV. kerületi üzletébe, hogy elolvassam. A levélben közölték, nem cserélik és nem adják vissza a vételárat, vegyem át a készüléket, mert nem tudják tovább tárolni – emlékezett vissza a panaszos. Besenyei János ezután kereste fel szerkesztőségünket, mondván, esete jól példázza, miként használják ki egyes kereskedők a fogyasztók hiszékenységét.

Lapunk kikérte az ügyben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság álláspontját. Kérdésünkre megerősítették: amennyiben a javítások eredménytelenül végződnek, a fogyasztó jogszerűen érvényesítheti hibás teljesítésen alapuló igényeit, vagyis kérheti a termék cseréjét, a vételár utólagos csökkentését, illetve a vételár teljes egészének visszafizetését. A hatóságnál hangsúlyozták, arra nem vonatkozik az előírás, hogy pontosan hányadik sikertelen javítási kísérlet alapozza meg a fogyasztó igényét, mert ezt több körülmény határozza meg. Ilyen például a sikertelen javítások száma, a vásárlónak okozott kényelmetlenség, illetve az általa kifizetett ellenérték mértéke.
Ezután e-mailben kerestük meg a szcientológiai egyházhoz kötődő Euronics ügyfélszolgálatát. Arra voltunk kíváncsiak, hogy gyakran érkeznek-e hasonló panaszok hozzájuk, illetve milyen ügyfélkapcsolati irányelveket követ az áruházlánc. Érdeklődtünk arról is, miért nem postázták ki a fogyasztónak a kérését elutasító levelet, illetve hogy mekkora helyet foglal a telefon, amiért nem tudják tovább tárolni.

Másnap olvasónk azt jelezte, az Euronics ügyfélszolgálatáról telefonhívást kapott, amelyben udvariasan megkérték: fáradjon be az üzletbe, választhat másik készüléket, vagy visszakaphatja az okostelefon árát. Olvasónk a vételár visszatérítését választotta. Lapunk viszont azóta sem kapott választ a feltett kérdésekre a Vöröskő Kft.-től, még üzletükbe sem hívtak be, hogy esetleg elolvashassuk a levelet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.