Felbontsam, vagy ne bontsam, ez itt a kérdés

Az áruházak olykor trükkösen fogalmaznak a jótállással kapcsolatban, ezért nem árt ismerni a szabályokat.

B. Molnár László
2018. 01. 13. 15:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokszor tapasztalhatjuk, hogy az ajándékba adott vagy kapott különböző áruk esetleges cseréjénél, visszavásárlásánál gondok merülnek fel. Főleg azóta, hogy egyre népszerűbb az online kereskedelem, valamint akkor, ha megtévesztők a webáruházak jótállásra vagy cserére vonatkozó feltételei. Nézzünk egy példát: az egyik e-kereskedő cégnél vásároltak karácsony előtt egy szoftvert, aminek a számlájára – igen megtévesztő módon – azt írták rá, hogy a jótállás nem vonatkozik a szoftver hordozójára, csak magára a programra, mint szellemi termékre, így a pénzvisszatérítési igényét csak abban az esetben érvényesítheti a vásárló, ha a szoftver csomagolása bontatlan. Joggal kérdezheti valaki, miként derülhet ki egy szoftverről, hogy hibás, ha nem csomagolhatják ki a hordozó lemezt? A válaszhoz különbséget kell tennünk az indoklás nélküli visszaküldés és a jótállás érvényesítése között.

A webáruházaknak bizonyos határidőn belül általában indoklás nélkül is vissza kell venniük a termékeket, ha a vevő ezt igényli, de nem minden esetben. Mátyás Petra, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője elmondta, tipikusan ilyen termékek például a CD-n vagy DVD-n árult hanghordozók és a játékszoftverek, amelyeket felbontás után már nem lehet indoklás nélkül visszaküldeni a boltba. Ez vonatkozik az olyan zárt csomagolású termékere is, amelyeket egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem veszik vissza. Ilyen például egy borotva, alsónemű vagy vagy más, hasonló jellegű termék. – Ugyanakkor a webáruháznak pontosan meg kell nevezniük, hogy mely árucikkek minősülnek higiéniai vagy egészségvédelmi okból vissza nem küldhetőnek. Vannak ugyanakkor olyan termékek – például egy laptop vagy egy televízió –, amelyeknél ha a vásárló eláll, nem kötheti ki a webáruház, hogy meglegyen az eredeti, sértetlen csomagolás. Sőt azt sem, hogy a termék kifogástalan állapotban legyen. Ha az árucikk esetleg sérült, azt az áruháznak csökkentett értéken kell beszámítania. Ugyanakkor senki nem állhat el olyan terméktől, amelyet a fogyasztó személyére szabtak, továbbá a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző terméket sem lehet indoklás csak úgy visszaküldeni a boltba.

A fentiektől egészen eltérő szabályok vonatkoznak ugyanakkor a hibás teljesítés miatti elállásra, vagyis a szavatossági jog érvényesítésére. Ekkor értelemszerűen nem számít a csomagolás sértetlensége. – Ha a felbontást követően valaki rájön, hogy hibás árut vásárolt, akkor előbb ezt be kell jelentenie, majd ki kell töltenie egy jegyzőkönyvet, és vissza kell adnia a rossz terméket az eladónak – sorolja az ide vonatkozó teendőket Mátyás Petra. Az eladó pedig ez után a bevett rutint alkalmazva megvizsgáltatja a reklamált árut, és ha a szakértői vélemény igazolja a hibát, akkor a cég eldönti, hogy javítja, kicseréli vagy visszaveszi-e a hibás árut, netán más termék vásárlásakor árkedvezményben részesíti-e a vevőt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.