Újabb szolgáltatás: így is befizetheti csekkjeit

Utánajártunk, hogy mire is kell figyelniük azoknak, akik csekkautomatával akarják elkerülni a sorban állást.

Konopás Noémi
2015. 03. 04. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A technika vívmányainak hála, ma már nem kell kígyózó sorokban állva, sárga csekkekkel a kezünkben végigvárnunk a sorunkat a postán, ha rendezni akarjuk közüzemi számláinkat. Nemcsak az interneten fizethetünk ugyanis, hanem már az üzletházakban elhelyezett postai automaták segítségével, sőt akár a Tescóban nagy bevásárlás közben is, legalábbis elvileg.

A Magyar Posta Zrt. a gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálás érdekében február második hetében húsz csekkbefizető automatát állított üzembe. Az üzletházakban elhelyezett automaták esetében – igazodva az üzletház nyitvatartási idejéhez – az ügyfelek tágabb időintervallumban tudják befizetni csekkjeiket – tájékoztatta e-mailben az mno.hu-t Apáti-Tóth Kata. A Magyar Posta Zrt. szóvivője elmondta: a kezdeti tapasztalatok kedvezők, a két és fél hete üzembe állított automaták segítségével több ezer ügyfél több mint 10 ezer csekket fizetett be, több mint 100 millió forint értékben. A posta ezen a héten még fokozottabb igénybevételre számít, a csekkbefizetés szempontjából ugyanis a legintenzívebb időszak a hónap első pár napja.

Az automatán teljes gépi kitöltésű – a bizonylat jobb alsó sarkában, a felső OCR számsor utolsó 2 kódja: <31><51> – sárga és fehér csekkel teljesíthető befizetés, de hamarosan valamennyi típus használható lesz. A gépi kitöltésű bizonylatról az automata automatikusan beolvassa az adatokat. Amennyiben nem sikerül értelmeznie a gépnek, az adott megbízást nem fogadja el. Ilyen csekkel postai szolgáltatóhelyen, illetve a posta által lehetővé tett egyéb alternatív fizetési móddal kezdeményezhető befizetés – olvasható a posta honlapján.

Egy fizetési tranzakció keretében maximum öt csekket lehet beolvasni, legfeljebb 290 ezer forint értékben. A végösszeget bankkártyás fizetéssel egyenlíthetjük ki, a fizetés kártyás vásárlási tranzakciónak minősül – mondta Apáti-Tóth Kata. A befizetés tényét az automata által nyomtatott bizonylat segítségével igazolhatjuk, így ezt érdemes gondosan megőriznünk. Az automata eredeti állapotában visszaadja a befizetett csekket, így figyelnünk kell arra, hogy véletlenül se fizessük ki még egyszer, mert a dupla befizetésért a posta felelősséget nem vállal.

Arra a kérdésünkre, hogy az internetes csekkbefizetés világában milyen pluszt nyújthat ez a módszer, a posta szóvivője így válaszolt: „jelenleg a közüzemi számlák kétharmadát csekken fizetik be a fogyasztók, így még mindig ez a legnépszerűbb számlakiegyenlítési mód. A Magyar Posta célja, hogy a kedvelt, hagyományos termékeit megújítsa, ezért ügyfeleinek igényeire reagálva folyamatosan fejleszti azokat. Ezen fejlesztési sorba tartozik a csekkbefizető automaták üzembe állítása, amellyel az ügyfelek gyorsan, egyszerűen, tágabb időintervallumban is el tudják érni a Magyar Posta ezen szolgáltatását”. A szóvivő arról is szólt, hogy a hálózat további bővítéséről igénybevétel függvényében döntenek.

Lassan egy hónapja, február 9-én, a Tescónál is elindult egy csekkbefizető szolgáltatás: a cég 209 üzletében 226 darab, csekkpontnak nevezett terminál várja azokat, akik ilyen módon kívánják rendezni csekkjeiket. Ilyenkor nem kell mást tennünk, csak az automatába kell helyeznünk a csekket, amelyet a gép leolvas, majd kódot nyomtat egy bónra. Ha ezt felmutatjuk az áruház pénztárában, készpénzzel tudjuk rendezni a számlánkat. A Tescónál arról tájékoztatták lapunkat, hogy a fejlesztés második szakaszában bankkártyás fizetésre is lesz lehetőség. Kíváncsiak voltunk, hogy eddig mennyien vették igénybe ezt a szolgáltatást, de a cég egyelőre nem tudott az automaták használatára vonatkozó információkkal szolgálni.

Ne számítsunk azonban arra, hogy az összes csekkünket be tudjuk fizetni a Tesco csekkpontnál, ugyanis egyelőre csak a GDF Suez csatlakozott ehhez az alternatív csekkbefizetési rendszerhez. „A díjbeszedési konstrukció okán azon szolgáltatók csekkjeit tudjuk elfogadni, akikkel szerződésben állunk. Ennek érdekében a Tesco folyamatos tárgyalást folytat a legnagyobb közüzemi és telekommunikációs szolgáltatókkal” – tájékoztatta e-mailben az mno.hu-t Balogh Réka, a Tesco vállalati kapcsolatokért felelős asszisztense. A szolgáltatás bevezetését ő is a vásárlói szokások részletes vizsgálatával indokolta.

„A szolgáltató akkor tekinti befizetettnek a csekket, amint a készülék által generált QR-kód beolvasásra kerül a kasszáknál, majd a vásárló kifizeti a csekk értékét a pénztáraknál. Amennyiben a csekkbefizetés után a szolgáltató továbbra is követelésként kezeli a már rendezett, befizetett csekket, akkor a szolgáltatóhoz kell a vásárlónak fordulnia a pénztárnál kapott blokkal, így igazolva a befizetés tényét. Csakúgy mint a postai csekkes befizetés esetén” – hívta fel a figyelmet Balogh Réka, aki arról is informálta az mno.hu-t, hogy mivel a díjbeszedési konstrukció nem számít pénzforgalmi szolgáltatásnak, ezért nem szükséges hozzá az MNB engedélye.

Korábban a Népszabadság arról számolt be, hogy az áruházláncnak a megoldást leszállító Digit Pont Network Kft. nevű cég a Postabank volt vezére, Princz Gábor érdekeltségébe tartozik. A lap úgy tudja, hogy a projektre két pénzintézettől több mint 1,3 milliárd forint hitelt kapott a társaság, ebből 1,1 milliárdot a Széchenyi Banktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.