Mesterséges fényköntös

Kilencven perc. Szinte alig találni olyan zugot a Földön, ahol az emberek többségének ne a futballmeccsek hossza ugrana be a kifejezésről.

Szathmáry István Pál
2015. 11. 15. 20:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Például kilencvenpercnyi időre mesterséges fényköntösbe burkolódik a futballstadionok környéke, és az addig észrevétlen, hétköznapi tárgyak egészen más látványként mutatják magukat – már ha ezt valaki észre is veszi.

A hosszú éveken át a világ számos konfliktusövezetéből tudósító Sopronyi Gyula nem csupán észrevette ezt, de egy egész fotósorozatot szentelt a jelenségnek. Egyfelől a puszta kíváncsiság is vezérelte: mi történik azoknak a stadionoknak a falain kívül, ahol több ezer együtt lélegzik, izgul vagy bosszankodik.

De túl ezen a kontraszton – ami az élettel teli, harsogó világ és az azt körbeölelő hétköznapi, mégis szokatlan állapotba került külvilág ellentétét is jelenti – társadalomkritikát is meg kívánt fogalmazni munkájával, amivel nem mellesleg idén sikerült két kollégájával együtt elnyerni a rangos, most útjára indított Robert Capa Magyar Fotográfiai Ösztöndíjat is.

Hiszen a foci folyamatosan „ügy” nálunk, és a szociológiai vetülete – például a szurkolói kultúra – sem mondható éppen érdektelennek, nem is beszélve a milliárdokból épült stadionok mellett terpeszkedő szegénység látványáról. És még egy tétje is van a sorozatnak: az átmenetiség rögzítése. A jelenleg használt világítástechnika fokozatosan eltűnik az energiatakarékos izzókat előnyben részesítő korszerűsítési előírások folytán. Vagyis annak a fényárnak a látványa, ami a stadionok környékét ma még sok helyen elönti, hamarosan már csak ilyen fényképekről köszön majd vissza.

Bár eleinte Sopronyi a magyar helyzetet kívánta dokumentálni, hamar rájött: munkája akkor lesz igazán teljes értékű, ha külföldi példákkal veti össze a nálunk tapasztaltakat. Ráadásul az ösztöndíj ideje alatt itthon nem buzgott a futballélet sem, így a világ másik pontján található, és a focival szinte közhelyszerűen összekapcsolt Brazília joggal adta magát másik terephelyszínként. Rio de Janeiróban dolgozva az derült ki a fotós számára: a helyzet ott is sokban hasonló a mienkéhez, főleg ami a már említett ellentéteket jelenti a társadalmi jólét és a futballba lapátolt pénz viszonyát illetően.

Sopronyinak két hét állt a rendelkezésére kint, vagyis két hétvége, azaz négyszer kilencven perc alatt kellett a fotókat elkészítenie.

És hogy miért váltott nézőpontot, munkamódszert és tempót az egykori fotóriporter? A váltásra 2012-ben került sor – mesél erről Sopronyi. Ekkor jött vissza Líbiából. Az ott készült képei komoly karriert futottak be, a CNN is használta őket. Ugyanakkor azt érezte, hogy amit csinál, szinte tollbamondás, hiszen a képek nézői nem tudják átélni, milyen egy háborús vagy forradalmi helyzet, a fotós így szinte korlátlanul befolyásolhatja az ezekhez fűződő viszonyukat. Olyan sorozatokban kezdett ezért gondolkodni, amelyeknek témája ismerős a fotók szemlélőinek is. Így azok saját tapasztalataikon keresztül tudnak eljutni sokszor mégis egészen új felismerésekig. Például annak belátására, hogy a stadion közvetlen környezete legalább annyi drámát rejthet, mint maga pálya, ahol a sokat emlegetett kilencvenpercnyi élmény sűrűsödik.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.