„Az óriásira nagyított lapockámat nézegetik, mégsem látnak belőlem semmit”

Földes Borbála fényképein az arcunkba tolt szexualitás helyett a test rejtélyes formái jelennek meg.

Ficsor Benedek
2017. 06. 01. 17:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tökéletesre alakított testekkel vagyunk körbevéve. Nem tudunk úgy tévézni, böngészni a neten, belelapozni egy magazinba, kilépni az utcára vagy beülni egy moziba, hogy ne várjanak ránk mindenhol szinte mezítelen testek, amelyek csábítóan hirdetik, hogy csak a hibátlanság elfogadható, minden más deviancia. Ebben a környezetben üdítően hat, ha egy test mást mutat, mint amihez hozzászoktunk, ha kizökkenti a reklámok vágyott tárgyát, a photoshoppal feszesre csiszolt embert a hétköznapi tökéletességből. Földes Borbála fotói éppen ezt teszik. Megmutatják a test rejtett formáit, különös mozdulatait, a hibákat és a furcsaságokat, vagyis mindazt, amit a közösségi oldalak és a magazinok képorgiái eltakarnak a szemünk elől. 

Földes Borbála alkotásait most a világ egyik legjelentősebb művészeti kiállításán, az Art Baselen mutatják be egy csoportos kiállításon. Pedig a fotózás szinte véletlenül jött. A grafikusként dolgozó lány nevelőapja, Hobo Requiem a bluesért című lemezének borítóját tervezte, ám hiányoztak a fényképek, a nyomda viszont sürgette, ezért fogta a húga kis kompakt gépét és gitárját, kiment a kertbe, és készített néhány kockát. Csak ötletelni szeretett volna, de a képek olyan jól sikerültek, hogy nem is kellett tovább várni a fotósra. Ez adta a kezdő lökést – fogalmazott Földes Borbála. – Megéreztem, hogy fotózni valóban izgalmas.

– Egy idő után tudni szerettem volna, hogy érdemes-e ezt csinálnom, vagy a lelkesedésnél tovább úgysem jutok. Beiratkoztam a MOME három hónapos kurzusára, hogy szakemberek mondjanak véleményt a képeimről. Mivel a szűkebb környezetem véleménye egy idő után már nem érdekelt, hiszen ők mindig csak dicsérnek, szükségem volt rá, hogy brutálisan őszinték legyenek velem, hogy ha kell, rúgják szét a hátsóm. Végül nem dicsértek meg, de azt mondták, szeretnének még hallani rólam, nekem pedig ez elég volt.

Zavarba ejtő képein a test nyers valójában tárul elénk. S bár abban biztosak lehetünk, hogy egy ember részeit látjuk, a fekete-fehér formákból csak lassan bontakozik ki a test. – Mindig lenyűgöznek a test különleges mutatványai. És arra gondoltam, nem hagyom ki, hogy a laza ízületeimet is belekomponáljam a képeimbe, ha már egyszer így ki tudom tekerni magam, és még fotózni is tudok közben. 

– Az első magamról készített képem, amelyen a nyakam látható, véletlenül sikerült ilyenre. Nem terveztem a fotót, megtörtént magától, de egyből megtetszett benne, hogy nincs egyértelmű üzenete, bármit beleláthatunk. Erre a gondolatra épült a sorozat, de ez nem volt egy túl szigorú koncepció. Mondhatnám, hogy mély filozófia van mögötte, belemagyarázhatnék sok mindent, de a képek épp azért érdekesek, mert nem határozhatók meg egyértelműen.

Képeiből tavaly a Bakelit Multi Art Centerben nyílt kiállítás. A Corpus Humani című tárlat után sok különböző véleményt, bírálatot kapott. – Volt, aki azt mondta, hogy a képeim építészeti hatásúak, mások szerint erotikusak. Nekem igazából mindegy, mit gondolnak, a lényeg, hogy legyen valamilyen viszonyuk a fotókhoz. A bakelites kiállításon figyeltem a közönséget, és sokakon láttam, hogy gondolkodnak a képek előtt. Ez a legtöbb, amit szeretnék elérni.

A szokatlan testhelyzetek, a rejtélyes mozdulatok mintha mindazon testképek ellenpontjai lennének, amelyekkel nap mint nap találkozunk. A fotós ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az emberek elvesztették a nyers valósághoz fűződő természetes viszonyukat. – Hihetetlenül magas már az ingerküszöbünk, hiszen két kattintással fedetlen testekhez jutunk. A testek mindenhol a szexualitást reklámozzák. Azt üzenik, hogy a férfi legyen mindig kívánatos, a nő pedig minél szexibb.

– De azzal, hogy túlpörgetik a szexualitást, hogy ennyire agresszívan az arcunkba tolják, kínosan üressé válik – fogalmazott Földes Borbála, akinek nem ismeretlen a kamera másik oldala sem, hiszen tíz éve modellként is kipróbálta magát. – Tizennyolc éves voltam, és nem vettem túl komolyan a dolgot. Nevetségesnek tartottam a szigorú szabályaikat. Ha egy lánynak két centivel szélesebb volt a csípője, mint az elvárt, akkor elzavarták futni. Ebből hamar elegem lett.

Ez az erőszakolt tökéletesség hamis képet közvetít, és könnyen tönkreteheti azt, aki nincs tisztában önmagával. – Senki sem hibátlan, és talán ha nem vennének bennünket körbe minden irányból a tökéletessé csiszolt reklámfotók, ezt el is tudnánk fogadni.

– A mértéktelen photoshop nélkül sokkal kevesebb depressziós ember lenne. Kevesebben bújnának el többrétegnyi smink és alakformáló ruha alá.

– Túl sokat foglalkozunk azzal, hogy hogy nézünk ki. Fontos persze, hogy adjunk magunkra, de az, hogy egy tizenéves kislány már csak sminkben képes kilépni az ajtón, abszurd.

A képein legtöbbször önmagát jeleníti meg. Földes Borbála elárulta, néha elég különös érzés, főleg a kiállításokon, hogy saját magát látja viszont hatalmas nagyításban. Ám ez a meztelenség nem jelent kitárulkozást. – Nagyon közel engedem magamhoz a nézőt, aki az óriásira nagyított lapockámat nézegeti, mégsem lát belőlem semmit.

Képszerkesztő: Velledits Éva

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.