– Három alkalommal volt eddig Budapesten, hogyan emlékszik vissza az első látogatására, ami még javában a kommunizmus idején történt?
– A World Press Photo zsűrijében voltam Amszterdamban, ha jól emlékszem, 1976-ban. Keleti Éva is ott volt, és megkérdezte, miért nem teszek egy utazást Budapestre. Mert még senki sem hívott – válaszoltam, mire ő felajánlotta, hogy küldenek nekem egy meghívólevelet az első budapesti Robert Capa-kiállítás apropóján. Úgyhogy vonatra szálltam Amszterdamban, és egyetlen bécsi átszállással már meg is érkeztem Budapestre. Aztán később visszatértem még a World Press kapcsán, és megismerkedtem olyan kiváló magyar fotósokkal, mint például Révész Tamás vagy Korniss Péter. Legutóbb pedig egy Cornell Capa-kiállítás kapcsán voltam itt.
– Capát ön csak úgy szokta emlegetni, mint a magyar bátyját. Mesélt önnek a szülőföldjéről történeteket?
– Nem állíthatnám, hogy sokat mesélt volna Magyarországról, bár néha viccelődött a témával. Capának igazából sohasem volt egyetlen igazi otthona. Hotelekben élt. Sok időt töltöttem vele Londonban, Párizsban, New Yorkban. Nem is beszélve a háborús időkről. Én voltam a képszerkesztője a normandiai partraszállás, vagyis a D-Day idején. Ismeri a könyvemet? [Morris előveszi a Get the Picture című könyvét – a szerk.] Itt ez a fotó Omaha Beachről, ahol a partraszállás történt, és ez itt az első kép, ami erről készült. Itt vannak azok a fotósok, akik még fotóztak a D-Day során, itt elöl meg én (egy másik képre mutat – a szerk.).
– Capa elég furcsa arcot vág ezen a fotón
– Mindig ezt csinálta, folyton viccelt. Bármilyen csoportkép készült, ilyen különös arcokat vágott. Amivel persze szokás szerint sikerült megragadnia a figyelmet.
– Milyen érzésekkel gondol vissza arra a pillanatra, amikor úgy döntött, egy időre otthagyja a szerkesztőségi szobát és a háborús helyszínre utazik Normandiába?
– A munkahelyem Londonban volt, mondhatnám akár úgy is, hogy a munka elől lógtam el kicsit a háborúba. Nagyon fiatalon lett belőlem képszerkesztő. A Life képszerkesztője mellett kezdtem asszisztensként, és megismerhettem az összes nagy fotóst, akik akkor ennek a magazinnak dolgoztak. Épp ezért korán komoly tisztelet alakult ki bennem a fotózás iránt, és magamat nem számítottam soha igazán fotósnak. Viszont szerettem volna megtudni, milyen érzés fotóriporterként dolgozni, ezért mentem Franciaországba. Elég hülye döntés volt a részemről, és szerencsés vagyok, hogy túléltem egyáltalán. Kint létem során kétszer is rám lőttek. Csak a véletlennek köszönhetem, hogy életben maradtam.