– Alex Webb tökéletesen komponált képeit látva óhatatlanul eszébe jut az embernek, hogy tényleg véletlenszerűen elkapott pillanatokat lát-e. Sosem készít beállított képet? – kérdeztük a fotóst a Műcsarnokban, ahol múlt héten nyílt kiállítása a Budapest Fotófesztiválon.
– Nem. Rácsodálkozom a világra, és lesz, ami lesz. Amit véletlenül találok, ezerszer fantasztikusabb, mint bármi, amit el tudok képzelni. Ha a képzeletemre akarnék hagyatkozni, nem fotós lennék. Charles Harbutt nagyszerű amerikai fényképész mondta, hogy ha bezárunk egy festőt egy üres, fehér szobába, azt fest, amit akar. A fotográfus pedig mit tud csinálni egy fehér szobában? Fehér képet, szürke képet, fekete képet és önarcképet. Szükségünk van a világra. Ez az igazán izgalmas a fényképészetben.
– Vannak történetek a képek mögött? Szóba áll azokkal az emberekkel, akiket lefényképez?
– Az inkább újságírói munka lenne, a legtöbb képem nem így készül. Egy pillanat alatt születnek. Például az a fotó a mexikói határról, amelyen a határőrök letartóztatnak két férfit. Aznap végig határőröket fényképeztem. Már visszafelé tartottunk a határállomásra, amikor megláttam ezt a jelenetet. Elkezdtem kiabálni, hogy állítsák meg az autót. Magamtól soha nem jutott volna eszembe ilyen: letartóztatás egy sárga virágos mezőn.
Alex Webb képei értelmezhetők dokumentarista fotográfiaként, szociofotókként is, hiszen talán nincs is olyan felvétele, amelyen az ember ne jelenne meg. A legkülönbözőbb országokban fényképezett, és mindenhol az emberi alakokkal, hétköznapi, elkapott pillanatokkal igyekezett megragadni az ország hangulatát.
A budapesti Műcsarnokban rendezett kiállításon aszerint csoportosították harminc év fotóit, hogy melyik országban készültek. Más hangulat, más fények, más színek tartoznak az egyes tájakhoz: Törökország, Németország, Haiti, Mexikó, Kuba képeit nemcsak a jellegzetes arcok és tájak miatt lehetetlen összekeverni, hanem emiatt a sajátos hangulat miatt is. Nem csak az országok különböznek, Webb is más-más szemmel tekint a különböző tájakra.