Versenyképes tranzitországgá válhat Magyarország

A Budapestet elkerülő V0-s vasútvonal megvalósításáról írtak alá szándéknyilatkozatot pénteken.

KG
2013. 04. 12. 15:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára hangsúlyozta: a keleti nyitás stratégia egyik fő célja, hogy a távol-keleti áruk jelentős része Magyarországon keresztül jusson el Nyugat-Európába. Ha a V0-s vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában – jelentette ki az államtitkár. Szijjártó Péter kifejtette: a magyar vasúti hálózat sugaras szerkezete, Budapest-központúsága nem teszi lehetővé, hogy a tehervonatok versenyképes idő alatt átjussanak az országon kelet és nyugat irányban. Jelenleg 4-5 napot vesz igénybe a tehervonatok áthaladása Magyarországon, és ezt az időt szeretnék 1 napra csökkenteni a versenyképesség érdekében.

Ehhez olyan vasútvonal megépítésére van szükség, amely lehetővé teszi, hogy a tehervonatok ne várakozzanak Budapest szűk áteresztő képessége miatt – jegyezte meg. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a kormány márciusban döntött a Budapestet délről elkerülő V0-s vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest–Szolnok- és a Budapest–Győr–Hegyeshalom-vasútvonalakat köti össze. A terv 113 kilométer hosszú, két vágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna.

Szijjártó Péter kiemelte: jelenleg több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-s vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg. A témát április 18-án, pekingi tárgyalásán is megvitatják.

A V0-s vasúti körgyűrű úgy nyeri el igazi értelmét, ha a magyar–ukrán határon lévő záhonyi logisztikai központot is felújítják, hogy a keleti áruk a lehető leggyorsabban tudjanak belépni az ország területére – mondta az államtitkár, aki szerint ezzel a V0-s beruházással a nemzetgazdaság komoly előnyöket realizál, mert jelentős munkaerőhatása lesz, gyorsul és kiszámítható lesz a vasúti áruszállítás, bevételnövekedést hoz a vasúttársaságnak a pályahasználati díjból, a budapesti elővárosi vasútvonal leterheltsége csökken, ezzel a személyszállítás ütemezett menetrendjét tovább lehet fejleszteni.

A tervek szerint a jövő év tavaszán megkezdik a kivitelezési munkákat, és ez esetben 2017-re elkészül a vasútvonal és a nemzetgazdaság szolgálatába tud állni – fejtette ki az államtitkár.

Jüan Li elmondta, hogy vállalatuk komoly vasútépítési tapasztalattal rendelkezik, és a MÁV szakembereivel közösen azon vannak, hogy minél előbb megkezdődjenek a munkák. A Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: mindent megtesznek azért, hogy a finanszírozási háttér adott legyen, a kínai és a magyar fejlesztési bankok között létrejöjjön az erről szóló megállapodás.

Mint Szijjártó Péter korábban elmondta, a kormány a gazdasági kapcsolatok diverzifikálására törekszik, ezzel összefüggésben nemcsak a Távol-Kelet, a Kaukázus térsége és az arab világ, de Afrika felé is nyit. A Nyugat-Balkánon tovább akarja fejleszteni az élenjáró magyar befektetési kapcsolatokat.

 

A kormány felismerte, hogy a nyugati országok versengenek a keleti szövetségkötési lehetőségekért, így Magyarország is benevezett ebbe a küzdelembe, és komoly erőfeszítéseket tesz a sikerért – mondta Szijjártó Péter a magyar–azeri tárgyalások kapcsán. Más alkalommal elmondta: keresik azokat a projekteket, amelyek a kínaiak által létrehozott alapokból finanszírozhatók. Nemcsak nemzeti, hanem regionális hatású tervekről is szó van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.