Fotográfiai kincsek a Pajtában

Retrospektív csoportos kiállítással ünnepli negyedszázados fennállását a Pajta Galéria.

rKissNelli
2016. 06. 02. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a salföldi fotóművészeti galéria, a Pajta története elkezdődött, a Káli-medence nem volt még annyira felkapott, mint mostanában. Épp csak elkezdődött a művészek idetelepülése – először csak hétvégi parasztházakkal, aztán sok művész számára végleges odaköltözéssel. Ilyen Salföldre szakadt művész lett Török László fotóművész is.

Példáját sokan követték. Salföld „művészfalu” lett, a Balaton-felvidék művészeti életének egyik központja, ahol sok kiállítás és workshop után tavaly először művészeti aukciót is szerveztek a falunapon. Az itteni képzőművészeti élet középpontjában továbbra is a Pajta Galéria áll, amely idén huszonötödik születésnapját ünnepli.

A galériát 1991-ben saját parasztháza pajtájában nyitotta meg Török László, miután a nyolcvanas évek végén bezárt a Váci utcai Fotográfiai Galéria, amely Török Lászlóék alkotócsoportja, a kísérletező, fiatal művészeket összefogó Első Alkotócsoport számára fontos központ volt. Török László Keresztes Lajos fotóművésszel közösen kezdte el szervezni a fotóművészeti életet Salföldön.

Idővel bővült a csoporthoz kötődő művészek névsora: hatvan fölött jár azoknak a fotográfusoknak a száma, akik az alkotócsoporthoz és a Pajta Galériához kötődtek az elmúlt huszonöt évben. Az ő munkáikból válogattak a mostani kiállításra. Sok más mellett olyan fotóművészek tartoznak a Pajta köréhez, mint Balla András, Fejér Ernő, Kovács Melinda, Szilágyi Lenke, Tóth György, Jokesz Antal, Szerencsés János. Ide kötődött az időközben elhunyt Farkas Antal Jama és Kerekes Gábor is.

A Pajta Galéria vezetője most is Török László. Ő és Herendi Péter fotóművész közösen válogatták a jubileumi kiállítás anyagát a galéria kortárs fotógyűjteményéből. Nagyrészt a magyar fotográfia kísérletező, neoavantgárd törekvései jellemzik az alkotói csoportot, de ez nem jelenti azt, hogy dokumentumképek ne jelennének meg a tárlaton. „John Szarkowski fotótörténész szerint kétféle fotográfus van: az „ablakosok” (a dokumentarista fotográfusok, a fotóriporterek, természetfotósok) és a „tükrösök”, akik saját világukat próbálják a fotográfián belül megteremteni. De a fotográfiai műfajok között egyiknek sem lehet prioritása, és van is átjárás a két irányzat között. Benkő Imre például kiváló dokumentarista, és Szilágyi Lenke is képes volt nagyon érzékeny megközelítésre a dokumentarista műfajon belül” – mondja Török László.

A kiállítás szeptember 15-ig látható – a salföldi Faluház adott neki helyet, a Pajta Galériában el sem fért volna egy ilyen nagyszabású kiállítás. A tárlat nem csak az elmúlt huszonöt év termését, hanem az alkotócsoporthoz kötődő művészek korábbi munkáit is felvonultatja, lényegében fél évszázadot fog át.

Ezen kívül több kamarakiállítás is látható lesz a nyáron: a salföldi Kultúrházban Mészáros László, a Pajta Galériában pedig a hetvenedik születésnapját ünneplő Balla András fotóiból nyílik tárlat. A kiállítás anyagából album is készül augusztus végére a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.