Két hónapja kezdték meg a budapesti 3-as metró felújítását. A vonal jó eséllyel szerepelhetne „a világ legrosszabb állapotú földalatti-viszonylatai” néven összeállított listán. Ilyenre ugyan nem bukkantunk, ám a világ metróival kapcsolatban számos más „leg” lelhető fel.
Az 5 legöregebb metróvonal
1. London
A világon először Londonban ereszkedhettek le a föld alá az utazni vágyók. Az első metróvonalat 1863. január 10-én nyitották meg. Neve Metropolitan Underground Railways, vagyis Városi Földalatti Vasút volt. A londoni metrót Tube-nak, vagyis Csőnek nevezik az alagutak és megállók hengeres formája miatt. Érdekesség, hogy bár földalatti vasútnak nevezzük, a londoni vonalak 55 százaléka a földfelszínen közlekedik.
2. Budapest
Az idő tekintetében hazánknak sem kell szégyenkeznie, hiszen Budapesten 1896. május 3-án, az államalapítás ezeréves évfordulójára időzítve épült ki a kontinens első metróvonala. 1973-ig két felszíni megállóval is rendelkezett (Állatkert, Artézi fürdő), amikor is meghosszabbították a vonalát a Mexikói útig, s minden állomását a föld alá vitték. 2002 óta a világörökség részét képezi.
3. Glasgow
Szintén 1896-ban, egészen pontosan december 14-én nyitották meg Glasgow városában az első metróvonalat. Az Egyesült Királyságban a mai napig ez az egyetlen hálózat, amely teljes egészében a föld alatt fut. További érdekessége, hogy az eltelt több mint 120 év alatt sosem bővítették, sosem alakították át az eredetileg kiépített vonalrendszert (a felújításokat kivéve), a szerelvények a jelenben is azon az útvonalon haladnak, ahol egykoron.
4. Chicago
Chicagóban a magasvasúti rendszer (egyszerű nevén az L, amely az elevated, magyarul nagyjából a megemelt szóból származik) részeként nyitott meg az első, teljes metróvonal 1897. október 3-án (egyes szakaszok már 1895-ben is üzemeltek). A szerelvények a nap 24 órájában szállítják az utasokat.
5. Párizs
Az ötödik legöregebb metróvonal Párizsban található. A francia fővárosban 1900. július 19-én indult el az első földalatti szerelvény, s mára már 16 vonalból áll az egész hálózat. A vállalat, amely eredetileg a rendszert üzemeltette, a Compagnie du chemin de fer métropolitain de Paris, röviden a CMP vagy Métropolitain néven volt ismert. Ebből alakult ki aztán a metró kifejezés.