Orbán Viktor példaként említette a Mercedes kecskeméti beruházását és a szentgotthárdi Opel-gyárat. Az utóbbira utalva kijelentette: a nyugati határszélen komoly autóipari fellendülés van kibontakozóban, és „egy új autóipari háromszög sarokpontjai jönnek létre”. Lassan nem telik el hónap Magyarországon autóipari beruházás nélkül – jegyezte meg, hozzátéve, hogy mindez egy olyan európai környezetben történik, amikor kontinensszerte gyárakat zárnak be, munkásokat bocsátanak el.
Orbán Viktor hangsúlyozta: a LuK Savaria Kft. új, gyártókapacitást növelő beruházása 2014-ig több mint 500 új munkahelyet teremt majd. Nem lehet persze hetente – folytatta – Mercedes-gyár átadására vagy LuK-üzem bővítésére számítani, de ezek a nagy fejlesztések azt is jelentik, hogy a foglalkoztatás derékhadát adó kis- és középvállalkozásokban ugyancsak zajlanak beruházások.
Orbán: Az ilyen befektetőket mindig tisztelettel fogadjuk
Megismételte, hogy kormánya mindig tisztelettel fogadja azokat a külföldi vállalkozókat, akik fantáziát látnak az országban, akik nemcsak a gyors haszon, a piacszerzés érdekében érkeznek ide, akik nem „kiszorítandó bennszülöttnek” tekintik a magyar cégeket, hanem partnernek. A kabinet olyan gazdasági környezet létrehozásán dolgozik, ahol „a kölcsönös előnyökben érdekelt befektetők érkeznek hozzánk” – emelte ki a miniszterelnök, aki ilyen cégnek nevezte a Schaeffler csoporthoz tartozó LuK Savaria Kft.-t, amely „a hatékonyság növelésének útját nem abban találta meg, hogy olyan, Magyarországtól keletre eső országba vigye az üzemet, ahol szinte éhbérért dolgoznak a munkavállalók”.
Beruházások Magyarországon
Több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet idén: elkészült a Mercedes–Benz kecskeméti gyára, tavaly szeptemberben pedig az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon. – Magyarország újabb lépést tett abba az irányba, hogy Közép-Európa egyik autóipari központja legyen – fogalmazott korábban Orbán Viktor Szentgotthárdon, ahol az Opel igazgatótanácsának alelnökével avatott fel egy 500 millió eurós beruházással felépült flexibilis motorgyárat.
Új üzem Győrben
A tervek szerint ez év végén indul az Audi győri logisztikai parkjának építése. Az Audi győri üzemét is bővíti. Júliusban tették le az új üzem alapkövét. Az új gyáregység egyébként jelentős kapacitásbővítést hordoz magában: évente akár 125 ezer gépjármű is készülhet Győrben. A győri Audi-gyár bokrétaünnepségén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott: az Audi-bővítéssel eldőlt, hogy Magyarország, Győr és a magyar autógyártás a jövőhöz tartozik.
Nem várunk a sült galambra
A vállalatról szólva felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg a világ minden negyedik új autóját a LuK csoport által gyártott kuplunggal szerelnek fel. Ez világraszóló eredmény, a magyar-német gazdasági együttműködés eredménye – mondta, hozzáfűzve, hogy a válságból való kilábalás egyik fő pillére Európában szerinte éppen Németország és Közép-Európa együttműködése lesz.
Orbán Viktor úgy látja, a világszínvonalú magyar munkateljesítmény fogja megújítani Magyarországot, és ez mutat kivezető utat a válságból is. A válságot ugyanis csak olyan emberek győzhetik le, akik nem félnek a jövőtől, akik nem várnak arra, hogy a sült galamb a szájukba repüljön, hanem cselekszenek, befektetnek, mennek előre, hogy mozgásba hozzák a világot – mondta, hangsúlyozva: ez a titka a Schaeffler csoport sikerének is.
Egymilliárd eurót vonzhat az új járműipari központ
Hende Csaba honvédelmi miniszter – aki egyben Szombathely egyik egyéni országgyűlési képviselője – beszédében azt hangsúlyozta, hogy „ha munka van, minden van, de ha munka nincs, semmi nincs”.
Jelezte, hogy Szombathely, Szentgotthárd és Zalaegerszeg városa, az itt működő vállalkozások és érdekképviseletek elhatározták, létrehozzák a nyugat-pannon járműipari és mechatronikai központot, amelynek nyomán a térség Magyarország harmadik nagy jármű- és gépipari, valamint elektronikai régiójává válhat Győr és Kecskemét mellett. A kormány támogatja az elképzelést – mondta. Hozzátette, céljuk a térségben 25 ezer új munkahely létrejötte és az, hogy legalább egymilliárd eurónyi új befektetést vonzzon a régió.
Semmi akadálya a reptér megépítésének
A tárcavezető beszédében érintette a Vát-Porpácra tervezett cargo repülőtér ügyét, amellyel kapcsolatban közölte, hogy semmi akadálya a reptér megépítésének, de jelenleg úgy tűnik, a kínai beruházó érkezése illúzió. Azonban igenis szüksége van a Nyugat-Pannónia EU-régiónak egy teherszállító repülőtérre – hangsúlyozta.
Hende Csaba megjegyezte továbbá: a kormány támogatja, hogy a Haladás sportkomplexuma tulajdonjogilag a MÁV-tól ingyenesen Szombathelyé legyen. Elmondta azt is, hogy a kabinet döntése értelmében kilenc helyi vállalat 522 millió forint vissza nem térítendő fejlesztési támogatást kap.
„Magyarország ilyen jól fejlődik”
A Schaeffler vezetőségének elnöke, Jürgen M. Geissinger örömtelinek nevezte, hogy „Magyarország ilyen jól fejlődik”. Az új gyártócsarnok használatba vétele újabb mérföldkő a szombathelyi telephely fejlődésében – mondta, jelezve: céljuk, hogy további technológiákat telepítsenek ide, a csoportjuk egyik legjelentősebb gyárába.
A LuK 1997-ben kezdte meg működését a szombathelyi Claudius Ipari és Innovációs Parkban. Főbb tevékenységi köre a tengelykapcsolók, a tengelykapcsoló-rendszer alkatrészeinek gyártása. A cég termékeit a BMV, Audi, Ford, Fiat, Peugeot, Mercedes, Isuzu, Opel és Hyundai autókba építik be. A cég árbevétele tavaly elérte a 460 millió eurót.
Orbán Viktor miniszterelnök pénteki szombathelyi programja után látogatást tett az Illés Béla és Halmai Gábor korábbi válogatott labdarúgók által alapított Illés Akadémián, valamint a Király Sportlétesítményben, amely a szintén válogatott Király Gábor kapus nevéhez fűződik.