Az akciós áru vásárlásánál is teljesek a jótállási jogok

A régi „háromnapos szabály” már nem él, tehát a fogyasztók csupán minőségi kifogás esetén léphetnek fel.

2014. 12. 11. 4:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vásárlók igényeit a termékek cseréjére gyakran elutasítják az eladók arra hivatkozva, hogy a karácsonyi akció miatt az eredeti vételárnál jóval olcsóbb volt az adott termék, azonban a vásárló jogát a törvény szerint ez nem befolyásolja – hangsúlyozta a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) az év végi ünnepi vásárlások jellemző fogyasztóvédelmi kérdéseit összefoglaló közleményében.

Az egyesület az MTI-nek eljuttatott szerdai közleményében emlékeztet, hogy hibás termék esetén a kereskedőtől kapott nyugtával a fogyasztónak joga van elsősorban a meghibásodott árucikkek javítására vagy kicserélésére, másodsorban vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére.

A Köfe szerint bizonyos vállalkozások egyéb okokra való hivatkozással próbálják a fogyasztók jogait korlátozni, de az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet értelmében a kereskedő a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodott terméket köteles kicserélni, és még arra sem hivatkozhat, hogy számára a csere aránytalan többletköltséggel járna.

A közlemény kiemelte, hogy a régi „háromnapos szabály” (bármilyen terméket három napon belül visszavihetnek és visszakérhetik annak vételárát) már nem él, tehát a fogyasztók csupán minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért a kereskedővel szemben.

Tönkrement ajándékok esetén reklamálni kell a kereskedőnél, aki erről jegyzőkönyvet köteles felvenni, a bejelentés egy példánya mindig a vásárlót illeti meg, amelyre a vállalkozás köteles harminc napon belül válaszolni.

A legtöbb árucikk esetében a vásárlástól számított két évig lehet többek közt javítást és cserét kérni, ha a termék alapvetően hibás volt. Az első hat hónapban a kereskedő bizonyíthatja, hogy a meghibásodás a vásárlást követően keletkezett, ezért nem jogos a vásárló kérése, a következő másfél évben viszont már a fogyasztónak kell igazolnia szakvéleménnyel, hogy eleve hibás terméket kapott a vásárláskor. Ez alól kivételek a tartós fogyasztási cikkek, mint az LCD tévék és a 10 ezer forintnál drágább mobiltelefonok, ezekre ugyanis kötelezően egyéves jótállás vonatkozik, amely idő alatt végig a kereskedőnek kell bizonyítani, ha úgy véli, hibátlan terméket értékesített.

Egyes boltok az ünnepekre való tekintettel azzal biztatják a vásárlót, hogy az ajándékot akkor is kicserélik, amennyiben az nem nyeri el később a megajándékozott tetszését. Az egyesület szerint ilyen esetben a kereskedői ígéretet érdemes ráíratni a kapott nyugtára.

A Köfe felhívja a figyelmet arra is, hogy interneten rendelt termékek vásárlásától a fogyasztó a kiszállítástól számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat. Az árucikket ekkor a fogyasztónak saját költségén kell visszajuttatnia a vállalkozásnak, amely köteles visszautalni a kifizetett vételárat.

Az elállás joga alól kivételt képeznek a romlandó termékek vagy többek között az az eset, ha a megrendelt CD-t vagy DVD-t a vásárló már felbontotta, esetleg a terméket magánszemélytől vásárolta.

Ha a vevőnek akár az internetes vásárlás miatt támad vitája a kereskedővel, vagy nem állnak szóba vele hibás termék esetén, akkor a békéltető testületek ingyenesen segítenek az ügy megoldásában – hangsúlyozta a Köfe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.