Amikor a mostani, végtelen képtermelésbe fulladó digitálisfotó-korszakban élve veszteséglistát készítünk a múltról, akkor a fényképezés történetében korábban oly fontos szerepet játszó portréfotózás műfaját kimondottan jelentős áldozatként könyvelhetjük el. Talán kevés olyan területe van ugyanis a fotográfiának, amelyet ennyire súlytalanná tett a tömeges képrögzítés önfeledt, kétségkívül demokratikus végkicsengésű, mégis sokszor sekélyesnek látszó diadalmenete. Ráadásul míg a streetfotó vagy a fotóriporteri tevékenység gyümölcsei a konkrét helyszín vagy az események behatóbb ismerete nélkül is tálcán kínálhatnak történeteket, mutatják meg a hétköznapok megható emberi komédiáit vagy felkavaró sorsdrámáit, netán nemzeti tragédiáit, addig a portréfotó némiképp romlandóbb áru. Változik a műveltség, a közös tudás, az egykor sokak számára meghatározó és közismert nagy nevek feledésbe merülnek, eltűnik a közösség maga is, amely hőssé, kultikus ikonná avatta a politikai, művészeti élet, a sport vagy tudomány élharcosait.
Hiszen eltűnt annak igénye és varázsa is, hogy a közeli hozzátartozók, családtagok vagy éppen a hírességek, ismert emberek gondosan megkomponált, egyszeri és megismételhetetlen képeknek köszönhetően hasítsanak ki maguknak egy parányi emlékterületet tér és idő közös birtokán. Egykor a celebritásoknak úgy volt több arcuk, hogy jóval kevesebbszer mutatták meg azt.
Mennyivel másabb lehetett ennek a megismételhetetlenségnek a tudatában szemügyre venni például a korszakos nevettető, a francia Fernandel kilométer széles mosolyát, ahogy egy parányi lószoborral pózol, vagy farkasszemet nézni a szelíden fegyelmezett Habsburg Ottóval, aki a XIX. század auráját árasztó dolgozóasztala mögül néz vissza a kamerába.
Vagy diszkrét kíváncsisággal szemlélni, ahogy az idős Kodály Zoltán némiképp feszengve ül egy fotelban bájosan fiatal és optimistán a távolba révedő második feleségével. Vagy éppen a nagy író, Arthur Koestler szikrázóan okos szemének erejét állni, Sinkovits Imre érzelmes-intelligens vonásain elidőzni, netán Mindszenty bíboros meggyötört, de meg nem tört vékony alakját figyelni, ahogy egy kanapén ül.