A technika vívmányainak hála, ma már nem kell kígyózó sorokban állva, sárga csekkekkel a kezünkben végigvárnunk a sorunkat a postán, ha rendezni akarjuk közüzemi számláinkat. Nemcsak az interneten fizethetünk ugyanis, hanem már az üzletházakban elhelyezett postai automaták segítségével, sőt akár a Tescóban nagy bevásárlás közben is, legalábbis elvileg.
A Magyar Posta Zrt. a gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálás érdekében február második hetében húsz csekkbefizető automatát állított üzembe. Az üzletházakban elhelyezett automaták esetében – igazodva az üzletház nyitvatartási idejéhez – az ügyfelek tágabb időintervallumban tudják befizetni csekkjeiket – tájékoztatta e-mailben az mno.hu-t Apáti-Tóth Kata. A Magyar Posta Zrt. szóvivője elmondta: a kezdeti tapasztalatok kedvezők, a két és fél hete üzembe állított automaták segítségével több ezer ügyfél több mint 10 ezer csekket fizetett be, több mint 100 millió forint értékben. A posta ezen a héten még fokozottabb igénybevételre számít, a csekkbefizetés szempontjából ugyanis a legintenzívebb időszak a hónap első pár napja.
Az automatán teljes gépi kitöltésű – a bizonylat jobb alsó sarkában, a felső OCR számsor utolsó 2 kódja: <31><51> – sárga és fehér csekkel teljesíthető befizetés, de hamarosan valamennyi típus használható lesz. A gépi kitöltésű bizonylatról az automata automatikusan beolvassa az adatokat. Amennyiben nem sikerül értelmeznie a gépnek, az adott megbízást nem fogadja el. Ilyen csekkel postai szolgáltatóhelyen, illetve a posta által lehetővé tett egyéb alternatív fizetési móddal kezdeményezhető befizetés – olvasható a posta honlapján.
Egy fizetési tranzakció keretében maximum öt csekket lehet beolvasni, legfeljebb 290 ezer forint értékben. A végösszeget bankkártyás fizetéssel egyenlíthetjük ki, a fizetés kártyás vásárlási tranzakciónak minősül – mondta Apáti-Tóth Kata. A befizetés tényét az automata által nyomtatott bizonylat segítségével igazolhatjuk, így ezt érdemes gondosan megőriznünk. Az automata eredeti állapotában visszaadja a befizetett csekket, így figyelnünk kell arra, hogy véletlenül se fizessük ki még egyszer, mert a dupla befizetésért a posta felelősséget nem vállal.
Arra a kérdésünkre, hogy az internetes csekkbefizetés világában milyen pluszt nyújthat ez a módszer, a posta szóvivője így válaszolt: „jelenleg a közüzemi számlák kétharmadát csekken fizetik be a fogyasztók, így még mindig ez a legnépszerűbb számlakiegyenlítési mód. A Magyar Posta célja, hogy a kedvelt, hagyományos termékeit megújítsa, ezért ügyfeleinek igényeire reagálva folyamatosan fejleszti azokat. Ezen fejlesztési sorba tartozik a csekkbefizető automaták üzembe állítása, amellyel az ügyfelek gyorsan, egyszerűen, tágabb időintervallumban is el tudják érni a Magyar Posta ezen szolgáltatását”. A szóvivő arról is szólt, hogy a hálózat további bővítéséről igénybevétel függvényében döntenek.
Lassan egy hónapja, február 9-én, a Tescónál is elindult egy csekkbefizető szolgáltatás: a cég 209 üzletében 226 darab, csekkpontnak nevezett terminál várja azokat, akik ilyen módon kívánják rendezni csekkjeiket. Ilyenkor nem kell mást tennünk, csak az automatába kell helyeznünk a csekket, amelyet a gép leolvas, majd kódot nyomtat egy bónra. Ha ezt felmutatjuk az áruház pénztárában, készpénzzel tudjuk rendezni a számlánkat. A Tescónál arról tájékoztatták lapunkat, hogy a fejlesztés második szakaszában bankkártyás fizetésre is lesz lehetőség. Kíváncsiak voltunk, hogy eddig mennyien vették igénybe ezt a szolgáltatást, de a cég egyelőre nem tudott az automaták használatára vonatkozó információkkal szolgálni.
Ne számítsunk azonban arra, hogy az összes csekkünket be tudjuk fizetni a Tesco csekkpontnál, ugyanis egyelőre csak a GDF Suez csatlakozott ehhez az alternatív csekkbefizetési rendszerhez. „A díjbeszedési konstrukció okán azon szolgáltatók csekkjeit tudjuk elfogadni, akikkel szerződésben állunk. Ennek érdekében a Tesco folyamatos tárgyalást folytat a legnagyobb közüzemi és telekommunikációs szolgáltatókkal” – tájékoztatta e-mailben az mno.hu-t Balogh Réka, a Tesco vállalati kapcsolatokért felelős asszisztense. A szolgáltatás bevezetését ő is a vásárlói szokások részletes vizsgálatával indokolta.
„A szolgáltató akkor tekinti befizetettnek a csekket, amint a készülék által generált QR-kód beolvasásra kerül a kasszáknál, majd a vásárló kifizeti a csekk értékét a pénztáraknál. Amennyiben a csekkbefizetés után a szolgáltató továbbra is követelésként kezeli a már rendezett, befizetett csekket, akkor a szolgáltatóhoz kell a vásárlónak fordulnia a pénztárnál kapott blokkal, így igazolva a befizetés tényét. Csakúgy mint a postai csekkes befizetés esetén” – hívta fel a figyelmet Balogh Réka, aki arról is informálta az mno.hu-t, hogy mivel a díjbeszedési konstrukció nem számít pénzforgalmi szolgáltatásnak, ezért nem szükséges hozzá az MNB engedélye.
Korábban a Népszabadság arról számolt be, hogy az áruházláncnak a megoldást leszállító Digit Pont Network Kft. nevű cég a Postabank volt vezére, Princz Gábor érdekeltségébe tartozik. A lap úgy tudja, hogy a projektre két pénzintézettől több mint 1,3 milliárd forint hitelt kapott a társaság, ebből 1,1 milliárdot a Széchenyi Banktól.