Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára hangsúlyozta: a keleti nyitás stratégia egyik fő célja, hogy a távol-keleti áruk jelentős része Magyarországon keresztül jusson el Nyugat-Európába. Ha a V0-s vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában – jelentette ki az államtitkár. Szijjártó Péter kifejtette: a magyar vasúti hálózat sugaras szerkezete, Budapest-központúsága nem teszi lehetővé, hogy a tehervonatok versenyképes idő alatt átjussanak az országon kelet és nyugat irányban. Jelenleg 4-5 napot vesz igénybe a tehervonatok áthaladása Magyarországon, és ezt az időt szeretnék 1 napra csökkenteni a versenyképesség érdekében.
Ehhez olyan vasútvonal megépítésére van szükség, amely lehetővé teszi, hogy a tehervonatok ne várakozzanak Budapest szűk áteresztő képessége miatt – jegyezte meg. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a kormány márciusban döntött a Budapestet délről elkerülő V0-s vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest–Szolnok- és a Budapest–Győr–Hegyeshalom-vasútvonalakat köti össze. A terv 113 kilométer hosszú, két vágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna.
Szijjártó Péter kiemelte: jelenleg több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-s vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg. A témát április 18-án, pekingi tárgyalásán is megvitatják.
A V0-s vasúti körgyűrű úgy nyeri el igazi értelmét, ha a magyar–ukrán határon lévő záhonyi logisztikai központot is felújítják, hogy a keleti áruk a lehető leggyorsabban tudjanak belépni az ország területére – mondta az államtitkár, aki szerint ezzel a V0-s beruházással a nemzetgazdaság komoly előnyöket realizál, mert jelentős munkaerőhatása lesz, gyorsul és kiszámítható lesz a vasúti áruszállítás, bevételnövekedést hoz a vasúttársaságnak a pályahasználati díjból, a budapesti elővárosi vasútvonal leterheltsége csökken, ezzel a személyszállítás ütemezett menetrendjét tovább lehet fejleszteni.
A tervek szerint a jövő év tavaszán megkezdik a kivitelezési munkákat, és ez esetben 2017-re elkészül a vasútvonal és a nemzetgazdaság szolgálatába tud állni – fejtette ki az államtitkár.
Jüan Li elmondta, hogy vállalatuk komoly vasútépítési tapasztalattal rendelkezik, és a MÁV szakembereivel közösen azon vannak, hogy minél előbb megkezdődjenek a munkák. A Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: mindent megtesznek azért, hogy a finanszírozási háttér adott legyen, a kínai és a magyar fejlesztési bankok között létrejöjjön az erről szóló megállapodás.
Mint Szijjártó Péter korábban elmondta, a kormány a gazdasági kapcsolatok diverzifikálására törekszik, ezzel összefüggésben nemcsak a Távol-Kelet, a Kaukázus térsége és az arab világ, de Afrika felé is nyit. A Nyugat-Balkánon tovább akarja fejleszteni az élenjáró magyar befektetési kapcsolatokat.
A kormány felismerte, hogy a nyugati országok versengenek a keleti szövetségkötési lehetőségekért, így Magyarország is benevezett ebbe a küzdelembe, és komoly erőfeszítéseket tesz a sikerért – mondta Szijjártó Péter a magyar–azeri tárgyalások kapcsán. Más alkalommal elmondta: keresik azokat a projekteket, amelyek a kínaiak által létrehozott alapokból finanszírozhatók. Nemcsak nemzeti, hanem regionális hatású tervekről is szó van.