„A mexikói határ egy külön ország”

A világhírű amerikai fotós évtizedekig fotózta a mexikói határt. Egyre több a katona, és egyre nagyobbak a kerítések.

R. Kiss Kornélia
2017. 03. 07. 12:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Alex Webb tökéletesen komponált képeit látva óhatatlanul eszébe jut az embernek, hogy tényleg véletlenszerűen elkapott pillanatokat lát-e. Sosem készít beállított képet? – kérdeztük a fotóst a Műcsarnokban, ahol múlt héten nyílt kiállítása a Budapest Fotófesztiválon.
– Nem. Rácsodálkozom a világra, és lesz, ami lesz. Amit véletlenül találok, ezerszer fantasztikusabb, mint bármi, amit el tudok képzelni. Ha a képzeletemre akarnék hagyatkozni, nem fotós lennék. Charles Harbutt nagyszerű amerikai fényképész mondta, hogy ha bezárunk egy festőt egy üres, fehér szobába, azt fest, amit akar. A fotográfus pedig mit tud csinálni egy fehér szobában? Fehér képet, szürke képet, fekete képet és önarcképet. Szükségünk van a világra. Ez az igazán izgalmas a fényképészetben.

– Vannak történetek a képek mögött? Szóba áll azokkal az emberekkel, akiket lefényképez?
– Az inkább újságírói munka lenne, a legtöbb képem nem így készül. Egy pillanat alatt születnek. Például az a fotó a mexikói határról, amelyen a határőrök letartóztatnak két férfit. Aznap végig határőröket fényképeztem. Már visszafelé tartottunk a határállomásra, amikor megláttam ezt a jelenetet. Elkezdtem kiabálni, hogy állítsák meg az autót. Magamtól soha nem jutott volna eszembe ilyen: letartóztatás egy sárga virágos mezőn.

Alex Webb képei értelmezhetők dokumentarista fotográfiaként, szociofotókként is, hiszen talán nincs is olyan felvétele, amelyen az ember ne jelenne meg. A legkülönbözőbb országokban fényképezett, és mindenhol az emberi alakokkal, hétköznapi, elkapott pillanatokkal igyekezett megragadni az ország hangulatát. 

A budapesti Műcsarnokban rendezett kiállításon aszerint csoportosították harminc év fotóit, hogy melyik országban készültek. Más hangulat, más fények, más színek tartoznak az egyes tájakhoz: Törökország, Németország, Haiti, Mexikó, Kuba képeit nemcsak a jellegzetes arcok és tájak miatt lehetetlen összekeverni, hanem emiatt a sajátos hangulat miatt is. Nem csak az országok különböznek, Webb is más-más szemmel tekint a különböző tájakra. 

A tárlat a Budapest Fotófesztivál kiállítása, április 9-éig látható a Műcsarnokban. 

– Nemrég botrány lett abból, hogy a világszerte ismert amerikai fotós, Steve McCurry egyik fényképén máshová helyeztek egy oszlopot, mert úgy jobban illett a kompozícióba. Ez csalás?
– Ez a kontextustól függ. Fotós újságírónál elfogadhatatlan. A The New York Timestól kirúgják az embert, ha megteszi. A művészfotósok többet engednek meg maguknak. Jeff Wall híres képe, a Halott katonák beszélgetnek például fikció, de sokak szerint jól reflektál a háborúra. Másképp élem meg azt a képet, mint egy olyan felvételt, amelyen a valóság látható, digitális változtatás nélkül. Ez nem jelenti, hogy az egyik rosszabb a másiknál. Nem vagyok riporter, de nem tüntetek el dolgokat a képről. Az érdekel, hogy nyakon csípjem a valóságot.

– Fotósként szomorú országokkal, tragikus történetekkel is találkozik. Gondolkodott valaha azon, hogy változtat-e valamit a világon, ha lefényképezi őket?
– Vannak fotóriporterek, akik úgy érzik, tudnak változtatni a világon. Én ezen a téren szkeptikus vagyok. A fényképészet és a világ kapcsolata bonyolult. Ha szegénységet látnak a képeken, az figyelmeztető lehet, és oda vezethet, hogy változik a társadalom. De az is lehet, hogy csak megerősíti a gazdagokat abban, hogy ezek az emberek értéktelenek, nem kell törődni velük.

– A mexikói–amerikai határ, ahol évtizedekig fotózott, most megint nagy téma az amerikai politikában. Donald Trump falat építene az illegális bevándorlás megfékezésére. Hogy érintette ez a hír?
– Mindig vonzódtam a határokhoz, ahol kultúrák találkoznak. A mexikói határon úgy éreztem, hogy ez külön ország; tíz mérföld széles, kétezer mérföld hosszú. A határ menti településeknek több kapcsolatuk van egymással, mint a saját fővárosukkal. Az az ötlet, hogy még nagyobb kerítést húzzanak ennek a közepére, ellentmond annak az elképzelésnek, amely bennem él a határvidékekről. Amikor elkezdtem ott dolgozni, jártam egy texasi városkában, Lajitasban. A mexikói oldalról, Santa Elenából az emberek mindennap átkeltek a folyón, hogy átvegyék a postájukat az Egyesült Államokban. A mexikói posta olyan rossz volt, hogy inkább Lajitasba küldették a leveleket. Ennyire nyitott volt a határ. Negyven éve figyelem a változást. Egyre több a katona, egyre nagyobbak a kerítések.

– Az internet és a digitális technika elárasztott minket fényképekkel. Mit változtat ez az olyan fotósok életén, mint ön?
– Soha annyi könyvet nem jelentettek meg a fotósok, mint most. Egyre fontosabb, hogy a felvételek ne csak a képernyőn jelenjenek meg. Az, hogy a telefonjával bárki fényképezhet, azt jelenti, hogy a kormányzatok nem rejthetik el a tetteiket, mert az egyszerű polgár is bármikor elővehet egy telefont. Ez persze kihat a fotós szakmára. Fotóriporterként alig lehet megélni. Sok lehetőség van, de mindenkinek magának kell kiépítenie az  útját. A régi, bejáratott utak egyre kevésbé működnek üzletileg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.