McCurry: Úgy járok Indiába, mint más a boltba tejért

Korunk egyik legismertebb fotóművésze harminc év után újra Budapestre látogatott. Megpróbáltunk annyit megtudni róla, amennyit csak engedett.

Herczeg Szonja
2016. 02. 26. 11:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Azt gondolom, hogy az élet akkor szép, ha azt csinálhatjuk, amit szeretnénk, ha járhatjuk a magunk útját. Ehhez pedig rengeteg toleranciára van szükség és arra, hogy a másiknak bőséges teret biztosítsunk. Az élet túl rövid a korlátokhoz – válaszolja a kezében mobilját szorongatva a világhírű fotográfus, Steve McCurry, amikor arról kérdezem, ilyen tempó mellett, amit ő diktál, mennyi idő jut a magánéletre.

A National Geographic talán leghíresebb címlapfotóját, Az afgán lány című képet készítő világjáró művész másfél óra után is rendületlenül állja a felé záporozó kérdéseket. Akkora az érdeklődés iránta a Műcsarnokban megjelent kiállítása miatt (meg úgy egyáltalán), hogy kér öt percet, amíg a toalettjét megigazítja és fellélegzik egy kicsit.

Steve McCurry 1950-ben született, Philadelphiában. Elmondása szerint rosszcsont gyerek volt, aki sokszor került bajba. – Ha valamit változtathatnék a gyerekkoromon, akkor kérnék a szüleimtől egy repülő- vagy hajójegyet, hogy már akkor bejárjam a világot. És kevesebb füvet szívnék – vallotta be nagy kacagások közepette a művész. Először a filmgyártás világa vonzotta, de végül a fotózásnál kötött ki. Milyen jól tette! Olyan helyekre merészkedett, ahova nem sokan tennék be szívesen a lábukat. Közismert az a történet, amikor álruhában átszökött a pakisztáni határon Afganisztánba, közvetlenül a szovjet invázió előtt.

– Akadtak helyszínek és pillanatok, melyek veszélyesek voltak. De ilyenkor azt gondoltam, akkor is megcsinálom ezt a képet, ha belehalok – mondja többször is, mosolyogva, majd hozzáteszi, hogy természetesen nem érdemes egyetlen fotóért sem az életünket kockáztatni.

Steve McCurry vérbeli profi és rettentő türelmes. A pillanatot keresi, azt, ami megfogja. Akár napi 8-10 órán keresztül csak fel-alá járkál, dolgozzon akár konfliktuszónában vagy egy nyugodtabb városban.

– Nem gondolok bele mélyebben abba, hogy mit keresek, csak hagyom, hogy történjenek az események. Tapasztalok. Próbálom meglátni azt, amitől a hely egyedi, más mint a többi – mondja.

És van miből válogatnia. Sosem számolta össze hány országban járt, oda ment, ami érdekelte. A budapesti kiállításon az indiai, pakisztáni, afganisztáni, kambodzsai és tibeti útjain készült képeket láthatjuk, ami csak egy része az életművének. Így könnyen elvégezhető a matek: rengeteg helyen járt. – Indiában kezdtem és talán oda mentem el a legtöbbször, körülbelül nyolcvanszor – meséli – csak idén már kétszer voltam és még csak március van. Úgy járok oda, mintha leugranék egy doboz tejért – meséli nevetve, már a tiszteletére tartott pódiumbeszélgetésen.

– Ennek ellenére nem hiszem azt, hogy fel kell ülnöd egy gépre ahhoz, hogy egy jó fotót készíts. Helyben, a családodon belül is kaphatsz ihletet. Azt fotózd, ami inspirál, ami értelmet ad az életednek – tanácsolja a mester. Mi persze bólogatunk, és nyilván értékeljük a szerénységét, de irigykedünk a tágabb perspektívára.

Természetesen az újságírók a leghíresebb fotójára kíváncsiak, ő pedig ugyanolyan lelkesedéssel mesél a találkozásukról, mint az elmúlt száz interjú során. Beszél a pillanatról, amikor belépett a pakisztáni menekülttáborba és kiszúrta a sok gyerek közül Sarbat Gulát. Nem volt nehéz, világító zöld szeme mindenen áthatolt. – A lány megilletődött, de megengedte, hogy lefotózzam. Azért is szeretem ezt a képet, mert egyszerre több különböző érzelem van az arcára írva.

Később McCurry kiderítette az akkor még ismeretlen lány személyazonosságát, és a kép elkészülte után 17 évvel újra találkoztak. Sarbán látszott, hogy megtépázta az élet, de a szeme ugyanúgy csillogott. 2002-re már három gyermek édesanyja volt.
A képpel kapcsolatban egy újabb érdekességre derült fény. A művész még 1987-ben járt Magyarországon, egy megbízás kapcsán. – Azt mondták, hogy fotózzak le egy családot, majd kaptam több országot lehetőségként, hogy válasszak. Én Magyarországot választottam, itt még sosem voltam. Akkor még volt arra idő, hogy két-három hetet is dolgozzunk egy ilyen anyagon, így sok időt töltöttem a Budai családdal, akiket nagyon megkedveltem. Olyannyira, hogy elcseréltem a családfővel a kamerámat az ő, 1912-es gépéért. Ez volt az a kamerám, amivel Az afgán lányt készítettem. Ma újra találkoztam a családdal, együtt ebédeltünk, majdnem 30 év után – és visszakaptam a kamerámat. Szép pillanat volt.

Steve McCurryről hosszabb portrét közlünk a Magyar Nemzet Magazin március 5-ei számában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.