Jelentős lehet a biztonsági kockázata annak az új online átutalási szolgáltatásnak, amely nemrégiben jelent meg hazánkban – állítja a Magyar Nemzeti Bank és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal. A szolgáltatás lényege, hogy az internetes vásárló a gyorsabb árukiszállítás érdekében nem saját bankjának honlapján keresztül, hanem a szolgáltató cég internetes felületén – webbanki azonosítóját és jelszavát megadva – indítja átutalását a kereskedőnek. A hatóságok szerint a szolgáltatás igénybevétele jelentős biztonsági kockázat a bankszámla-tulajdonosnak, hiszen a számla feletti rendelkezés lehetőségét harmadik személynek adja át. Azt javasolják, ha ilyen jellegű szolgáltatást vesz igénybe a számlatulajdonos, előbb mindenképpen tájékozódjon, miként tudja esetleges kártérítési igényét érvényesíteni.
Bár a hatóságok közleménye nem nevesíti a szolgáltatást nyújtó céget, a Sofort AG magára ismert, s ugyancsak közleményben igyekezett bizonyítani igazát. Állításuk szerint majdnem egy tucat európai országban vannak jelen, s hetvenmillió átutalás után sem jelentkezett egyetlen ügyfél sem, hogy kár érte volna a szolgáltatás miatt.
– Amennyiben valamely ügyfelünk mégis azt tapasztalja, hogy a webfelületünkön megadott banki adataival visszaélve megkárosították, úgy forduljon hozzánk, illetve keresse meg saját bankját. Ebben az esetben száz százalékig megtérítjük a keletkezett kárt – válaszolta kérdésünkre Berend Dóra, a Sofort AG országmenedzsere. Nehezítheti ugyanakkor a kapcsolatfelvételt, hogy bár a cég tájékoztatása szerint magyar nyelven foglalkoznak a problémás ügyekkel, az általunk küldött e-mail megkeresésre angol nyelvű választ kaptunk. A társaságnál ugyanakkor azt sérelmezik, hogy a két magyarországi hatóság kockázatosnak nevezi szolgáltatásukat. Az Európai Bizottság ugyanis nem engedélyezi a bankoknak, hogy letiltsák a Sofort által alkalmazott online fizetési módot. Így hazánkban sem korlátozhatják a rendszert.
Egy neve mellőzését kérő banki szakember kérdésünkre kifejtette: érthető a bankok húzódozása a technológia alkalmazásától, hiszen nekik a nyilvánvaló ügyfélhibától (például a bankkártya mellett tárolt PIN kód) eltekintve kötelező a keletkezett károkat megtéríteni. Több bankot is megkérdeztünk az újfajta fizetési módról. Egy részük elzárkózott a rendszer minősítésétől, a válaszadók mindegyike pedig óva intette ügyfeleit a szolgáltatás igénybevételétől.