Amikor tényleg csak egy kávéra ugrottam be Benkő Imréhez, akkor is másfél-kétórás beszélgetés kerekedett a látogatásból. Szuggesztív erővel, hrabali, cirkalmas kitekintéssel számol be legújabb útjairól, emlékképeiről, aktuális munkáiról. És élvezet hallgatni. Az idén nyáron egy turistacsoporttal eljutott Japánba, így már teljesebbé vált számára a negyven éve megkezdett, Észak- és Dél-Vietnamból, Kambodzsából, Észak-Koreából, Kínából, Szovjetunióból és utódállamaiból, Afganisztánból álló – térképen megrajzolható – ázsiai vonal felfedezése, az ott élő emberek életének feltérképezése.
– Isztambulon keresztül utaztunk öt nappal a puccs után. Gyakorlatilag egy hetem volt a japán benyomásokra. Tokióban sokat kóboroltam. Bejártam a harmincmilliós város néhány zegzugát, persze a fantasztikus hangulatú negyedek helyén felhőkarcolók nőttek. Kajtattam Morijama Daido japán fotós könyveiért, aki már hetvennyolc éves, és a második világháború utáni japán hétköznapok fotografálásával lett ismert, de manapság is a streetfotó atyjaként egy kis kompakt kamerával járja a várost, és úgy készíti a képeit, néha pedig banalitásokat rögzítve késztet filozofálásra. Más a stílusa, mint nekem, de ugyanaz a világ érdekli. Körvasúton utazva megkerestem a fotográfusok házát, hogy megnézzem a japán fotósok képeit, s megvegyem a könyvet, ám a portás bácsi egy angol nyelvű táblát felmutatva közölte, hogy renoválás miatt zárva az intézmény.
A padlástérben található műtermében dobozok százai, amelyekben precízen archiválva a képeit tárolja. Sokrétűségét jellemzik a dobozgerincekre ragasztott címkék feliratai: „Szovjet csapatkivonás ’89–91”, „Gyárak-bányák ’85–87”, „Rába-Győr 1981, Iskola-óvoda, gyerekek ’68”, „Szurkolók”, „Rózsadomb”, „Politikusok”, „Portrék”. A falon fényképek, a polcokon szintén szakmai könyvek, de meghagyott egy fehér felületet, mert ha portrét készít, az elé állítja az alanyát.
Prima Primissima
2016. december 2-án Benkő Imre átvehette a Prima Primissima díjat.
Benkő Imre Kispesten született 1943-ban, ám mivel édesapja a bakonyi bauxitbányánál kapott munkát, Devecserben, majd egy bakonyaljai, ikerházakból és legényszállóból álló bányászlakótelepen nőtt fel. Híradástechnikai műszerésznek tanult Budapesten, és a kispesti rokonoknál lakott albérletben. Unokatestvére az udvaron fényképeket készített az Altix márkájú fényképezőjével, s Benkő Imrére a fényképezés hangulata, az előhívott fényképek olyan hatással voltak, hogy a papírgyűjtésből biciklire spórolt pénzéből inkább megvette a fényképezőgépet. Gyári munkásként kezdte, később a katonaság alatt a fotólaborba osztották be, és még katonaként megnyert egy országos fotópályázatot egy kottákat tartó kórust ábrázoló képével. 1968-ban is nyert, játszótéren cigarettázó fiatalokat bemutató sorozatával, és a zsűri tagjai között ott volt a Magyar Távirati Iroda fotószekciójának a vezetője is, aki amikor disszidált egy munkatársuk, gyakornoki állást ajánlott neki. A kor kiemelkedő fényképészei közé került. Keleti Éva, Molnár Edit, Friedmann Endre, Pálfai Gábor, Petrovics László, Fényes Tamás. Elemezte a képeiket, és persze a Nők Lapjánál dolgozó Korniss Péterét, a Film Színház Muzsikánál alkotó Féner Tamásét, a Képes Sportnál elhelyezkedő Hemző Károlyét. Az óvodák, iskolák fényképezése volt a feladata, de figyelte a korjelenségeket, az utca forgatagában találta meg az embereit. A hetvenes évek elején alakult ki sajátos dokumentarista szemlélete, amelyet Cartier-Bresson vagy Koudelka képvisel.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!